آسیب های وابستگی کودکان به تبلت و موبایل و راه های کاهش آن

عوارض وابستگی کودکان به موبایل و تبلت و راههای کاهش آن
بررسی های جدید دانشمندان اروپایی نشان می دهد کار زیاد با موبایل و تبلت به چشم بچه ها آسیب های جدی وارد می کند و می تواند برای سیستم عصبی و چشمی بچه ها بسیار مضر باشد.

آسیب های وابستگی کودکان به تبلت و موبایل و راه های کاهش آن

❀ استفاده بیش ار حد کودکان از موبایل و تبلت
بسیاری از کودکان برای انجام بازی های اینترنتی در سنین پایین به استفاده از تبلت و موبایل روی می آورند.برخی از کودکان برای افزایش رتبه و جایگاه خود در این نوع بازی ها، حتی حاضر به پرداخت هزینه هایی هستند و گاهاً می بینیم که یک بچه خردسال با استفاده از کارت بانکی والدین از حساب آن ها برداشت کرده تا رتبه خود را در بازي ارتقاء دهد؛ ضمن این که برخی از این بازي های آنلاین دارای تصاویر مستهجنی است که کودک را با فضایی که هیچ تناسبی به سن وی ندارد، اشنا می کند و مسلما پیامدهای جبران ناپذیری در روح و روان وی به جای می گذارد.

❀ مقصر اصلی وابستگی خردسالان به موبایل کیست؟
باید به نکته مهمی توجه کرد و آن این که نخستین عامل وابستگی فرزندان به موبایل و فضاهای این چنینی خود والدین هستند. داستان از این جا شروع می شود که والدین برای نشان دادن مهر پدرانه و محبّت مادرانه خویش و یا برای سرگرم ساختن کودکان و این که بدون هیچ سروصدایی دست از سر آنها بردارند، در نخستین مناسبت زندگی آنها مانند تولد یا موفقیت در درس و ... برای آنها تبلت، گوشی یا یک بازي الکترونیکی می خرند. غافل از این که درصورتی که این مهر و محبّت با مدیریت و کنترل همراه نباشد، حتی زمینه آسیب های جبران ناپذری را برای وی فراهم نموده اند.

❀ علائم اعتياد به تبلت و موبایل در کودکان
◕ کودک همراه با موبایل به خواب می رود.
◕ کودک موبایل را همه جا می برد، حتی به رختخواب.
◕ نمی دانید که شارژ تلفن همراه کودک چگونه تمام می شود.
◕ درصورتی که موبایل را از او بگیرید دچار هراس و وحشت می شود.
◕ تمایل دارد گوشی را همه جا با خود ببرد حتی پارک!
◕ بلافاصله پس از بیدار شدن سراغ گوشی اش می رود.
◕ در زمان پخش برنامه تلویزیونی مورد علاقه اش سرش را از موبایل برنمی دارد.
◕ حین صرف غذا از گوشی استفاده می کند.
◕ روزانه مدت زمان استفاده از تلفن همراه را افزایش می دهد.

استفاده بیش از حد از موبایل یکی از علل ایجاد تومور مغزی است.

❀ معایب استفاده از موبایل و تبلت در کودکان

تومور مغزی
متخصصان انگلیسی عقیده دارند، تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی حاصل استفاده بی رویه بچه ها از وسایل الکترونیکی است؛ یک مطالعه جامع بین المللی در سال 2011، نشان داد، بین استفاده از وسایل الکترونیکی و مبتلا شدن به تومور مغزی در بزرگ سالی رابطه مستقیم وجود دارد. هر چه بچه بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده کند ، احتمال آسیب دیدن او در بزرگ سالی افزایش می یابد.

ضعف بینایی
بررسی های جدید دانشمندان اروپایی نشان می دهد کار زیاد با موبایل و تبلت به چشم بچه ها آسیب های جدی وارد می کند و میتواند برای سیستم عصبی و چشمی بچه ها بسیار مضر باشد. با توجه به این که استفاده از گوشی همراه و تبلت برای کودکان در مدت زمان کوتاه خلاصه نمی شود، قطعاً به بینایی آن ها اسیب می زند.

چاقی در کودکان
پژوهشگران آمریکایی با بررسی داده های بیش از هزار کودک چاق اظهار کردند: « با فراگیر شدن تبلت ها و موبایل چاقی کودکان بیش از گذشته شیوع پیدا کرده است که در پی آن بیماری های متعدد دیگری هم شکل می گیرند».
زل زدن بچه ها به صفحه نمایشگر وسایل الکترونیکی، نشستن های مستمر، بی تحرکی های زیاد، پایین آمدن کیفیت خواب و حتی غذا خوردن در زمان بازي منجر به افزایش وزن در کودکان شده است.

بروز مشکلات عصبی در کودکان
یک جا نشینی و غافل شدن از بازي های کودکانه باعث پیدایش مشکلات عصبی در آن ها می شود. کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و رویارویی بیش از اندازه با منابع نوری سبب پیدایش این مشکل می شود.

استفاده از موبایل باعث ضعف بینایی در کودکان می شود.

❈ ❉ ❈ ❉ ❈ ❉ ❈ ❉ ❈

✯ راهکار هایی برای کاهش وابستگی کودکان به موبایل

فرزندانتان را در انجام کارهای منزل شریک کنید
✦ در انجام کارهای خانه مانند پهن کردن سفره برای شام از فرزند و یا فرزندان خود کمک بگیرید. تلاش کنید فرزندتان را برای انجام بعضی امور خانه تشویق کنید تا از این که در کنارتان هستند، احساس غرور و آرامش کنند. هنگامی که شما از فرزند خود کاری را میخواهید ، یعنی او را فردی متعهد و مسئولیت پذیر تصور کرده اید. فرزندان هنگامی که بتوانند در انجام کارهای خانه نقشی داشته احساس بهتری خواهند داشت و کمتر به سمت وسایل اکترونیکی می روند.

✦ اجازه دهید فرزند شما گاهی وقت ها فعالیتی را که دوست دارد ، خودش انتخاب کند. توجه داشته باشید مجبور کردن کودکان برای انجام کاری که میلی برای انجام آن ندارند، میتواند سبب سرخوردگی آن ها شود. تا جایی که ممکن است ، کودکان را مجبور به کاری نکنید، به دلیل آن که امکان دارد با نتیجه ی کاملاً معکوسی روبه رو شوید.

داشتن گوشی اختصاصی ممنوع!
والدین نباید به کودک و نوجوانشان تا پیش از سن بلوغ و تشخیص راه درست و غلط و هنگامی که بتوانند انتخاب درستی داشته باشند، اجازه داشتن گوشی اختصاصی و وارد شدن آنها به فضای مجازی را بدهند.

از زمان سنج استفاده کنید
استفاده از تایمر برای این که ، فرزندتان از زمانی که برایش اتخاذ نموده اید ، خارج نشود، بسیار لازم است. تایمر می تواند لحظه پایان بازي را به فرزندتان گوشزد کند. توجه داشته باشید که کودکان برای تغییر کردن مقاومت می کنند. اخطار دادن به آن ها از اینکه وقت بازیش رو به پایان است، به آن ها اجازه می دهد تا راحت تر از بازی های مجازی دل بکنند.

انجام بازی پس از تمام شدن تکالیف درسی
با فرزندتان صحبت کنید تا تکلیف های درسی اش را انجام نداده باشد، حق بازي کردن ندارد. این تکالیف امکان دارد ، کارهای شخصی فرزندتان باشد و یا کارهایی که معلم ها از آن ها می خواهند. چک کنید که کارشان را پشت گوش نینداخته باشند.

آسیب های وابستگی کودکان به تبلت و موبایل و راه های کاهش آن

پدیدآورنده: 
Share