عکس نوشته| دو معلم حقیقت ولایت در روزگار معاصر

عکس نوشته| دو معلم حقیقت ولایت در روزگار معاصر

عکس نوشته| دو معلم حقیقت ولایت در روزگار معاصر

دو شخصیت هستند که در آثارشان عالی ترین تبیین را از ولایت و امامت ارائه کردند: حضرت امام خمینی (رحمه الله) و علامه طباطبایی (رحمه الله)

ولایت یک حقیقت ملکوتی است که اولین اسم صادر از پروردگار است و تمشیت کل امور عالم را مقام ولایت ثابت می کند. ولایت یک چیزی است که تمام امور عالم را اداره میکند. ولایت یک امر حقیقی است. 

لذا ما در مسئله ولایت اگر تمام عمرمان را اختصاص بدهیم و اگر تمام تلاشمان را برای فهم ولایت بکنیم نه تنها ضرر نکردیم بلکه این مدخلی است برای فهم تمام معارف دین؛

این معنای از ولایت مد نظر قرآن و روایات ما است؛ و این چیزی است که بزرگان ما در آثار کلامی خود چندان بدان نپرداخته اند. این معنا را انصافاً دو شخصیت در آثارشان به بیان برهانی تبیین نموده اند، که هردو معاصر ما بودند و بنده معتقدم ما مدام باید سر سجده فرود آوریم که در عهدی زندگی میکنیم که این دو بزرگوار را دیده ایم، یکی مرحوم امام امت (رحمه الله)، و دیگری مرحوم علامه طباطبائی (رحمه الله).

مرحوم امام در کتاب مصباح الهدایه به این مطلب پرداخته اند و مرحوم علامه در رساله الولایه. و بنده به جرات شهادت میدهم که اگر این دو بزرگوار نبودند ما ولایت را به این معنا درک نمی کردیم.

مرحوم علامه در رساله الولایه تعبیر لطیفی دارند، ایشان می فرمایند: «الولایه هی الکمال الاخیر للانسان»، یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیاء الهی باشد. و یا مرحوم امام امت در کتاب مصباح الهدایه خود در معنای ولایت می فرمایند: «فإنّ الولاية هي القرب، أو المحبوبيّة، أو التصرّف، أو الربوبيّة، أو النيابة. و كلّها حقّ هذه الحقيقة، و سائر المراتب ظلّ و في‏ء لها، و هي ربّ الولاية العلويّة (علیه السلام) الّتي هي متّحدة مع حقيقة الخلافة المحمّديّة (صلی الله علیه وآله) في النشأة الأمر و الخلق‏» گویی تمام امور عالم از طریق ولایت است که تربیت و تمشیت می شود.

توجه : برای مشاهده تصاویر در ابعاد اصلی و بزرگ تر روی آن ها کلیک کنید.

برای دانلود و دریافت تصاویر از فایلهای با کیفیت بالای پیوستی استفاده نمایید.

برای دریافت تصویر، یک صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بفرستید.

Share