دیدگاه امام خامنه ای درباره فضای مجازی - بخش اول 

تعداد کلمات 855 / زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
فضای مجازی
فضای مجازی، ظرفیت عظیمی برای ترویج معارف اسلامی ایجاد کرده است. بنابراین با شناسایی این ظرفیت­ باید اقدام به ارائه ی این فرهنگ اسلامی در برابر هجمه ی دشمن به افکار دینی، اسلامی و مخصوصا افکار شیعه ی کرد.

 دیدگاه امام خامنه ای درباره ی فضای مجازی - بخش اول

فضای مجازی ظرفیت عظیمی برای تبلیغ، ترویج و توسعه ی فرهنگ و معارف اسلامی ایجاد کرده است. بنابراین با شناسایی این ظرفیت­ باید اقدام به ارائه ی  این فرهنگ اسلامی در برابر هجمه ی دشمن به افکار دینی، اسلامی و مخصوصا افکار شیعه کرد. در این نوشتار با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در مورد دیدگاه امام خامنه ای درباره ی فضای مجازی بیشتر بدانید.

دیدگاه امام خامنه ای درباره ای فضای مجازی - بخش اول

ضرورت شناخت دیدگاه امام خامنه ای درباره ی فضای مجازی چیست؟

1. فعالیت سایت های اینترنتی با هدف تهاجم به تفکرات اسلامی و شیعه :

امروز دشمن از همه روش ها استفاده می کند. من دیروز در جمع جوان ها می گفتم که امروز صدها سایت اصلی و هزاران سایت فرعی در اینترنت وجود دارد که هدف عمده شان این است که تفکرات اسلامی و بخصوص تفکرات شیعه را مورد تهاجم قرار دهند. تهاجم هم تهاجم استدلالی نیست؛ از روش های تخریبی و از روش های روان شناسانه و غیره استفاده می کنند. همه ی اینها پاسخ دارد؛ پاسخ هایش هم مشکل نیست؛ بایستی از این وسایل استفاده کرد.

باید از آنچه در اختیار داریم، حداکثر استفاده را بکنیم. ما نه از صدا و سیمایمان، نه از مطبوعاتمان و نه از بسیاری از منابر عظیم عمومی مان، چنان که باید و شاید، استفاده نمی کنیم. این ضعف های ماست؛ این ضعف ها را بایستی کم کنیم. باید روز به روز نقاط ضعف را کم و نقاط قوت را زیاد کرد و این ممکن است. [بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، (27/11/1379)].

2. فضای مجازی؛ بستر نشر افکار باطل:

مسأله ی شما مهم تر و دشوارتر است از مسأله ی علامه حلی یا مسأله ی علامه مجلسی یا مسائل علمای بزرگی که در طول تاریخ بوده اند؛ با آنها قابل مقایسه نیست. امروز نشر افکار باطل نه فقط به وسیله ی ابزارهای ارتباط جمعی فراوان مثل رادیو، تلویزیون، اینترنت و انواع و اقسام روش های الکترونیکی انجام می گیرد بلکه از شیوه های هنری هم استفاده می شود. امروز در دنیا پول خرج می کنند و فیلم های گران قیمت می سازند، برای اینکه غیر مستقیم فکری را وارد ذهن ها کنند یا فکری را از ذهن ها بیرون بیاورند.

یکی از مهم ترین نقاط آماج این کارها، افکار دینی و بخصوص افکار اسلامی است؛ البته بعد از برپا شدن جمهوری اسلامی ایران، بخصوص افکار شیعه هم آماج همین چیزها قرار گرفته است. شما شاید شنیده باشید که در سرزمین فلسطین به وسیله ی صهیونیست ها یا در آمریکا کنفراس های شیعه شناسی تشکیل می شود و کسانی روی آرا و لایه های فکری و شکل اجتماعی شیعیان تحقیق می کنند؛ این برای این است که بتوانند با شیعه مبارزه کنند. باید شیعه را بشناسند تا بتوانند با او مبارزه کنند. [بیانات در دیدار علما و روحانیون استان همدان، (15/04/1383)]

3. توجه به فرصت بودن اینترنت و پرهیز از تهدید انگاری صرف نسبت به آن:

امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرف دنیا یک نفر جوان پای دستگاه کوچکی می نشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی  بلکه هر نا کسی از آن طرف دنیا دریافت می کند. امروزه اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطی بسیار متنوعی وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا می رسد. میدان افکار مردم و مؤمنان، عرصه ی کارزار تفکرات گوناگون است.

امروز ما در میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم. این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم. [ بیانات در دیدار علما و روحانیون کرمان، (11/02/1384)]

4. ظرفیت بی سابقه ی فضای مجازی برای ترویج معارف اسلامی:

امروز این جوان های دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده می کنید حالا من دانشجوها را می گویم همه شان تقریباً و تغلیباً مشتاق اند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهایی را بشناسند و چیزهایی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست.

اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق العاده ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده ای کردید؟ نظام اسلامی چنین خدمتی به ما معمّمین و روحانیون کرده. مگر می توانیم خودمان را کنار بگیریم؟ [بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، (19/07/1391)].

دیدگاه امام خامنه ای درباره ای فضای مجازی - بخش اول

منبع: محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجازی.

بیشتر بخوانید:

ادامه دارد... (برای مطالعه ی بخش دوم اینجا کلیک کنید)

پدیدآورنده: 
Share