فیلم سینمایی غلامرضا تختی بهرام توکلی (1397)

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل فیلم سینمایی غلامرضا تختی بهرام توکلی (1397)447.87 مگابایت
فیلم سینمایی غلامرضا تختی در سبک زندگی‌نامه‌ای و ورزشی به کارگردانی بهرام توکلی، تهیه‌کنندگی سعید ملکان و به قلم بهرام توکلی و سعید ملکان محصول سال 1397است.

فیلم سینمایی غلامرضا تختی بهرام توکلی (1397)

فیلم سینمایی غلامرضا تختی در سبک زندگی‌نامه‌ای و ورزشی به کارگردانی بهرام توکلی، تهیه‌کنندگی سعید ملکان و به قلم بهرام توکلی و سعید ملکان محصول سال 1397است. این فیلم در نخستین روز از37 مین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

با شرکت در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر این فیلم توانست در 10 بخش کاندید کسب سیمرغ بلورین شود که در نهایت موفق شد در دو بخش سیمرغ بلورین را از آن خود کند.

این فیلم در تاریخ 1397.12.25 در سینماهای ایران اکران شده‌است.

فیلم سینمایی غلامرضا تختی بهرام توکلی (1397)
یادداشت سردبیر: پس از در گذشت تختی، جبهه ملی مرگ جهان پهلوان تختی را خودکشی اعلام کرد. هرچند هنوز هم درباره علت مرگ غلامرضا تختی اختلاف نظر وجود دارد.

داستان فیلم سینمایی غلامرضا تختی

داستان فیلم سینمایی غلامرضا تختی با قرائت و امضای وصیت نامه و خودکشی اش آغاز می‌شود، سپس با فلاش بک(رجعت به گذشته) از دوران کودکی اش را که در فقر شدید و در آلونک‌های خانی آباد جنوب تهران می‌گذراند. پدرش رجب خان یخچال دار قدیمی داشت که در طرح گسترش راه‌آهن مصادره می‌شود و این امر فقرشان تشدید می‌کند و کار پدر را به جنون می‌کشاند.

غلامرضا که به کشتی علاقه داشت در گام‌های اولیه اش برای کشتی‌گیر شدن در دوران نوجوانی ناکام می‌ماند و هنگام کار در تأسیسات نفتی مسجد سلیمان به تنهایی شروع به تمرین می‌کند. او سرانجام کارگری در مناطق نفتی را رها می‌کند، به تهران نزد خانواده اش برمی گردد و در باشگاه پولاد عبدالحسن فعلی معروف به حاج فعلی مربی کشتی این باشگاه استعدادش را کشف می‌کند. غلامرضا به سرعت به عضویت در تیم ملی کشتی ایران درمی آید و در دوران جوانی نخستین بار در مسابقات کشتی هلسینکی 1951 مدال نقره و در المپیک ملبورن 1956 مدال طلا می‌گیرد. تختی همزمان با افتخارات ورزشی به خاطر مردم داری و روحیه ای که در مستمندان داشت به محبوبیت‌های فروانی می‌رسد و در عین حال با مسائل زندگی خصوصی و خانوادگی اش هم درگیر است.

موفقیت تختی در میدان‌های ورزشی حسادت‌های هم تیمی‌های او را برمی‌انگیزد، و محبوبیتش در میان مردم باعث ایجاد حساسیت در حکومت می‌شود، بخصوص که او از نظر گرایشی به جبهه ملی و مصدق داشت. کارشکنی‌های دوجانبه (حسادت‌های ورزشی و کارشکنی) همراه با چند ناکامی در اواخر دوران ورزشی اش، تختی رو سرخورده و خسته می‌کند و ازدواجش در 12 آبان 1345 هم نه تنها تغییری در وضعیت او نمی‌دهد بلکه به دلیل اختلاف‌های او با همسرش این وضعیت تشدید می‌شود. تولد پسرش بابک در شهریور 1346 نیز تأثیری در وضعیت او ندارد و سرانجام جهان پهلوان غلامرضا تختی در17 دی 1346 و دو روز پس از تنظیم وصیت نامه اش در دفترخانه ای، در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک تهران با خوردن دارو خودکشی می‌کند.

یادداشت سردبیر: پس از در گذشت تختی، جبهه ملی مرگ جهان پهلوان تختی را خودکشی اعلام کرد. هرچند هنوز هم درباره علت مرگ غلامرضا تختی اختلاف نظر وجود دارد.
فیلم سینمایی غلامرضا تختی بهرام توکلی (1397)

بازیگران فیلم سینمایی غلامرضا تختی

امیررضا فرامرزی (کودکی تختی) - علیرضا گودرزی (نوجوانی تختی) - محسن تختی (جوانی غلامرضا تختی) - شاهرخ شهبازی (اواخر عمر تختی) - ماهور الوند (لیلی) - آتیلا پسیانی (حاج فعلی و مربی باشگاه پولاد) - بهنوش طباطبایی (شهلا توکلی و همسر تختی) - سیاوش طهمورث (مربی تختی) - فرهاد آئیش (محمد مصدق) - حمیدرضا آذرنگ (سید محمود طالقانی) - ستاره پسیانی (مستخدم هتل) - پریوش نظریه (مادر احمد) - شیرین یزدان بخش (آشپز هتل) - معصومه قاسمی پور (مادر تختی) - مجتبی پیرزاده (دوست تختی) - سینا شفیعی (راوی و خبرنگار ورزشی) - فریدون عبدالهیان (پدر تختی) - پردیس منوچهری (خواهر تختی) - مسعود میرطاهری (مربی تیم ملی) - مهدی قربانی (طرفدار تختی) - بانیپال شومون (هم تیمی تختی) - محمدرضا مالکی (برادر تختی) - یدالله شادمانی (همسایه تختی) - رسول ادهمی (صاحب کار تختی) - جمشید آبلو (داور مسابقه تختی) - محمد ولی زادگان (دوست تختی) - ابراهیم برزیده (دوست تختی) - علی مردانه (شاگرد طالقانی)

محمدرضا علیمردانی صدا بازگیر غلامرضا تختی

Share