بررسی الزامات واکنش نظام به ترور شهید سلیمانی

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
شهید حاج قاسم سلیمانی
ابتدا باید ماهیت رفتارهای ماجراجویانه نظام سلطه را تحلیل کرد. آمریکایی ها چگونه کنش سیاسی انجام می دهند؟ چه چیزی باعث پیش روی یا عقب نشینی آنها می شود؟ آیا هر پاسخی لزوما به جنگ با آنان می انجامد یا برعکس؟

بررسی الزامات واکنش نظام به ترور شهید سلیمانی

در عملیات انتقام باید واکنشی در خور و شایسته شان شهید سلیمانی به نمایش گذاشت. چه آن که واکنش ضعیف از بی واکنشی بدتر است و شان ایشان و عزت کشور را ضایع خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه: ویژه نامه سردار دلها ، شهید حاج قاسم سلیمانی

بررسی الزامات واکنش نظام به ترور شهید سلیمانی

آیا باید انتقام بگیریم؟

اگر به دشمن اعلام کنیم ما به دنبال تنش زدایی هستیم دشمن گمان می کند که تنش به هر شکلی و در هر سطحی، خط قرمز ماست و آماده ایم هر هزینه ای را پرداخت کنیم تا تنش ها را از میان ببریم. بنابراین می تواند با ایجاد تنش، ما را مدام به عقب نشینی وادار کند.

اکنون که این واژگان را کنار هم می گذارم قلب های همه آزادگان جهان و به ویژه ایرانیان قدرشناس، سرشار از اندوه و ماتم از دست دادن حاج قاسم سلیمانی است؛ فرمانده ای که از ابتدای جوانی تا آخرین لحظه زندگی پربرکتش یک لحظه سلاح را زمین نگذاشت و هر جا وظیفه شرعی و انقلابی اش اقتضاء می کرد حضور می یافت. از هشت سال جنگ تحمیلی بگیرید تا جنگ های 33 روزه، 22 روزه، نبرد علیه داعش و این اواخر ضد اشغالگران فتنه گر آمریکایی.

اما آن چه بعد از شهادت مرحوم سلیمانی بر سر زبان ها افتاده و از آن فراوان گفتگو می شود نوع پاسخی است که جمهوری اسلامی انتخاب خواهد کرد. برخی تحلیلگران سیاسی با نیت خیرخواهانه نظام را از واکنش برحذر می دارند و توصیه می کنند باید خویشتن داری کرد. آنان معتقدند این ترور، دامی است که آمریکا برای ایران پهن کرده تا ایرانیان را به واکنشی احساسی - هیجانی وادارد و سپس نظام را به کام جنگ بکشاند و نهایتا با ایجاد اجماع جهانی، جمهوری اسلامی را از ریشه برکند.

برای نقد این دیدگاه ابتدا باید ماهیت رفتارهای ماجراجویانه نظام سلطه را تحلیل کرد. آمریکایی ها چگونه کنش سیاسی انجام می دهند؟ چه چیزی باعث پیش روی یا عقب نشینی آنها می شود؟ آیا هر پاسخی لزوما به جنگ با آنان می انجامد یا برعکس؟

در ابتدا باید به تفاوت میان «تنش زدایی» و «تهدیدزدایی» اشاره کنم. چون کسانی که از ضرورت خویشتن داری ایران سخن می گویند عمدتا به مفهوم تنش زدایی تکیه می کنند و هر گونه اقدام احتمالی ایران را مایه افزایش تنش و وقوع جنگ می دانند. در پاسخ به این عزیزان باید گفت اتفاقا ماجرا دقیقا خلاف تصور شماست. اگر به دشمن اعلام کنیم ما به دنبال تنش زدایی هستیم دشمن گمان می کند که تنش به هر شکلی و در هر سطحی، خط قرمز ماست و آماده ایم هر هزینه ای را پرداخت کنیم تا تنش ها را از میان ببریم. بنابراین می تواند با ایجاد تنش، ما را مدام به عقب نشینی وادار کند. در نقطه مقابل اگر اعلام کنیم ما آماده تهدیدزدایی هستیم - حتی اگر به تنش بینجامد - دشمن سعی می کند بر رفتار خود مسلط باشد و در محاسبات دچار اشتباه نشود. زیرا می داند طرف مقابلش قصد ندارد عقب بنشیند و در مقابل هر ضربه احتمالی، ضربه خواهد زد.

در مساله ترور شهید سلیمانی هم دقیقا همین نگاه جاری است. آمریکا در یک تجاوز آشکار، حمله ای تروریستی مرتکب شده و شماری از نظامیان ارشد مقاومت از جمله آقایان سلیمانی و ابومهدی المهندس را به شهادت رسانده است. حال اگر ببیند ما از ترس عواقبی مانند جنگ، پاسخ گسترده دشمن و ... بنا داریم از خون شهید چشم بپوشیم، به این نتیجه می رسد که حتما می تواند در آینده ای نزدیک دوباره از این قبیل اقدامات انجام دهد و به دلیل ترس ما از جنگ بدون هیچ هزینه ای از معرکه بگریزد. شاهد سخنم، موضعی است که دیروز یکی از سناتورهای آمریکایی اتخاذ کرد؛ او ایران را تهدید کرد در صورتی که دست از رفتارهای خود در منطقه برندارد، آمریکا پالایشگاه های کشور را بمباران خواهد کرد!(1) به همین راحتی! یعنی اگر امروز از خون مرحوم سلیمانی و دیگر فرماندهان مقاومت بگذریم دشمن را دچار اشتباه محاسباتی کرده، خود را در معرض حمله نظامی آنان قرار داده ایم و به زودی باید شاهد بمباران شدن مراکز نظامی، هسته ای و صنعتی باشیم. اما اگر پاسخ دهیم دشمن متوجه می شود کشور صاحب دارد و روی امنیت و عزتش حساس است و به هیچ عنوان معامله نخواهد کرد. 

از سوی دیگر باید به سطح جواب هم توجه کرد. دشمن یکی از فرماندهان برجسته مقاومت و به تعبیر رهبری، چهره بین المللی مقاومت را هدف قرار داده است. بنابراین در عملیات انتقام باید واکنشی در خور و شایسته شان شهید سلیمانی به نمایش گذاشت. چه آن که واکنش ضعیف از بی واکنشی بدتر است و شان ایشان و عزت کشور را ضایع خواهد کرد. 

البته تحلیل بالا، بدین معنا نیست که دنبال ماجراجویی باشیم و بی گدار به آب بزنیم. بی گمان مجموعه نظام در تصمیمات کلانش علاوه بر عزت، به حکمت و مصلحت هم توجه دارد. اما به هر حال سکوت در مقابل دشمن، حتما هزینه های به مراتب سخت تری از پاسخ مناسب به تجاوزگری اش را دارد. هم چنان که رهبر انقلاب اخیرا در سخنرانی شان اعلام کردند: «ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمی بریم اما اگر دیگران بخواهند موضوعی را به این کشور تحمیل کنند، ما با قدرت تمام مقابل آنها می ایستیم.»(2) این یعنی همان سیاست تهدیدزدایی که از تنش زدایی عزت مندانه تر و البته کم هزینه تر است.

بررسی الزامات واکنش نظام به ترور شهید سلیمانی

پی نوشت:
(1) سناتور لینذری گراهم، کسی بود که چنین حرف سخیفی به زبان آورد.
(2) دیدار با پرستاران، چهارشنبه 98/10/11.

بازنشر از راسخون - بررسی الزامات واکنش نظام به ترور شهید سلیمانی

پدیدآورنده: 
Share