۷ نکته برای مدیریت استرس در نوجوانان

استرس
نوجوانان به مانند بزرگسالان با شروع دوران نوجوانی، استرس هایی را تجربه می کند که عدم مدیریت ایشان ممکن است به لحاظ رشد جسمی و روانی به ایشان آسیب هایی را وارد کند. بهترین کار، آموختن مدیریت استرس به ایشان است.

۷ نکته برای مدیریت استرس در نوجوانان

نوجوانان به مانند بزرگسالان با شروع دوران نوجوانی، استرس هایی را تجربه می کنند که عدم مدیریت ایشان ممکن است به لحاظ رشد جسمی و روانی به ایشان آسیب هایی را وارد کند. بهترین کار، آموختن مدیریت استرس به ایشان است.

۷ نکته برای مدیریت استرس در نوجوانان

 چه فایده ای دارد اگر استرس فرزند نوجوانتان شما را هم دچار استرس کند. به یاد داشته باشید این شمایید که می توانید با راه حلهای ساده به آنان کمک کنید از پس استرس خود بربیایند.

۱. خواب کافی

 به خاطر مدرسه، فعالیت های اجتماعی و خانوادگی در منزل و موارد دیگر، معمولاً نوجوان نمی تواند به اندازه کافی بخوابد. او باید تا دیر وقت بیدار باشد و صبح زود هم از خانه بیرون بزند. در چنین وضعی استراحت برای از بین بردن استرس های مختلف ضروری است. وقتی بدن استراحت کافی داشته باشد ذهن نیز آرام و قبراق می شود. خواب کافی به نوجوان کمک می کند با استرس روبرو شود. چرت کوتاه میان فعالیتهای مختلف نیز می تواند استرس را کاهش دهد. 

۲. فعالیت جسمی

یکی از بهترین راه کارهای کاهش استرس برای نوجوانان، فعالیت های جسمی است. هیچ چیز مثل دویدن استرس را کاهش نمی دهد. اگر نوجوان دچار استرس شده است، او را به پیاده روی یا رفتن به باشگاه ورزشی تشویق کنید. ورزش، ذهن و جسم را از استرس تهی می کند.

۳. رژیم غذایی سالم

تغذیه سالم برای از بین بردن استرس در بدن لازم و ضروری است. رژیم غذایی متعادل شامل میوه، سبزی، لبنیات و پروتئین است. وقتی نوجوانان دچار استرس می شوند به خوردن هله هوله و غذاهایی مانند پیتزا و برگرها، هات داگ و تنقلاتی چون بستنی روی می آورند. سعی کنید نوجوانان بجای این مواد غذایی، خوراکی های سالمی مثل توت، شکلات تلخ، شیر و گوشت بوقلمون میل کنند.

 ۴. حمایت والدین

مدیریت نوجوان کمی دشوار است حال اگر نوجوان دچار استرس هم باشد که دیگر شرایط دشوارتر نیز میشود. والدین باید هوای نوجوانان را داشته باشند. نباید با تنبیه و سرزنش وضعیت را آشفته تر کنند. اگر قصد دارید استرس فرزند خود را کم کنید، باید همواره پشتیان آنان و در کنارشان باشید. 

 ۵. تمرکز بر نقاط مثبت

هنگام استرس، بیشتر به مشکلات و نقاط منفی متمرکز می شویم. بیشتر به آنچه نداریم و انجام دادنش در توانمان نیست، فکر می کنیم. استرس نتیجه افکار منفی و تمرکز بر اشتباهات و مشکلات است، و شرایط را بدتر می کند. البته مثبت اندیشی در اوج بحرانها و مشکلات کمی دشوار است ولی باید به فرزند خود بیاموزید در بحران ها بر توانایی های خود تمرکز کند و با تکیه بر همین نقاط قوت، شرایط را بهبود بخشد.

به نوجوان بیاموزید چگونه با الگوهای فکری مخرب که هنگام استرس ظاهر می شوند مبارزه کند، زیرا این روش یکی از راههای مؤثر مدیریت استرس است.

 ۶. گفتگو درباره استرس 

فرزند خود را تشویق کنید تا از مسائل و مشکلات خود حرف بزند. درباره نگرانی های خود صحبت کند. گفتگو درباره نگرانی ها و دلمشغولی ها یکی از بهترین راهها برای کاهش استرس است. وقتی درباره مسائل و مشکلات خود حرف می زنید، سریعتر راهی برای حل آنها پیدا خواهید کرد. بعنوان والدین یک نوجوان مهمترین وظیفه شما گوش سپردن به حرفها و درد دلهای فرزندتان است. به او گوش کنید و ببینید چطور می توانید مشکلات را برای او ساده تر کنید.

 ۷. انجام کارهای شادی آفرین

هر آنچه شما را خوشحال می کند از استرس تان می کاهد اجازه بدهید نوجوان به کارهای مورد علاقه اش بپردازد تا از استرس هایش کم شود. دلخوشی های کوچک و شادی آور به سادگی گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، بازی یا تماشای فیلم بسیار مفیدند.    

Share