با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش اول 

تعداد کلمات 789 / زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
کسب و کار اینترنتی
دستیابی به بازارهای جدید یکی از مهمترین مزایای کسب و کار اینترنتی بشمار می ­رود. امروزه، استفاده از فرصت های اقتصادی و کسب و کار در فضای مجازی رواج بسیاری پیدا کرده است. کسب و کار اینترنتی بعنوان یکی از مهم­ترین این فرصت­ ها، مزایای بی­شماری دارد.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش اول

امروزه، استفاده از فرصت های اقتصادی و کسب و کار در فضای مجازی رواج بسیاری پیدا کرده است. کسب و کار اینترنتی بعنوان یکی از مهم­ترین این فرصت­ ها، مزایای بی ­شماری دارد. با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در مورد فرصتهای اقتصادی  فضای مجازی اطلاعات بیشتری بدست آورید.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش اول

فرصتهای اقتصادی فضای مجازی و کسب و کار در فضای مجازی

امروزه کاربرد و استفاده از اینترنت در حوزه ی اقتصادی دارای گسترش و گوناگونی بسیاری شده است. استفاده از اینترنت و خدمات آن را می توان رسانه ای بسیار مهم برای پیدا کردن مشتری و حفظ و نگهداری آن دانست. از سوی دیگر فضای مجازی بستر جدیدی برای مشتریان جهت آشنایی، مقایسه و خرید کالا را فراهم کرده است. افزایش فروشگاه های اینترنتی نشان از استقبال کاربران به این امر است.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش اول

کسب و کار اینترنتی چیست؟ [i-Business]

کسب و کار اینترنتی به معنی نوعی فعالیت اقتصادی است که همه یا عمده فعالیت شرکت روی اینترنت انجام می شود. باید توجه داشت که کسب و کار الکترونیک یا اینترنتی به مجموعه ی فعالیت های مربوط به کسب و کار از جمله بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه گذاران و... که از طریق شبکه اینترنت انجام می گیرد اطلاق می شود، در حالی که تجارت الکترونیک [E-Commerce] تنها شامل مسائل مربوط به خرید و فروش از اینترنت است و خود، زیرمجموعه ای از [حرف E، مخفف Electronic و حرف I مخفف کلمه Internet است که در اینجا با اتصال به واژه کسب و کار معنی کسب و کار الکترونیکی یا کسب و کار اینترنتی پیدا می کند] E-Business است. با مزایای کسب و کار اینترنتی آشنا شوید:

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش اول

مزایای کسب و کار اینترنتی چیست؟

الف) سفارشی سازی:

بیشتر کسب و کارهای اینترنتی امکان ارایه محصولاتی کاملاً سفارشی و براساس سلیقه تک تک مشتریان را فراهم می کنند.

ب) سرعت قابل ملاحظه:

در بسیاری از موارد که فعالیت ها بصورت خودکار انجام می شود هر کس می تواند خدمات و کالای خود را سریعتر بدست مشتری برساند و همچنین اطلاع رسانی با سرعت خیلی بیشتری امکان پذیر می شود.

ج) نبود محدودیت زمانی:

اینترنت همیشه باز است، بنابراین کسب و کار 24 ساعت در 7 روز در هفته و 365 روز در 12 ماه می تواند فعال باشد. در روش های سنتی فرد در زمان های محدود (ساعات اداری و ایام غیر تعطیل) می تواند خدمات و کالای خود را بفروشد. همچنین اگر بطور بین المللی کسی بخواهد فعالیت کند تفاوت ساعت و ایام تعطیل را در نقاط مختلف جهان باید در نظر بگیرد.

د) کاهش معضلات شهرهای بزرگ:

به همه این موارد، کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام را که یکی ازمهمترین معضلات شهرهای بزرگ است، نیز می توان اضافه کرد که با توسعه فضای مجازی قابل رفع است.

ر) کم هزینه بودن:

راه اندازی و نگهداری یک کسب و کار اینترنتی بسیار کم هزینه تر از کاسبی های متداول است. در روش های سنتی هزینه محل، لوازم اداری، انبار، تجهیزات، کارکنان و غیره وجود دارد، در حالی که در کار مجازی و خودکار شدن فعالیت ها این هزینه ها بسیار کاهش می یابد. هزینه های تبلیغات و بازاریابی نیز چنین است.

ز) کاهش قیمت محصول:

کسب و کارهای اینترنتی با خودکارسازی فعالیت ها و نیز به دلیل حذف واسطه ها می توانند قیمت محصولات خود را کاهش دهند. حذف هزینه هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ، کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی از دیگر مزایای این نوع فعالیت های اقتصادی است.

پ) نبود محدودیت جغرافیایی:

اینترنت حوزه ی فعالیت کسب و کار را به 190 کشور دنیا گسترش داده است، بدون اینکه هزینه ی اضافه ای را بر کسب و کار تحمیل کند. در روش های کلاسیک هر کس برای ارایه خدمات به مشتریان باید در هر محدوده ای جغرافیایی محل کاری داشته باشد، اما اینترنت این مشکل را برطرف کرده است. دستیابی به بازارهای جدید مهمترین مزیت کسب و کار اینترنتی است.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش اول

انواع کسب و کارهای اینترنتی

امروزه کسب و کارهای اینترنتی بسیار متنوع اند، اما بطور کلی کسب و کار اینترنتی بر ارایه «محصول» یا «خدمت» و فروش آنها متمرکز است؛

مهمترین فعالیت های بر بستر فضای مجازی را می توان به 10 گروه عمده زیر تقسیم بندی کرد:

1. خدمات مربوط به ایمیل (emeil).

2. ایجاد امپراتوری اطلاعات، اخبار و آموزش.

3. سرمایه گذاری مشترک.

4. ایجاد اجتماعات بر خط (online).

5. خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف.

6. پیوستن به شبکه های واسطه گری.

7. تبلیغات اینترنتی.

8. ارایه خدمات و مشاوره تخصصی به دیگران.

9. تهیه و ارایه نرم افزارهای مختلف.

10. چندرسانه ای یا مالتی مدیا.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش اول

منبع: محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجـازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجازی.

ادامه دارد... (برای مطالعه بخش دوم اینجا کلیک کنید)

آشنایی با فرصتهای اقتصادی در فضـای مجازی

پدیدآورنده: 
Share