دیدگاه امام خامنه ای درباره ی فضای مجازی - بخش دوم

تعداد کلمات 702 / زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
فضای مجازی
گسترش ناتوی فرهنگی برای سر رشته‌ داری تحولات جوامع، از اهداف دشمنان در ایجاد فضای مجازی است. بنابراین با شناسایی این ظرفیت­ باید اقدام به ارائه ی این فرهنگ اسلامی در برابر هجمه ی دشمن به افکار دینی، اسلامی و مخصوصا افکار شیعه ی کرد.

دیدگاه امام خامنه ای درباره ی فضای مجازی - بخش دوم

فضای مجازی فرصتهایی برای ترویج معارف اسلامی و تهدیدهایی در برابر فرهنگ تشیع فراهم کرده است. از دیدگاه حضرت آیت الله امام خامنه ای، دشمنان جمهوری اسلامی ایران از ایجاد فضای مجازی اهداف مختلفی را دنبال می­ کنند. در این نوشتار با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در مورد دیدگاه امام خامنه ای درباره ی فضای مجازی بیشتر بدانید.

رجوع به بخش قبلی (اول)

دیدگاه امام خامنه ای درباره ی فضای مجازی - بخش دوم

اهداف دشمن از ایجاد فضای مجازی عبارتند از:

1. تأمین الزامات جهانی سازی و نظم نوین جهانی:

الان اشغالگر مثل همان اشغالگری که بخاراست یا پاریس یا فلان کشور را تصرف کرده بود در حال اشغال تدریجی است. این اشغالگر کیست؟ پاسخ این نیست که این اشغالگر دولت آمریکا یا فلان دولت دیگر است؛ نه، این اشغالگر یک طبقه اجتماعی است؛ طبقه ای که دولت آمریکا و دولت های دیگر را به قدر توانایی و قدرت خود و آمادگی آنها دارد هدایت می کند؛

البته در بافت و ساخت این دولت ها هم بدون شک افراد این طبقه حضور دارند، اما هدایت، هدایت یک دولت نیست؛ هدایت یک مجموعه طبقاتی است که اگر بخواهیم در یک عبارت برای اینها اسم معین کنیم، باید بگوییم «زرسالاران اقتدارطلب». هدف شان هم سیطره ی بر منابع حیاتی و مالی همه ی دنیاست.

البته این سیطره، یک الزامات سیاسی دارد که همان نظم نوین جهانی است؛ یک الزامات علمی و اداری دارد که بتدریج خود را به آن نزدیک می کنند. مسأله ی جهانی سازی که امروز در تجارت، پول، فرهنگ و شبکه های فرهنگی مثل اینترنت و مانند آن مطرح است، همه دانسته و نادانسته در خدمت این مجموعه ی طبقاتی است؛ البته تحلیل جامعه شناسی اینها خیلی دقیق، ریز و مفصل است. [ بیانات در دیدار رئیس و مدیران سازمان صداوسیما، (11/09/1383)].

2. تغییر در شیوه های انتقال فکر:

امروز2 خصوصیت وجود دارد که بار من و شما را سنگین می کند. 1 خصوصیت پیشرفت شیوه های انتقال فکر است. شما ببینید تلویزیون، رادیو، وسایل الکترونیکی، اینترنت و دیگر وسایل ارتباطاتی، امروز در دنیا در خدمت چه اهدافی قرار دارند. امروز استکبار به این اکتفا نمی کند که شمشیر نشان بدهد. شمشیر هم نشان می دهد، اما در کنار او به ده ها شیوه ی دیگر متوسل می شود برای اینکه آن فکر غلط، آن راه خطا، آن روش ستمگرانه و طغیان گر را بر ملت ها تحمیل کند...

امروز طبق اطلاعات قطعی ثابت شده است که مؤسسه ی عظیم هالیوود و شرکت های بزرگ سینمایی با سیاست های استکباری آمریکا همراهی و همکاری مستمر و باب میل دارند. این مؤسسه ی بزرگ فیلم سازی و سینمایی که ده ها کمپانی بزرگ فیلم ساز از هنرمند و از کارگردان و از بازیگر و از نمایش نامه نویس و فیلم نامه نویس و سرمایه گذار در آن گرد هم جمع شده اند، در خدمت هدفی دارند حرکت می کنند. آن هدف عبارت است از اهداف سیاست استکباری ای که دولت آمریکا را هم همان سیاست ها دارد می چرخاند. اینها چیز کوچکی نیست. [بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان، (23/02/1388)]

3. گسترش «ناتوی فرهنگی» برای سررشته داری تحولات جوامع:

همیشه لشکری هم از امکانات فرهنگی و رسانه ای و روزنامه های فراوان و مسائل گوناگون تبلیغات در مشت اینها بوده است که اینها امروز یواش یواش دارد پخش می شود؛ اخیرا گزارشی از تشکیل «ناتوی فرهنگی» را خواندم؛ یعنی در مقابل پیمان ناتو که آمریکایی ها در اروپا بعنوان مقابله با شوروی سابق یک مجموعه ی مقتدر نظامی به وجود آوردند، اما برای سرکوب هر صدای معارض با خودشان در منطقه خاورمیانه و آسیا و ... از آن استفاده می کردند، حالا یک ناتوی فرهنگی هم به وجود آورده اند.

این، بسیار چیز خطرناکی است؛ البته حالا هم نیست؛ سال هاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه ی زنجیره ی به هم پیوسته ی رسانه های گوناگون که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره ها و تلویزیون ها و رادیوها در جهت مشخصی حرکت می کنند تا سررشته ی تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلی هم آسان و روراست شده است. [بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار استادان و دانشجویان دانشگاه های استان سمنان، (18/08/1385)].

دیدگاه امام خامنه ای درباره ی فضای مجازی - بخش دوم

منبع: محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجازی

پدیدآورنده: 
Share