روضه های مصور| شب پنجم محرم/ عبدالله بن حسن علیهماالسلام

روضه های مصور| شب پنجم محرم/ عبدالله بن حسن علیهماالسلام

روضه های مصور| شب پنجم محرم/ عبدالله بن حسن علیهماالسلام

آن وقتى که حسین بن على از اسب روى زمین افتاد بچه یازده ساله اى با شتاب آمد و رسید بالاى سر أبى عبدالله. هنگامى که این بچه رسید یکى از سربازان خبیث ابن زیاد شمشیر را بلند کرده بود که بر بدن مجروح ابى عبدالله فرود بیاورد، دستهاى کوچک خودش را بى اختیار جلوى شمشیر گرفت. اما این کار موجب نشد که آن حیوان درنده شمشیر را فرود نیاورد. شمشیر را فرود آورد، دست این بچه قطع شد. به همین هم اکتفا نکرد، بچه ى یازده ساله را روى زمین انداخت و او را به شهادت رساند. این جا بود که امام حسین خیلى منقلب شد، کارى هم از او برنمى آید، این جا دست به دعا برداشت و از ته دل این مردم را نفرین کرد. صدا زد «اللّهم أمسک عنهم قطر السماء» خدایا باران رحمتت را بر این مردم حرام کن...| [رهبر معظم انقلاب اسلامی | ۱۳۶۴/۷/۵]

- تصویرسازی: فاطمه طیوب

اندر احوال شهادت عبدالله بن حسن علیهماالسلام

هنگامی که سپاه کوفه امام حسین (علیه السلام) را محاصره کرد، عبدالله به سوی عموی خود حرکت کرد، امام حسین (علیه السلام) از حضرت زینب (سلام الله علیها) خواست که مانع او شود اما زینب (سلام الله علیها) نتوانست جلوی عبدالله را بگیرد: عبدالله گفت به خدا قسم از عمویم جدا نمی شوم و شتابان خود را به امام رساند. ابجر بن کعب با شمشیری به سمت امام حسین علیه السلام حمله ور شد، عبدالله به او گفت وای بر تو ، می خواهی عموی مرا بکشی؟ ابجر با شمشیر ضربه ای زد، عبدالله دست خود را جلو آورد، ضربه بر دست او فرود آمد و دستش به پوست آویخته شد.

امام حسین (علیه السلام) او را در آغوش گرفت و فرمود : ای فرزند برادر! صبر پیشه کن و این واقعه را برای خودت خیر بدان زیرا خداوند تو را به پدران صالحت ملحق می سازد.

منابع گفته اند که ابجر بن کعب دست وی را قطع کرد. در زیارت ناحیه مقدسه غیر معروفه ، حرمله بن کاهل اسدی به عنوان قاتل و پرتاب کننده تیر به سوی او معرفی و لعن شده است.

 

منابع:
-طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۵، ص۴۵۱-۴۵۰
-شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۶ق، ج۲، ص۱۱۱
-طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۵، ص۴۶۸
-ابن مشهدی، المزارالکبیر، ۱۴۱۹ق، ص۴۹۰

توجه : برای مشاهده تصاویر در ابعاد اصلی و بزرگ تر روی آن ها کلیک کنید.

برای دانلود و دریافت تصاویر از فایلهای با کیفیت بالای پیوستی استفاده نمایید.

برای دریافت تصویر، یک صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بفرستید.

Share