عزت نفس با هدفگذاری خلق میشود نه با رویا

عزت نفس با هدفگذاری خلق میشود نه با رویا
یکی از مهمترین رفتارها و تصمیمات خود ویرانگر، جایگزین کردن رویا به جای اهداف است.

عزت نفس با هدفگذاری خلق میشود نه با رویا

رفتارهای خودویرانگر، از مواردی است که عزت نفس شما را تهدید میکند؛ یکی از مهمترین این رفتارها جایگزین کردن رویا بجای هدف است. در این مقاله نمونه هایی از این رفتار مطرح شده است.

عزت نفس با هدفگذاری خلق میشود نه با رویا

بیشتر بخوانید: هفت روش بی نظیر برای هدف گذاری بی بدیل

مقدمه

همه انسانها در زندگی هدف یا اهدافی دارند و طبیعی است که برای رسیدن به آن تلاش می کنند. اما بسیاری از آنها با وجودی که اهداف بزرگی را در ذهن می پرورانند، هیچگاه به آنها دست نمی یابند و همیشه در آرزوی یافتن آنها باقی می مانند. با ما همراه باشید تا یکی از مهمترین علت های این پدیده را بررسی کنیم.

عزت نفس با هدفگذاری خلق می شود نه با رویا

جایگزین کردن رویا بجای اهداف

از مواردی که شدیداً به عزت نفس آسیب وارد می­کند، رفتارهای خود ویرانگری است. رفتارها و تصمیم هایی که به شکست منتهی می شوند، فرد را دچار درماندگی می­کنند. یکی از این رفتارها و تصمیمات ویرانگر، جایگزین کردن رؤیا بجای اهداف است. رؤیا با هدف متفاوت است. هدف قابل ترجمه به عمل است، دست یافتنی است و واقع بینانه است، اما رؤیا دور از واقعیت و غیرقابل دسترس است. وقتی افراد بجای انتخاب اهداف، رؤیا انتخاب می کنند و نمی توانند به موفقیت برسند عزت نفس آنها خرد می شود.

برای مثال وقتی دانش آموزی که اصلاً مطالعه ای نداشته تصمیم می­گیرد روزی 50 صفحه مطالعه کند و یک روز 20 صفحه، روز دیگر 30 صفحه و روز بعد 25 صفحه مطالعه میکند شاید در ظاهر عالی به نظر برسد و اطرافیان او را بخاطر30 صفحه مطالعه تحسین هم کنند، ولی او پیش خودش مؤفق نشده است. رؤیای او 50 صفحه در روز بود. او این مساله را شکست تلقی میکند و خود را فردی میداند که هیچ وقت نمی تواند به حرفی که میزند عمل کند و در اینجاست که عزت نفسش آسیب می بیند.

مثال دوم، فردی که روزی یک پاکت سیگار می­کشد تصمیم می گیرد که از فردا دیگر لب به سیگار نزند. او تمام تلاشش را میکند، ولی هر روز یواشکی روزی 2 الی 3 نخ سیگار میکشد. هر چند در ظاهر به موفقیت بزرگی دست یافته و از روزی یک پاکت به روزی 3 نخ رسیده، ولی از اینکه رؤیایش لب نزدن به سیگار بود ولی روزی دو سه نخ میکشد، ناراحت است و خود را فردی ناتوان می بیند که نمی تواند سیگار را ترک کند و دوباره به همان روزی یک پاکت برمی گردد. پس باید بین رؤیا و هدف تفکیک قائل شویم و سعی کنیم قله موفقیت را به چندین تپه تبدیل کنیم. همین فرد سیگاری اگر تصمیم می گرفت، از یک پاکت به روزی 10 نخ برسد عزت نفسش افزایش می یافت و به مرور سیگار را ترک میکرد، زیرا به هدفش رسیده است.

عزت نفس با هدفگذاری خلق می شود نه با رویا

جمع بندی

ما نباید یک رؤیا را بعنوان هدف انتخاب کنیم، چرا که بی شک دست یافتنی نیست و منجر به احساس درماندگی و شکست پذیری میشود و یکی از موارد دیگر که عزّت نفس را تضعیف میکند، همین سلسله شکستهایی است که در زندگی تجربه میکنیم.

Share