احکام عزاداری/ نظر رهبر انقلاب درباره قمه زنی چیست؟

دریافت ویدئو
پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداری توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده این بخش نظر رهبر انقلاب درباره قمه زنی چیست؟؟...

احکام عزاداری/ نظر رهبر انقلاب درباره قمه زنی چیست؟

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداری توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

راجع به قمه زنی نظر حضرت آقا را پرسیدند که به نظر ایشان چه حکمی دارد؟ آیا مقلدین سایر مراجع هم باید از این دستور تبعیت کنند؟ و نکته دوم اینکه آیا مخفیانه بودن یا مخفیانه نبودن آن با هم فرقی دارد؟

خب نظر آقا در مورد قمه زنی را شاید همه شنیده باشید که ایشان این کار را در وضعیت فعلی حرام می دانند. تعبیر ایشان این بود که نه سابقه ای دارد - این کار، حالا ممکن است یک سابقه ای داشته باشد اما در گذشته های دور یک چنین کارهایی مثل قمه زنی سابقه ای بین مومنین نداشته است - افزون بر اینکه امروزه از این عمل علیه مکتب اهل بیت علیهم السلام و علیه شیعیان سواستفاده می شود. شما اگر مراجعه کنید به برخی از سایت ها و کلمه شیعه را بزنید، همین تصویر قمه زنی دیده می شود. فلذا بله این کار به نظر حضرت آقا حرام است و باید از این کار پرهیز شود و فراتر از فتوا، ایشان تعبیرشان این بوده که این عزاداری نیست، بلکه تخریب عزاداری است. بنابراین همه مومنین و مقلدین سایر مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقلید، از این دستور باید تبعیت کنند و از اینگونه کارها در عزاداری که اینها عزاداری نیست، بلکه به ضرر مکتب اهل بیت علیهم السلام است پرهیز کنند. و فرقی هم بین قمه زنی مخفیانه یا علنی نگذاشتند؛ بنابراین حتی جداگانه هم سوال شده است در مورد اینکه مخفیانه بروند قمه بزنند، فرمودند نه این کار را هم نباید بکنند و منع کردند.

Share