چگونه از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم؟

حریم داری در مجازآباد , چگونه از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم؟
قبل از اینکه اینترنت از طریق گوشی های هوشمند به دست بیشتر ماها برسه، باید سبک زندگی مجازی و خصوصاً تعهد در فضای مجازی رو یاد می گرفتیم. در این پست نکاتی در مورد تعهد و حفظ حریم خانواده در فضای مجازی بیان می کنیم.

چگونه از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم؟

چگونه از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم؟ عنوان مطلبی است که بخش زن، خانواده و سبک زندگی پایگاه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری مدظله العالی با تیتر «حریم داری در مجازآباد» منتشر کرده است.

قبل از اینکه اینترنت از طریق گوشی های هوشمند به دست بیشتر ماها برسه، باید سبک زندگی مجازی و خصوصاً تعهد در فضای مجازی رو یاد می گرفتیم.

اما هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست. در این پست نکاتی در مورد تعهد و حفظ حریم خانواده در فضای مجازی بیان می کنیم.

چگونه از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم؟

1. مراقبت اخلاقی رو جدی بگیرید

وقتی در فضای مجازی مطالب همسرتون رو می خونید و علاقمندی هاش رو می بینید ممکنه به مرور متوجه تغییراتی در او بشید، این وظیفه شما به عنوان نزدیک ترین محرم اوست که اگر به راه نادرستی میره، آگاهش کنید.

رهبر انقلاب می فرمایند «زن اگر می بیند شوهرش در معاملات بد افتاده، در رفیق بازی های بد و معاشرت های بد افتاده، یا مرد می بیند زنش افتاده در بعضی تجمل پرستی های غلط یا ولنگاری های غلط، نباید بگوید: حالا او خودش است. نه! شما هر کدام نسبت به هم وظیفه دارید. باید همت خود را متمرکز کنید. زن و مرد می توانند بر روی هم اثر بگذارند.۱۳۷۹/۰۸/۳»

قرار نیست مثل نگهبان یا آقا بالاسر تعقیبش کنید؛ مثل یک رفیق دلسوز هواش رو داشته باشید.

1. مراقبت اخلاقی رو جدی بگیرید

2. همیشه و همه جا متعهد بمانید

اگر اعتماد از خانواده برود، سنگ روی سنگ بند نمی شود، چیزی که اعتماد بین همسران را می سازد، وفاداری و تعهد است.

رهبر انقلاب در این زمینه توصیه می کنند «اگر می خواهید محبت طرف مقابل تان به شما زیاد باشد، وفاداری کنید، حس اعتماد را جلب کنید. یکی از چیزهایی که محبت را در خانواده به کلی به هم می ریزد، بی اعتمادی زن و شوهر به همدیگر است.»۱۳۷۹/۰۷/۱۹ 

یکی از مصادیق تعهد در فضای مجازی این است که از تمام ارتباطات و فعالیت هایی که می دانید همسرتان رو ناراحت می کنه، بپرهیزید؛ حتی اگه مطمئن باشید او هرگز با خبر نمی شه!

2. همیشه و همه جا متعهد بمانید

3. حسادت و غیرت همدیگر را تحریک نکنید 

احتمالا یکی از صفحاتی که همسرتون مشتاقانه پیگیری می کنه صفحه شما و فعالیت های شما در فضای مجازیه. مراقب لایک ها و کامنت هاتون باشید. شاید به نظر خودتون حرف خاصی برای صاحب یک مطلب ننوشته باشید اما اون جمله همسرتون رو دلگیر کنه و غیرت یا حسادتش رو برانگیزه.

در انتخاب عکس پروفایل دقیق و حساس باشید؛ عکسی رو که می دونید همسرتون نمی پسنده قرار ندین.

رهبرانقلاب می فرمایند «من همیشه به مردهای جوان توصیه می کنم، که در معاشرت با نامحرم و حتی محارم، کاری نکنید و حرفی نزنید که زنان خود را وادار به حسادت کنید. به دختران جوان هم سفارش می کنم، که در برخورد با مردهای بیگانه، کاری نکنید و حرفی نزنید که حس حسادت و غیرت شوهرانتان را تحریک نمایید. این حسادت ها بدبینی می آورد و پایه های محبت را سست می کند و از ریشه می سوزاند»۱۳۷۹/۰۹/۱۰

مراقب باشید به خاطر آدم ها و فعالیت های مجازی، محرم ترین فرد زندگی واقعی تون رو دلزده و رنجیده نکنید.

3. حسادت و غیرت همدیگر را تحریک نکنید 

4. چشم تان را درویش کنید

فضای مجازی بی در و پیکره و بعضی افرادش بی بند و بار. پس مراقب نگاهتون باشید و به هر چیزی آلوده اش نکنید.

شاید این آلودگی در حد کلیک روی عکس پروفایل یک نامحرم و تماشای اون باشه یا ورود به صفحه اش و دید زدن تمام عکس هاش!

دینمون ما رو به نگه داشتن نگاه توصیه می کنه تا به هر طرفی کشیده نشیم و نسبت به همسرمون وفادار بمونیم.

رهبرانقلاب فرمودند «اینکه اسلام آن قدر گفته است که چشم تان را ببندید، به نامحرم نگاه نکنید... به زن یک جور گفته و به مرد یک جور دیگر گفته، برای این است که وقتی چشم به یک طرفی رفت، آن وقت بخشی از سهم آن کسی که همسر شماست، آن طرف خواهد رفت. حالا چه شما مرد باشید و چه زن باشید، فرقی نمی کند. یک قسمتی می رود آنجا. وقتی اینجا کم گذاشتی، محبت ضعیف خواهد شد. محبت که ضعیف شد، بنای خانوادگی متزلزل می شود» ۱۳۷۵/۰۲/۱۷

4. چشم تان را درویش کنید

5. فریب ظواهر را نخورید

فضای مجازی است و دروغ و دغل هایش. اما شما تحت تأثیر این دروغ ها زندگی تان را تلخ نکنید. تصاویر زیبا و خوش آب و رنگ زندگی های لوکس فریب تان ندهد. خیلی هایشان به صورت اجاره ای یا رایگان به دست منتشر کننده عکس رسیده است! زیبایی ها و جذابیت های ظاهری افراد این سؤال را به ذهن تان نیاورد که «پس من یا همسرم چرا این شکلی هستیم؟!» پشت این عکس های «همین الان یهویی» ساعت ها ارایش و صحنه آرایی جا خوش کرده. حتی اگر تمام امکانات و زیبایی هایی که می بینید واقعی باشند، بازهم ارزشش را ندارد که برای به دست آوردن مقداری از آنها زندگی خودتان و همسرتان را تلخ کنید و خودتان را تحت فشار بگذارید.

5. فریب ظواهر را نخورید

6. همه را در جریان نگذارید

حریم خانه و خانواده خود را پاس بدارید و از گوشه و کنار زندگیف تفریحات، سفره و... خود عکس منتشر نکنید. واقعاً لازم نیست همه اتفاقات و داشته هایتان را مستندسازی و منتشر کنید تا دیگران ببینند و در موردشان نظر بدهند.

شاید همسرتان هم ترجیح بدهد وضعیت خانه، زندگی و خورد و خوراک تان به سمع و نظر تمام اهالی فضای مجازی نرسد و همه خبردار نشوند که چه کم و کسرهایی دارید!

6. همه را در جریان نگذارید

 شما هم اگر در زمینه "حفظ حریم خانواده در فضای مجازی" تجربه و نظری دارید، در بخش نظرات بنویسید. همچنین شما می توانید مقاله "آثار فضای مجازی در تربیت دینی فرزندان، آسیب ها و راهکارها" را نیز بخوانید.

حریم داری در مجازآباد

به نقل از بخش ریحانه (پایگاه رهبر انقلاب مدظله العالی) - چگونه از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم؟

Share