شبهه ای درباره حضرت ادریس علیه السلام در قرآن

حضرت ادریس علیه السلام
در قرآن صرفا نام بیست و هفت نفر از پیامبران ذکر شده است در حالی که بنا بر روایات 124 هزار پیامبر قبل حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) بوده اند.

شبهه ای درباره حضرت ادریس علیه السلام در قرآن

در سوره مریم آیه ٥٦ نام  ادریس به عنوان پیامبر آورده شده و در همین آیه تأکید شده که در شرح حال ادریس در قرآن مطالبی نوشته شده، این در حالی است که در کل قرآن فقط ٢ آیه وجود دارد که نام ادریس در آنها ذکر شده و در هیچکدام اشاره ای به زندگی ایشان نشده پس آن قسمتهایی که اشاره به زندگی وی داشته اند حتما از قرآن حذف شده اند؟ در سوره مریم آیه ٥٦: به یاد آور در قرآن در مورد ادریس، او پیامبر راستگویی بود. و در سوره انبیاء آیه ٨٥: ترجمه: و اسماعیل و ادریس و ذولکفل همه از صابرین بودند

با خواندن این آیات بار دیگر به ابهام جدیدی بر می خوریم! و آن اینکه ذوالکفل کیست؟ در کجای قرآن نام او برده شده؟ چرا فقط در این آیه نام او آورده شده؟ آیا در مورد او آیاتی وجود داشته و اکنون نیست؟

شبهه ای درباره حضرت ادریس علیه السلام در قرآن

پاسخ:

در اینجا شبهه کننده با ادغام مقدمه ای دروغین به همراه تغییر مفهوم ترجمه صحیح، حکم به تحریف قرآن می دهد.!!

شرح زندگی حضرت ادریس (علیه السلام) در قرآن نیامده، و قرآن از او در (آیه ٥٦ مریم) به عنوان کسی که راستگو بوده و مقام نبوت داشته یاد می کند.

1- اولین دروغ شبهه کننده این است که گفته: در آیه ٥٦ سوره مریم تاکید شده که در شرح حال ادریس (علیه السلام) در قرآن مطالبی نوشته شده است در حالی که این ادعا دروغ است این ادعا یعنی آیه مربوطه باید بگوید: در مورد سرگذشت حضرت ادریس علیه السلام قبلا آیاتی نازل شده است حال ترجمه صحیح آیه را ببینیم:

آیه ٥٦ مریم: وَٱذْکرْ فِی ٱلْکتَبِ إِدْرِیسَ ۚ إِنَّهُۥ کانَ صِدِّیقًۭا نَّبِیا

ترجمه: و در این کتاب از ادریس یاد کن، که او بسیار راستگو و پیامبر بود.(ترجمه آقای مشکینی)

واژه اذْکُرْ یعنی ذکرکن، یادکن

سوال: کجای این آیه تاکید شده شرح زندگی حضرت ادریس(علیه السلام) در قرآن آمده است!؟!

این آیه حضرت را عنوان فردی راستگو و اینکه پیامبر بوده یاد می کند.

2-  دومین دروغ شبهه کننده  تحریف مفهوم ترجمه آیه است. هر چند که کافر سعی نموده با دستکاری جزئی در ترجمه، نتیجه مورد نظرش را بدست آورد اما ناتوان است.

ترجمه ای که شبهه کننده ارائه می دهد: به یاد آور در قرآن در مورد ادریس، او پیامبر راستگویی است.

کلمه «در مورد» در ترجمه  اضافه است.

شبهه کننده می خواهد چنین تلقین کند که منظور آیه این است

به یاد بیاورآنچه را که قبلا درقرآن در مورد سرگذشت ادریس به تو گفتیم! !!! (و از آنجا که شرح زندگی حضرت ادریس علیه السلام در قرآن نیامده پس تحریف شده است)

یعنی پیامبر (صلی الله علیه وآله) به خودش می گوید: به یاد آور آیاتی که در شرح زندگی حضرت ادریس قبلا فرستادیم!!! (با توجه به اینکه کفار، قرآن را کلام خود پیامبر می دانند)

با این حساب، آیه هیچ پیام خاصی هم ندارد! و کاملا بی معناست!

آیه نگفته آیات مرتبط به سرگذشت حضرت ادریس علیه السلام را یاد کن.. بلکه می گوید از شخص خود او یاد کن.

یک مثال جهت روشن شدن موضوع

الف: من به دوستم بگویم: یاد کن (یا، به یاد آور) در مکه، پدرم را، او مرد خوبی بود.

آیا این حرف یعنی دوستم، قبلا در مکه پدرم را دیده!! یا اصلا شرح حال پدرم را شنیده و یا او را بشناسد! خیر

تطبیق مثال با آیه

ب: آیه می گوید: یاد کن (یا به یاد آور) در قرآن، ادریس را که او بسیار راستگو و پیامبر بود.

آیا این بدین معنا است که سرگذشت زندگی ادریس (علیه السلام) قبلا در قرآن آمده؟ مسلما این طور نیست

3- حیله سوم شبهه کننده تغییر بحث است وی پس از طرح آیه ٥٦ مریم، به جای اثبات ادعای اولیه، سریعا موضوع پیامبر دیگر، (حضرت ذوالکفل) را به میان آورده، و با پرسش های متعدد ذهن مخاطب را از بحث اول دور می کند. می پرسد: ذوالکفل کیست؟ چرا فقط در این آیه نام او برده شده است!؟

اولا: نام ایشان در آیات دیگری هم آمده است:

«وَاذْکرْ إِسْمَاعِیلَ وَالْیسَعَ وَ ذَاالْکفْلِ وَ کلٌّ مِّنْ الْأَخْیارِ»(سوره ص، آیه 48)

و اسماعیل و یسع و ذوالکفل را به یاد آور که همه از نیکانند.

دوما: آنطور که شبهه کننده مدعی است، عدم بیان سرگذشت پیامبران دلیل بر نقص یا تحریف نیست. خود قرآن پاسخ می گوید:

و لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِکَ مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَیکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیکَ...(سوره غافر آیه 78)

 و ما پیش از تو رسولانی فرستادیم سرگذشت برخی از آنها را بر تو بازگو کردیم و برخی را بر تو بازگو نکردیم...

 

در قرآن صرفا نام بیست و هفت نفر از پیامبران ذکر شده است در حالی که بنا بر روایات 124 هزار پیامبر قبل حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) بوده اند.(منبع: بحارالانوار ج 74، ص 7071)

در این صورت حتی نام و اسم بسیاری از پیامبران در قرآن نیامده، پس باید گفت قرآن تحریف شده است!!!؟

پدیدآورنده: 
Share