فنون مدیریت زمان در فضای مجازی ( بخش دوم )

تعداد کلمات 815 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
فنون مدیریت زمان در فضای مجازی
مدیریت زمان بعنوان یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اینترنتی است.

فنون مدیریت زمان در فضای مجازی ( بخش دوم )

در بخش دوم از مقاله فنون مدیریت زمان در فضای مجازی با سایر تکنیک­ های مدیریت زمان از جمله فهرست کردن کارهای روزانه براساس اولویت آشنا می شویم....

مدیریت زمان بعنوان یکی از مهمترین و قویترین ابزارها در جهت پیشگیری و مقابله با آسیب های فضای مجازی از جمله اعتیاد اینترنتی است. در قسمت اول مقاله فنون مدیریت زمان در فضای مجازی با برخی از تکنیک­ های مدیریت زمان از جمله فهرست کردن کارهای روزانه براساس اولویت آشنا شدیم. در این مقاله، با سایر این تکنیک­ ها در جهت بهینه سازی زمان مصرفی در فضای مجازی، آشنا می شوید.

فنون مدیریت زمان در فضای مجازی

آشنایی با تکنیک­ های مدیریت زمان در فضای مجازی

1. به آینده خود نگاه کنید

بخش اصلی مدیریت زمان، صرف زمان برای نگاه به آینده است. پنج سال آینده را برنامه ­ریزی کنید و ببینید میخواهید به کجا برسید. یک تصویر ذهنی از آینده ایده ­آل خود ایجاد کنید و سپس به مراحلی فکر کنید که باید از امروز شروع کرده و طی کنید تا به آن جامه واقعیت بپوشانید. شما می­توانید با این کار اطمینان حاصل کنید که در این مراحل، استفاده افراطی از اینترنت هیچ جایگاهی ندارد.

2. برای زندگی خود برنامه­ ریزی منظم کنید

پیش از نوشتن برنامه، فعالیت های ضروری خود در طول هفته را که باید سروقت انجام دهید معلوم کنید. بعلاوه، حداقل 10 فعالیت قبلی، مهم، شایع و یا لذت بخش خود را هم که به دلیل مصرف مفرط کامپیوتر لطمه خورده مشخص کنید. این فعالیت ها می توانند شامل چنین مواردی باشند: زمانی که با همسر یا خانواده صرف می شده، کارهای روزانه، خواب، تماشای تلویزیون، یا گوش کردن موسیقی، زمانی که با دوستان صرف می شده، ورزش، تفریحات، فعالیت های اجتماعی. فایده­ی این کار چیست؟ اگر ساعات استفاده از اینترنت را درست قبل از فعالیت های مهم و الزامی (که انگیزه کافی و یا حتی اجبار و الزام برای انجامشان دارید) قرار دهید، ملزم و مکلف می شوید که از اینترنت جدا و کنده شوید.

علاوه بر این، فعالیت های لذت بخش قبلی را که آسیب خورده، باید در برنامه بگنجانید تا از انگیزه­ ای کافی برای دست کشیدن از کامپیوتر و احیای رفتارهای خوب گذشته برخودار باشید. همچنین شما می­توانید از یک برنامه ریز زمانی استفاده کنید؛ این سیستم تمام مواردی را که برای برنامه ­ریز و سامان دهی زندگی نیاز دارید، در بر دارد. یک برنامه ­ریز زمان خوب، دارای یک فهرست اصلی است که طبق آن می­توانید هر وظیفه، هدف و کار لازم را انجام دهید.

3. از ترمزهای بیرونی برای توقف فعالیت استفاده کنید

حتما می­دانید که روی صفحه سایت ها اثری از ساعت نیست، پس می توانید از ساعت زنگ دار استفاده کنید تا زمان پایان استفاده را به شما اعلام کند. حتماً آن را دور از کامپیوتر بگذارید تا برای خاموش کردنش مکلف به قطع فعالیت و دور شدن از کامپیوتر شوید! اگر باز هم در این زمینه مشکل دارید از برنامه هایی که زمان استفاده را کنترل و تنظیم می کنند استفاده کنید.

4. برنامه ریزی برای زمان مصرف اینترنت داشته باشید

برنامه ای دقیق، با هدف های روشن و مشخص و با قید جزئیات، طراحی کنید. اهداف برنامه باید واقع بینانه باشد. مثلاً تغییر ساعت مصرف اینترنت از 40 ساعت در هفته به 4 ساعت، غیرواقعی و شاید غیرعملی است اما از 40 ساعت به 20 ساعت (در برنامه اول) عملی­تر است. نکته ای که در این مورد باید به آن توجه داشت، این است که کاهش ساعت در مورد پورنوگرافی بی معناست. این عادت شدید و مخرب با هر میزانی با برنامه­ ترک عادت تضاد دارد.

ساعات و زمان مصرف را به دقت در برنامه بگنجانید. بهتر است که این ساعات، منقسم باشد. مثلاً این که «دو روز آخر هفته برای مصرف اینترنت باشد» مناسب نیست؛ بهتر است بطور مثال در برنامه این گونه باشد: «2 ساعت استفاده، روزهای زوج از ساعت 4 تا 6 عصر». برنامه باید دقیق و روشن و عملی باشد. ضمناً متعهد باشید که برای هرگونه اِعمال تغییر در برنامه (حتی جزئی) حداقل سه هفته باید صبر کنید.

فنون مدیریت زمان در فضای مجازی

منابع :
1. محمد حسین، سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجازی، تهران: انتشارات مرکز ملی فضای مجازی، چاپ اول.
2. فرود، حمیدیان ؛ (1387)، اعتیاد به اینترنت و موبایل (بررسی عوارض وابستگی به اینترنت، موبایل و بازی های رایانه ای)، تهران: نشر قطره، چاپ دوم.
3. برایان تریسی، مدیریت زمان؛ (1393) مترجم یلدا بلارک، تهران: انتشارات اشکذر، چاپ هفدهم.

پدیدآورنده: 
Share