ناگفته های جنگ 33 روزه به روایت سرلشکر سلیمانی

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
ین پیام خون تازه ای در وجود حزب الله دمید تا حزب الله با یک امید و اعتمادبه نفس جدیدی وارد معرکه با دشمن شود و حزب الله اطمینان یافت که پیروز این جنگ است.

ناگفته های جنگ 33 روزه به روایت سرلشکر سلیمانی

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین گفتگوی رسانه ای خود از زمان تصدی این مسئولیت به تشریح جزئیاتی از جنگ 33 روزه مقاومت لبنان با رژیم صهیونیستی و زمینه های شکل گیری این جنگ و دلایل پیروزی حزب الله لبنان پرداخت.

سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی در ابتدای گفتگو با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای، به شرایط منطقه پیش از جنگ 33 روزه و زمینه های آن اشاره کرد و گفت: آمریکا با توجه به حادثه یازده سپتامبر به یک توسعه فوق العاده در حضور نیروهای مسلح خودش در منطقه ما رسیده بود که تقریباً مشابه آن، در بُعد کمّی فقط در جنگ جهانی دوم وجود داشت و در بُعد کیفی، حتی در آن جنگ هم وجود نداشت.

وی در ادامه به جزئیاتی از حضور نیروهای آمریکایی و متحدین آن در عراق و افغانستان اشاره کرد و افزود: طبیعتاً این حضور نظامی آمریکا در منطقه به رژیم صهیونیستی فرصت می داد که از این موضوع بهره برداری کند و اقدامی را انجام بدهد؛ به این معنا که این هیمنه، در ترساندن ایران و در توقف و ترساندن سوریه اثر بگذارد تا این دو نظام، اقدامی را انجام ندهند.

فرمانده نیروی قدس سپاه بر این اساس ریشه اصلی وقوع جنگ 33 روزه را «بهره برداری رژیم صهیونیستی از حضور نظامی آمریکا در منطقه» و بهره گیری این رژیم از «سقوط صدام» و «پیروزی اولیه آمریکا در افغانستان» و «ایجاد رعب» سنگینی دانست که آمریکا در منطقه ایجاد کرده بود. فرمانده نیروی قدس سپاه در ادامه تحلیل این جنگ، طراحی آن را از سوی رژیم صهیونیستی نه تنها به منظور مقابله با حزب الله لبنان بلکه جنگی با هدف خلاصی از بخش مهمی از مردم لبنان خواند.

سردار سلیمانی ضمن اشاره به رضایت و حمایت های برخی کشورهای عربی از جنگ با حزب الله لبنان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در عالی ترین سطح خودش یعنی اولمرت رئیس این رژیم، این مسئله را اعلام کرد و گفت که برای اولین بار کشورهای عربی، اسرائیل را در جنگ علیه یک سازمان عربی حمایت کردند. سرلشکر سلیمانی در جمع بندی این بخش از سخنانش سه هدف پنهان برای آغاز جنگ 33 روزه را این گونه تشریح کرد: اول، فرصت حضور آمریکا در عراق و ایجاد رعب و وحشتی که آمریکا در منطقه در اثر حضور گسترده خود ایجاد کرده بود. دوم، آمادگی کشورهای عربی و اعلام پنهان همکاری این کشورها با رژیم صهیونیستی برای ریشه کنی حزب الله و تغییر دموگرافی در جنوب لبنان؛ و سوم، اهداف خود رژیم برای بهره گیری از این فرصت جهت خلاص شدن از حزب الله برای همیشه.

سرلشکر سلیمانی در پاسخ به سؤالی درباره دلایل آشکار و بهانه آغاز جنگ 33 روزه، به طراحی یک عملیات برای تبادل اسرای لبنانی در بند رژیم صهیونستی اشاره کرد که بر اساس آن جریان مقاومت توانست در داخل سرزمین های اشغالی، دو نظامی صهیونیست را به اسارت بگیرد.

وی به مناسبت اینکه فرماندهی این عملیات مهم بر عهده شهید عماد مغنیه گذاشته شده بود، به تجلیل از این فرمانده شهید مقاومت پرداخت و گفت: او حقیقتاً یک سردار به معنای واقعی بود؛ یک سرداری که شاید بتوانم بگویم شبیه ترین صفات را در صحنه جنگ به مالک اشتر داشت. فرمانده نیروی قدس سپاه در ادامه با بیان اینکه حزب الله پیوسته در یک آمادگی صددرصد به سر می برد، گفت: به دلیل اقدامات و ابتکاراتی که حزب الله قبل از شروع عملیات خودش، در پیش بینیِ عکس العمل دشمن انجام داده بود، همه آنچه اسرائیل در مقابل عملیات حزب الله انجام داد، خلاف تصوراتش شد.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در بخش دیگری از این گفتگو به تشریح جلسه مقامات عالی نظام در حضور رهبر معظم انقلاب پس از گذشت یک هفته از حملات رژیم صهیونیستی به لبنان پرداخت و گفت: آقا در پایان این جلسه و پس از شنیدن گزارش تلخ بنده، فرمودند «من تصورم این است که پیروزی این جنگ، همانند پیروزی جنگ خندق خواهد بود.»

سردار سلیمانی به بازگشت خود به لبنان و انتقال توصیه ها و دیدگاه های رهبر معظم انقلاب به حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله اشاره کرد و تأکید کرد: این پیام خون تازه ای در وجود حزب الله دمید تا حزب الله با یک امید و اعتمادبه نفس جدیدی وارد معرکه با دشمن شود و حزب الله اطمینان یافت که پیروز این جنگ است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نظر دیگر مسئولان وقت جمهوری اسلامی نسبت به همراهی با جریان مقاومت در آن مقطع زمانی، تصریح کرد: هیچ نگرانی از این ناحیه وجود نداشت و به معنای کامل کلمه، یک وحدت کامل در حمایت از حزب الله و تلاش برای پیروزی حزب الله در جمهوری اسلامی ایران وجود داشت.

فرمانده نیروی قدس سپاه در بخش دیگری از گفتگو با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، به ذکر خاطراتی از حضور میدانی خود در جنگ 33 روزه پرداخت و گفت: حزب الله در این جنگ، در هر مرحله ای با یک ابزار جدید و یک اقدام جدید، دشمن را در غافلگیری و بهت قرار می داد، یعنی همه ابزارهایش را یک مرتبه رو نمی کرد.

وی در تشریح برخی تاکتیک های حزب الله در جریان جنگ 33 روزه نیز گفت: برخلاف دیگر جنگ ها که یک خاکریز مقدم در آن وجود دارد، این جنگ هیچ خاکریز مقدمی نداشت، هر نقطه اش یک خاکریز بود، یعنی از نقطه تماس که تقاطع مرز فلسطین اشغالی با لبنان بود، حداقل تا نهر لیتانی، هر نقطه از آنجا اعم از تپه ها، قریه ها، خانه ها یک خط مقدم و یک خاکریز بود.

این مقام ارشد نظامی کشورمان درخصوص ضربات حزب الله به صهیونست ها، خاطره ای را از شلیک اولین موشک دریایی مقاومت به ناوچه اسرائیلی هم زمان با سخنرانی سیدحسن نصرالله و از دُور خارج کردن نیروی دریایی این رژیم با این عملیات ذکر کرد.

سردار سلیمانی درباره نحوه پایان جنگ نیز به بیان خاطره ای از ملاقات سفیر اسرائیل و جان بولتون با وزیر خارجه وقت قطر اشاره کرد و به نقل از او تصریح کرد: آن ها گفتند اگر جنگ متوقف نشود، ارتش اسرائیل از هم می پاشد و متلاشی می شود.

وی افزود: اسرائیلی ها همه شروط قبلی خودشان را نادیده گرفتند و از آن ها عبور کردند و مجبور شدند شروط حزب الله را قبول بکنند و آتش بس را بپذیرند و این پیروزی بسیار بزرگ برای حزب الله رقم خورد.

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان در دوران دفاع مقدس در پایان این گفتگو با تأکید بر اینکه دفاع مقدس ما نسبت به همه دفاع مقدس های دیگر یک حالت مادر دارد، افزود: نسبت دفاع مقدس به همه این دفاع ها، نسبت قله دماوند به این سلسله جبال طولانی البرز است. دفاع مقدس یک ارتفاعی دارد که مرتفع تر از همه این ها است و این ها دامنه های آن و سلسله قلل آن هستند.

ناگفته های جنگ 33 روزه به روایت سرلشکر سلیمانی

پیشنهاد ویژه : ویژه نامه سردار دلها ، شهید حاج قاسم سلیمانی

Share