آسیبهای موبایل برای کودکان

تعداد کلمات 985 / زمان تقریبی مطالعه : ۵ دقیقه
آسیبهای موبایل برای کودکان
دسترسی نامحدود کودک به گوشی موبایل و اینترنت می تواند او را وارد دنیایی کند یا با مسائلی آشنا سازد که مناسب سن او نیستند. این مسئله ممکن است منجر به آسیب های زودهنگام برای آن ها شود.

آسیبهای موبایل برای کودکان

استفاده ی کودک از موبایل های هوشمند یکی از ضرورت های اجتناب ناپذیر این دوره می باشد. بنابراین نمی توان آنها را از این ابزار محروم و منع کرد. بهترین شیوه ی برخورد با تکنولوژی و گوشی های هوشمند، شناخت دقیق آنها، اعم از مزایا و معایب شان و آموزش استفاده ی صحیح از آنها به کودکان می باشد. در این نوشتار با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در مورد آسیبهای موبایل برای کودکان بیشتر بدانید.

آسیبهای موبایل برای کودکان

مقدمه

امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که روز به روز به سمت پیشرفت و مدرن شدن حرکت می کند. استفاده ی کودک از موبایل های هوشمند و تبلت ها در حال افزایش می باشد. کودکان در سنین پایین تقاضای داشتن گوشی یا تبلت دارند. استفاده ی کودک از موبایل در بسیاری از موارد اجتناب ناپذیر می باشد. گوشی موبایل یکی از به روز ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های بشر است که تقریبا تمامی اقشار جامعه به آن دسترسی دارند، که از منافع و مزایای آن بهره مند می شوند. این ابزار در کنار تمامی خدمات خود، می تواند سرمنشا مشکلات و چالش هایی برای افراد بشود. بخصوص اگر در سنین نامناسب و برای زمان های طولانی در دسترس گروه سنی کودکان قرار گیرد. با شناسایی آسیب های آن و نحوه ی مدیریت استفاده از آن می توان از خطراتش جلوگیری کرد.

آسیبهای موبایل برای کودکان

آسیبهای موبایل برای کودکان

استفاده ی کودک از موبایل های هوشمند علاوه بر تاثیرات جسمانی بر خلق و رفتار کودکان نیز می توانند تاثیرات چشمگیری بگذارند. آسیبهای موبایل از حیث جسمانی و روانی عبارتند از:

آسیبهای جسمانی:

پژوهشگران ثابت کرده اند استفاده ی کودک از موبایل و تبلت در طولانی مدت می تواند برای سیستم عصبی چشم کودک مضر باشد. نگاه کردن طولانی مدت به گوشی همراه، باعث تاخیر در ترشح ملاتونین (Melatonin) شده و در نتیجه کودک دیرتر به خواب می رود. کیفیت خواب هم بر اثر استفاده از گوشی پایین می آید.

کودکانی که بیش از حد با موبایل یا تبلت بازی می کنند فعالیت فیزیکی شان کاهش پیدا کرده و در نتیجه در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می گیرند. اضافه وزن و مشکلات خواب، باعث ایجاد مشکلات دیگری از قبیل بیماری های قلبی، دیابت، سکته و بسیاری موارد دیگر می شود.

گوشی موبایل دارای امواجی است که در طولانی مدت بر مغز اثر گذاشته و ممکن است باعث ایجاد تومورهای مغزی شود. ضمنا استفاده ی بیش از حد از تلفن همراه برای صحبت کردن و نزدیک نگه داشتن آن به گوش، باعث گرم شدن آن ناحیه ی مغزی شده و ممکن است اثرات مخرب بگذارد. از طرف دیگر استفاده ی طولانی مدت از هندزفری و هدفون بویژه اگر از آنها برای گوش دادن به موسیقی با صدای بلند استفاده شود، ضعف شنوایی و دیگر مشکلات شنوایی به وجود می آورد. کودکانی که ساعات طولانی با گوشی موبایل کار می کنند در وضعیتی قرار می گیرند که دستان و ستون فقرات شان در معرض آسیب می باشد. عضلات کودک ممکن است تحلیل رفته و ماهیچه ها دچار ضعف بشوند.

آسیب های روانی:

کودکان در اثر سرگرم شدن با موبایل و تبلت، کمتر در خود نیاز احساس می کنند تا به دنیای واقعی و بیرونی بیایند و با دیگران و همسالان شان ارتباط برقرار کنند. در نتیجه کودکان ارتباطات اجتماعی را به خوبی یاد نمی گیرند و گوشه گیر و منزوی می شوند. یکی از آسیب هایی که بسیار جدی است، اعتیاد به گوشی هوشمند و تبلت که نوعی اعتیاد رفتاری است می باشد.

در واقع  فرد ممکن است به قدری به آن وابسته شود که زمانی که همراهش نباشد یا در حال کار با آن نباشد، احساس تشویش و بی قراری کند. چنین افرادی دچار وسواس نسبت به گوشی موبایل خود می شوند و بدون اینکه کاری با آن داشته باشند، بارها و بارها صفحه ی آن را روشن می کنند. یا ممکن است دائما فکر کنند کسی به آنها زنگ زده یا پیام داده است.

کودکانی که مدت زمان زیادی را صرف گوشی می کنند، نه تنها از ارتباطات اجتماعی باز می مانند، بلکه فرصت های یادگیری شان در حیطه های دیگر هم محدود شده و بجای اکتشاف محیط واقعی، خود را به صفحه نمایشگر محدود می کنند. در واقع ممکن است کودکان وقت زیادی را به خاطر گوشی هوشمند تلف کنند که این فرصت می توانست به کارهای مفیدتری اختصاص یابد. مثلا افت تحصیلی می تواند یکی از پیامد های این وضعیت باشد. دسترسی نامحدود کودک به گوشی موبایل و اینترنت می تواند او را وارد دنیایی کند یا با مسائلی آشنا سازد که مناسب سن او نیستند. این مسئله ممکن است منجر به آسیب های زود هنگام برای آنها شود.

آسیبهای موبایل برای کودکان

آسیبهای موبایل / مدیریت استفاده ی کودک از موبایل

استفاده ی کودکان از موبایل و تکنولوژی روز همیشه هم مخرب نیست. در واقع بازی هایی که در گوشی های همراه هستند اثرات مثبتی هم دارند. برای مثال در بسیاری از آنها کودک یاد می گیرد بر تکالیفی که نیاز به تمرکز و توجه دارند مسلط شود یا بسیاری از تکانه های خود را بازداری کند تا به هدف مورد نظر برسد. برخی از آنها هم دقت کودک را بالا می برند یا حتی می توانند مسائلی را به کودک آموزش دهند.

نکته ی مهم میزان استفاده ی کودک از این تکنولوژی می باشد. کودک بسته به سنی که در آن قرار دارد و مرحله ی رشدی خود باید با قوانین و محدودیت هایی روبرو شود. بطور کلی استفاده ی بیش از 2 ساعت در روز برای کودکان توصیه نمی شود. هم چنین بهتر است برای کودک تا سنین نوجوانی گوشی یا تبلت جداگانه تهیه نشود و صرفا به آنها اجازه داده شود، از گوشی والدین استفاده کنند.

در سنین پایین و سال های اولیه ی دبستان بهتر است دسترسی کودک محدود باشد. با بالاتر رفتن سن می توان انعطاف بیشتری در قوانین نشان داد و به کودک در مورد استفاده ی صحیح از تکنولوژی و مدیریت آن آموزش های لازم را داد. مشاوره ی کودک می تواند شما را برای داشتن یک سبک تربیتی مناسب راهنمایی نماید.

آسیبهای موبایل برای کودکان

منبع: هنر زندگی / آسیبهای موبایل

مطالب مرتبط:

 استفاده کـودکـان از مـوبایـل

پدیدآورنده: 
Share