شهید محسن فخری زاده که بود؟/ ترور دانشمند هسته ای-موشکی ایران

7 آذرماه سال 1399؛
شهید محسن فخری زاده
محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان، عصر امروز جمعه در آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک، مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید محسن فخری زاده که بود؟/ ترور دانشمند هسته ای-موشکی ایران

محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان، عصر امروز جمعه در آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک، مورد سوءقصد قرار گرفت. روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین، محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان، عصر امروز جمعه در آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک، مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید.
نام فخری زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود. وی در این لیست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود.
محسن فخری زاده تنها دانشمند هسته ای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی 2 سال پیش خود به زبان آورده و مدعی شده بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می کرده است.

جزئیاتی از نحوه ترور

طبق گفته های برخی از حاضرین در نزدیکی محل ترور در آبسرد دماوند؛ ساعتی قبل از غروب، یک درگیری در منطقه آبسرد آغاز شده که منجر به تبادل آتش میان دو طرف می شود. در این درگیری خودروی اول با آر پی جی مورد هدف قرار گرفته و به خوردروی دوم هم تیر اندازی شده است.صدای یک انفجار در بلوار مصطفی خمینی شنیده شد و بلافاصله صدای رگبار شلیک به گوش رسید. ابتدا یک دستگاه خودرو نیسان در میدان خلیج فارس آبسرد در حین عبور خودرو دانشمند هسته ای کشورمان خود را منفجر می کند و سپس عامل بعدی اقدام به تیر اندازی رگباری کرده که در پی آن یکی از محافظان شهید فخری زاده 4 تیر خورده و آقای محسن فخری زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان شهید شده است.

ترور دانشمند هسته‌ای-موشکی ایران در منطقه دماوند/ شهید محسن فخری زاده که بود؟

ترور دانشمند هسته‌ای-موشکی ایران در منطقه دماوند/ شهید محسن فخری زاده که بود؟

ترور دانشمند هسته‌ای-موشکی ایران در منطقه دماوند/ شهید محسن فخری زاده که بود؟

ترور دانشمند هسته‌ای-موشکی ایران در منطقه دماوند/ شهید محسن فخری زاده که بود؟

وزارت دفاع خبر شهادت را تایید کرد

یک منبع آگاه گفت :«محسن فخری زاده» دانشمند هسته ای کشورمان پس از واقعه ترور بعد از ظهر امروز به بیمارستان منتقل شده و هم اکنون در اتاق عمل است. تلاش پزشکان برای مداوای ایشان و یکی از همراهانشان هنوز ادامه دارد.
روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد: بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل شد.
در این بیانیه آمده است: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبری و ملت شهید پرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می نماید.

 

محسن فخری زاده که بود؟

ترور دانشمند هسته‌ای-موشکی ایران در منطقه دماوند/ شهید محسن فخری زاده که بود؟

از محسن فخری زاده که یک افسر ارشد سپاه پاسداران است و نامش در لیست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، به عنوان «مهره ای کلیدی» و «مدیر ارشد» برنامه های هسته ای ایران نام برده می شد که از سال ۱۳۸۰ تاکنون در این زمینه نقش مهمی بر عهده داشت.
نخستین بار سال ۱۳۸۳ در یکی از قطعنامه های سازمان ملل درباره برنامه هسته ای ایران نام او به عنوان فردی مطرح شد که «در فعالیت های هسته ای یا موشک های بالیستیک دست داشته است». رسانه های داخلی از او به عنوان «دانشمند شاغل در وزارت دفاع و مدیر پیشین مرکز تحقیقات فیزیک» یا «استاد دانشگاه» نام برده اند. سال ۱۳۹۰ نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی نوشت که محسن فخری زاده مقام اجرایی برنامه موسوم به «آماد» در ایران است که در حیطه مواد منفجره و فنون تجهیز موشک برای سوار کردن کلاهک های جنگی فعال بوده است. بر اساس این گزارش، کلیه این فعالیت ها به شکلی تقریبا ناگهانی در اواخر سال ۸۳ به حالت تعلیق در آمد و فخری زاده نیز از نظرها پنهان شد. با این حال شهریور سال ۹۱، روزنامه وال استریت جورنال به نقل از مقامات آمریکا ، اسرائیل و سازمان ملل گزارش داد که محسن فخری زاده پس از چند سال غیبت بطور فعال به عرصه فعالیت های هسته ای بازگشته است. به نوشته وال استریت جورنال، آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن زمان بر این باور بود که فخری زاده مرکز تحقیقاتی جدیدی در یکی از محله های شمالی تهران باز کرده و این مرکز به تحقیقاتی در باره تولید سلاح های هسته ای مشغول است. بر اساس این گزارش، این مرکز تحقیقاتی که شامل شش بخش بود، «سازمان تحقیقات و نو آوری امور دفاعی» نام داشت و در لویزان در نزدیکی مراکز نظامی تهران تاسیس شده بود. وال استریت جورنال همچنین باا شاره به ناکامی چند باره بازرسان آژانس برای گفتگو با فخری زاده از قول اولی هاینونن یکی از بازرسان سابق آژانس نوشت که در سال ۲۰۰۸ در سفری به تهران او چند بار خواستار دیدار با محسن فخری زاده شد ولی هربار با بی اعتنایی مقامات ایرانی روبرو شد. در سال های گذشته گزارش های متعددی درباره تلاش دولت اسرائیل برای ترور محسن فخری زاده منتشر شده است.
نام محسن فخری زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده است.
آمریکایی ها، وی را صندوقچه اسرار برنامه هسته ای ایران قلمداد می کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثر داشته است. بر طبق نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی توان در میزان ورود ایران به دانش هسته ای، اظهار نظر کرد. ا و به همراه سیدعباس شاهمرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم ترین نام های مطرح از افرادی هستند که غربی ها به دنبال مصاحبه بودند.

 

تمرکز اسرائیلی ها روی نام وی 

 نام فخری زاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

ترور دانشمند هسته‌ای-موشکی ایران در منطقه دماوند/ شهید محسن فخری زاده که بود؟

او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی در یک بار سال های گذشته شکست خورده بود. اوایل سال 1397، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرده یک دانشمند هسته ای ایران را ترور کند اما عملیات او موفق نبوده است.
در این باره وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیشتر تلاش کرده اند یک دانشمند هسته ای ایرانی به نام «محسن فخری زاده مهابادی» که مسئول راکتور اتمی تهران است را ترور کنند.  این وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته ای ایرانی که پیشتر ترور شدند یا سوء قصدی علیه جان آنها انجام گرفته، عملیات آن توسط عاملین موساد اجرا شده است.
مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به «واللا» گفته بودند که فخری زاده در لیست ترور موساد قرار داشت.

 

واکنش ها به ترور حسن فخری زاده، دانشمند هسته ای

ترور دانشمند هسته‌ای-موشکی ایران در منطقه دماوند/ شهید محسن فخری زاده که بود؟

عصر امروز خبر ترور محسن فخری زاده از دانشمندان هسته ای کشور در منطقه دماوند تهران منتشر شد که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.
ابتدا بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر ترور فخری زاده را تکذیب کرد، اما منابع امنیتی ساعتی بعد ترور محسن فخری زاده از دانشمندان مؤثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی کشور را تأیید کردند: 
ترور محسن فخری زاده در آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک انجام شده است. تروریست ها پیش از تیراندازی به سمت خودروی آقای فخری زاده، اقدام به انفجار یک خودروی دیگر کرده اند. گفته می شود محسن فخری زاده در مسیر بازگشت از شمال کشور بوده است، یک خودرو نیسان جلوی ماشین آنها را می گیرد، بلافاصله نیسان پر از مواد منفجره منفجر می شود. سپس گروهی دیگر می آیند و ماشین را گلوله باران می کنند. در جریان این حمله محسن فخری زاده با چهار گلوله به شهادت می رسند. در ادامه به واکنش برخی از سیاسیون و مقامات نظامی ایران به درگذشت شهید محسن فخری زاده می پردازیم:

سرلشکر محمد حسین باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درواکنش به این اقدام گفت: شهید دکتر محسن فخری زاده؛ رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمره مدیران ارشد صنعت دفاعی کشور بود که در طول دوران عمر با برکت خود منشأ خدمات فراوانی شده بود و توانسته بود توان دفاعی کشور را به تراز قابل قبولی از بازدارندگی برساند. بار دیگر تروریست های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی در اقدامی وحشیانه، یکی از مدیران و خدمتگزاران عرصه علمی، پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند.

 

سعیدجلیلی

دبیرشورایعالی امنیت ملی نیز گفت: مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا انقلابی ها نه تطمیع می شوند، نه سازش می کنند و نه تهدید در برابرشان جواب می دهد؛ فقط حذف فیزیکی می شوند!

 

محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه در توییتی نوشت: تروریست ها امروز یک دانشمند برجسته ایران را ترور کردند. این بزدلی - که نشانه های جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می شود - نشانگر جنگ طلبی از سر استیصال مرتکبین این اقدام است. ایران جامعه بین المللی - خصوصاً اتحادیه اروپا - را به پایان دادن استانداردهای دوگانه شرم آور خود و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی فرامی خواند.

 

حسین امیر عبداللهیان

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در صفحه توئیتر خود نوشت: ترور دانشمند ایرانی دکتر ⁧‫محسن فخری زاده‬⁩، که سهم مهمی در توسعه مرزهای دانش کشور داشت، نشانگر تلاش محور آمریکایی - صهیونیستی برای تداوم ضربه زدن به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان دست از توطئه بر نمی دارند. اعتماد به دشمن، خوش باوری است.

 

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ… إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ...
این متن بخشی از آیه ٢٢٧ سوره شعرا (و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی و دوزخ انتقامی بازگشت می کنند… البته ما از بدکاران انتقام خواهیم کشید.)

 

علی لاریجانی

مشاور مقام معظم رهبری نیز در پیامی نوشت: بار دیگر دشمن  جاهل و شرور ملت ایران در اقدامی کور و ذلت بار یکی از  دانشمندان هسته ای کشور، محسن فخری زاده را به شهادت رساند.
 وی تصریح کرد: این نخستین بار نیست که استکبار کوردل دست به این گونه اقدامات بزدلانه می زند.  آنان می دانند با این شیوه های خباثت آمیز نمی توانند خللی در اراده مصمم  ملت بزرگ ایران ایجاد کنند.
رییس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: شهید محسن فخری زاده  از دانشمندان خدوم و پژوهشگران برجسته در صحنه های علمی کشور بودند و به شهادت رساندن ایشان توسط دشمنان بیانگر عمق کینه آنان نسبت به فرزندان برومند ملت ایران است.
لاریجانی تصریح کرد:  اینجانب ضمن تسلیت این حادثه به  مقام معظم رهبری، جامعه علمی کشور و مردم متدین ایران اسلامی و طلب صبر و شکیبایی برای خانواده این شهید عالی مقام، از خداوند متعال  برای روح بلند ایشان علودرجات را مسالت می کنم.

 

سردار حسین دهقان

مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی و وزیر پیشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیامی با تسلیت شهادت محسن فخری زاده دانشمند کشورمان که ظهر جمعه در اقدامی تروریستی به شهادت رسید، تصریح کرد: همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان شان می کنیم!

 

ابوالفضل عمویی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با هشتگ “انتقام حق ماست نوشت: ترور دانشمندان هسته ای، برنامه اتمی ایران را به عقب نمی برد. دانش هسته ای در ایران بومی شده و در پاسخ به ترورها با اراده ملی، توسعه خواهد یافت.

 

سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در پی شهادت رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیامی صادر کرد. متن پیام به این شرح است:
من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا
شهادت دکتر محسن فخری زاده، این مدیر خدوم و مخلص را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، مردم شهیدپرور و جامعه علمی و دفاعی کشور و وزیر محترم دفاع تبریک و تسلیت عرض می کنم.
دشمنان کوردل انقلاب اسلامی با این اقدامات جنایت کارانه هرگز نمی توانند ملت بزرگ ایران را از راه پیشرفت و توسعه صلح جویانه بازدارند و ترور شهید دکتر محسن فخری زاده برگ دیگری از سند مظلومیت مردم ایران در مسیر اقتدار و عزت است.
دست جنایتکار آمریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و منافقین کوردل در این جنایت به وضوح و آشکارا دیده می شود و این اقدام زبونانه نزد ملت های آزاده جهان محکوم است.
ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این توطئه خبیثانه با قدرت اعلام می دارد، حق انتقام از دشمنان در هر عرصه دیگری برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.

 

مجتبی رضاخواه

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً یکی از دلایل ترور محسن فخری زاده، نشان دادن ضعف و نیاز به مذاکره است.
عده ای خوش خیال تصور کردند زبان دنیا را بلدند پس مذاکره کنند، غافل از اینکه دشمن قبل و بعد از ژانویه ۲۰۱۷ به دنبال ترور احمدی روشن ، سلیمانی و فخری زاده ها بوده . فقط ساده لوح ها فریب دشمن را می خورند.

 

سید محسن دهنوی

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: کشید ما را ملت ما بیدار تر می شود. با هر ترور ناجوانمردانه فقط انگیزه جوانان نخبه را برای قدم گذاشتن در این راه دو چندان می کنید. این راه متوقف شدنی نیست. ما با شما پدر کشتگی داریم.

 

زهره الهیان 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: پیام ترور شهید فخری زاده به غرب گرایان و مسئولینی که هنوز به دنبال مذاکره با آمریکا هستند آنست که اعتماد به آمریکا و دشمنان نظام ثمری جز ترور و تحریم برای ملت ایران ندارد.

 

فاطمه قاسم پور

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در صفحه توئیتر خود نوشت: در مقابل دشمنی که دانشمند را با گلوله هدف قرار می دهد سخن از مذاکره، ذلت است. خون شهدای امروز درخواست انتقام سخت را همگانی کرد، اما حال و روز امشب و سال های اخیر همسر و خانواده این شهید را فقط خانواده های شهدای ترور به خوبی درک کرده اند.

 

سید مصطفی میرسلیم

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: شهادت محسن فخری زاده عزم ما را در پیگیری راه اعتلای علمی برای پیشرفت کشور راسخ تر می کند. با اهتمام و مسئولیت پذیری وزارتین دفاع و اطلاعات، دشمنان از این آدمکشی طرفی نخواهند بست.

 

مهرداد بذرپاش

رئیس دیوان محاسبات کل کشور هم در صفحه توئیتر خود به ترور دانشمند هسته ای ایران توسط دشمنان کوردل جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمد، واکنش نشان داد و نوشت: یکی از دوستان شهید محسن فخری زاده که خود در لیست ترور است، از نخبگی وی و تدارک سنگین تیم ترور گفت. علاوه بر تخصص دفاعی و هسته ای، در ساخت کیت تشخیص و پیشبرد واکسن ایرانی کرونا هم نقش مهمی داشت. مرگ دانشمندان ایرانی امسال آقا محسن عزیز در بستر حیف است. پیشرفت هسته ای پاسخی به این ترورهاست.

 

واکنش آمریکا به ترور دانشمند هسته ای ایران

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که در حال حاضر اظهارنظری درباره این ترور نمی کنند و به دنبال اطلاعات بیشتری در این باره هستند.
اما برخی از مقامات آمریکایی گفته اند شهادت فخری زاده، آخرین مورد از رشته ترورهای دانشمندان هسته ای در واقع پیامی تهدیدآمیز است.
این ترور در هنگامی انجام می شود که تنش ها میان ایران و دولت ترامپ بالا گرفته است. دو هفته پیش گزارش شد که دونالد ترامپ موضوع حمله به مراکز هسته ای ایران را مطرح کرده است، اما دستیارانش هشدار داده اند که انجام چنین کاری در هفته های آخر حکومت او ممکن است به منازعه گسترده تری بینجامد.
ترامپ در جلسه ای در ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) در اتاق بیضی کاخ سفید از مشاوران ارشدش درباره گزینه های در دسترس برای اقدام علیه سایت هسته ای نظنر در هفته های آینده سوال کرده بود. چند روز بعد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و رئیس پیشین سیا در سفری که احتمال آخرین سفر او به منطقه خاورمیانه باشد، به اسرائیل رفت.
حمله به ایران برای وادار کردن آن به متوقف کردن برنامه هسته ای اش ضربه  مهمی به رئیس جمهور منتخب جو بایدن است که می خواهد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند. انجام چنین حمله ای در آستانه تشکیل دولت جدید آمریکا می تواند آنقدر روابط با تهران را مسموم کند که مذاکره بر سر برجام ناممکن شود.
یک فرضیه مطرح شده دیگر هم این است که بنیامین ناتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که همیشه درباره حمله مراکز هسته ای ایران حرف زده است، پیش از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ این حرف را عملی کند.
مایکل پی مالروی، مسئول پیشین سیاست خاورمیانه وزارت دفاع آمریکا درباره این ترور گفت: «{شهید} محسن فخری زاده یکی از برجسته ترین دانشمندان هسته ای ایران و افسر ارشد سپاه پاسداران بود و این وضعیت باعث تشدید میل ایران برای نشان دادن واکنش قوی می شود.»

 

واکنش ترامپ به ترور محسن فخری زاده

واکنش ترامپ به ترور محسن فخری زاده

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پی ترور امروز محسن فخری زاده در آب سرد دماوند، در صفحه توییترش پیام توییتری صفحه روزنامه نیویورک تایمز را در این باره بازنشر داد.
نیویورک تایمز در این باره در صفحه توییترش با مطرح کردن ادعاهایی نوشت: رسانه های داخلی ایران گزارش دادند که دانشمند ارشد هسته ای این کشور در شمال ایران مورد هدف یک تیراندازی مرگ بار قرار گرفت. او به عنوان جریان پشت پرده برنامه تسلیحات هسته ای این کشور در نظر گرفته می شد.
ترامپ همچنین پیام توییتری یک خبرنگار به نام یوسی مِلمان را در این باره بازنشر داد که با مطرح کردن ادعاهایی گفته بود: طبق خبرهای داخل ایران، محسن فخری زاده در دماوند، شرق تهران ترور شده است. او سرپرست برنامه مخفی نظامی ایران بود و سال ها تحت تعقیب موساد بود. مرگ او یک ضربه بزرگ روانی و حرفه ای برای ایران است.
بازنشر این پیام ها از سوی ترامپ در پی این مطرح می شود که روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اطلاعیه ای اعلام کرد: بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید.
در ادامه این بیانیه آمده است: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

واکنش صهیونیست ها به ترور شهید فخری زاده

دقایقی بعد از ترور «محسن فخری زاده»، دانشمند هسته ای کشورمان در نزدیکی تهران، رسانه های رژیم صهیونیستی به ارائه خبر و گزارش در این زمینه پرداخته اند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتی مبهم نوشت: شهروندان اسرائیل شنبه خوبی را برای شما آرزو می کنم. این پیام از نگاه برخی از رسانه های این رژیم، اشاره ای تلویحی و غیرمستقیم به این عملیات ترور بوده است.
پایگاه اطلاع رسانی عبری زبان اینتل تایمز  هم به نقل از نتانیاهو نوشت: دوست دارم که لیستی از مسائلی را که این هفته انجام دادم را با شما در میان بگذارم این لیست مفصل است، اما قادر نیستم همه چیز را برای شما فاش کنم.‎
به نوشته این رسانه عبری زبان عملیات ترور صورت گرفته بعداز ماه ها برنامه ریزی و تعقیب انجام شده است.
شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در گزارشی  اولیه از این حادثه تروریستی اعلام کرد: محسن فخری زاده با گلوله افراد ناشناس در تهران پایتخت ایران به قتل رسیده است. وی اگرچه بعد از ترور به بیمارستان منتقل شد، اما کادر بیمارستانی نتوانستند مانع از فوت وی شوند.
نتانیاهو پیش از این به نام محسن فخری زاده به عنوان بخشی از برنامه هسته ای ایران اشاره کرده بود.
در این حال شبکه 7 تلویزیون این رژیم هم با درج خبر، فرد قربانی این ترور را پدر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.
این شبکه در سایت خود با انتشار تصویری از یک تک تیرانداز صهیونیست نوشت : چند فرد ناشناس مستقیما به سر فخری زاده شلیک کردند.‎
همچنین، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی علاوه بر تکرار اطلاعات سابق نوشت : ترور فخری زاده به سلسله و لیست طویلی از ترور دانشمندان هسته ای ایران اضافه می شود که به عنوان چالشی بزرگ در زمینه مقابله با توسعه برنامه هسته ای ایران تبدیل شده بودند.
طی سال های مذاکره بین ایران و قدرت های بزرگ که منجر به توافق هسته ای شد، گزارش هایی درباره نقش اسرائیل و سازمان های مخالف جمهوری اسلامی در ترور دانشمندان هسته ای ایران از سوی رسانه های خارجی منتشر شده بود.
این رسانه مدعی شد از دست رفتن فخری زاده می تواند زیان بزرگی برای نظام ایران بعد از ترور (سردار شهید) حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران محسوب شود که ژانویه گذشته به وقوع پیوست.‎
مرکز پژوهش های اورشلیم (قدس) هم در گزارشی سریع که در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر شد اعلام کرد: بر اساس اطلاعات  این مرکز ، ضاربین از مسافتی بسیار نزدیک ترور خود را انجام داده و محافظ شخصی وی نیز در این حادثه کشته شد.
مرکز پژوهشی به طور ضمنی و با استناد به گزارش شبکه العالم اذعان کرد  این اقدام کار عوامل موساد بوده است.
شبکه 20 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی در این زمینه تاکید کرد، این  دانشمند بزرگی بود که اسرائیل را آزار می داد.‎
در این بین پایگاه اطلاع رسانی روزنامه معاریو تاکید کرد مسئول برنامه هسته ای ایران در تهران ترور شد.
این روزنامه با اشاره به اظهار نظر نتانیاهو درباره اینکه نمی تواند همه چیز را بازگو کند تلویحا از نقش اسرائیل در این رابطه پرده برداشت.
پایگاه اطلاع رسانی روتر نیز با انتشار ویدئویی که بنیامین نتانیاهو در توئیتر خود به اشتراک گذاشته بود ، نوشت : آیا ما قبلا درباره ترور این دانشمند هشدار داده بودیم.‎
روزنامه یدیعوت احارانوت هم در گزارشی شبه مفصل در این زمینه آن را به آن را به یک داستان درام در تهران توصیف کرد و افزود  دانشمند هسته ای بزرگی در استان تهران ترور شده است.
به نوشته این روزنامه، سرویس اطلاعات آمریکا به او لقب "عبدالقدیر خان" ایران داده،، عبدالقدیر خان پدر برنامه هسته ای پاکستان بوده و اولین سانتریفیوژها را  در اختیار ایران قرار داده بود.
یدیعوت در ادامه نوشت تا لحظه تهیه گزارش هیچ کس مسئولیت این ترور را به عهده نگرفته است، اما طی یک دهه گذشته ، طی سلسله ترورهایی علیه مجموعه ای دانشمندان ایرانی صورت گرفته تا با این کار روند پیشرفت برنامه هسته ای ایران به تاخیر افتد.
روزنامه هاآرتص هم لحظاتی بعد از انتشار خبر این اقدام تروریستی نوشت: تصاویر منتشر شده از خودروی حامل فخری زاده آثار گلوله را در شیشه جلوی آن نشان می دهد. در این حادثه سه یا چهار نفر دیگر هم کشته شدند.
این روزنامه با اشاره به واکنش حسین دهقان نوشت: مشاور نظامی رهبر ایران  قول داد پاسخ این اقدام را به مسئولین انجام آن خواهد داد.دهقان در توئیتر نوشت: آنها را از کرده خود پشیمان خواهیم کرد.
هاآرتص نوشت فخری زاده یک دانشمند فیزیک هسته ای است که پدر برنامه هسته ای ایران محسوب می شود بر اساس گزارش هایی که امروز منتشر شد او یک سال پیش هم از یک ترور جان سالم به در برده بود ، وی سالهاست که زندگی مخفیانه ای داشته اما نامش در سخنرانی نخست وزیر نتانیاهو در زمان کشف و افشای آرشیو هسته ای سری ایران اعلام شد.
 

اولین واکنش اروپایی ها به ترور شهید فخری زاده

کارل بیلت رییس اندیکشده شورای روابط خارجی اروپا به ترور شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوش و نوآوری وزارت دفاع ایران اشاره کرد و گفت که ترور هدفمند بخشی از اقدام ها برای جلوگیری از بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته ای است.
بیلت نخست وزیرپیشین سوئد در صفحه توئیترش نوشت: بعید نیست که این ترور هدفمند بخشی از اقدام ها برای جلوگیری از دولت بایدن در جهت احیای دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته ای باشد.
وی سال گذشته نیز از اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انتقاد و آن را اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در ضربه بر پیکر دیپلماسی ارزیاب کرد.

 

واکنش رسانه های جهان به ترور شهید فخری زاده

خبرگزاری راشا تودی به نقل از رسانه های ایران گزارش داد که محسن فخری زاده در پی حمله عناصر تروریستی ترور شد.
اسپوتنیک نیز به نقل از رسانه های ایران گزارش داد که وزارت دفاع کشورمان این خبر را تایید کرده است.
رویترز طی گزارشی عنوان کرد که محسن فخری زاده هدف ترور افراد مسلح قرار گرفته و در بیمارستان به شهادت رسیده است.
گاردین نیز نوشت: یک دانشمند هسته ای ایرانی که به عنوان استاد برنامه هسته ای ایران توصیف شده است، در خیابانی در خارج از تهران مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

 

منبع:
1. انتخاب/ ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای، در آبسرد دماوند / وزارت دفاع شهادت او را تایید کرد
2. جهان نیوز/ ترور یکی از دانشمندان هسته ای-موشکی ایران در منطقه دماوند/ شهید محسن فخری زاده که بود؟/ دانشمندی که واکسن ایرانی کرونا را تا مرحله تست انسانی پیش برده بود +جزئیات و تصاویر
3. بهار نیوز/ محسن فخری زاده دانشمند موشکی ترور شد
4. مشرق نیوز/ فیلم/ محل ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای
5. تسنیم/ جزئیات تسنیم از عملیات ترور شهید محسن فخری زاده/ انفجار خودروی نیسان پیش از تیراندازی+عکس
6. ایمنا/ واکنش ها به ترور حسن فخری زاده، دانشمند هسته ای
7. همشهری آنلاین/ واکنش آمریکا به ترور دانشمند هسته ای ایران | اوضاع را زیر نظر داریم
8. ایرنا/ مقامات و شخصیت ها شهادت شهید فخری زاده را تسلیت گفتند
9. مشرق نیوز/ واکنش رسانه های جهان به ترور شهید فخری زاده
10. ایرنا/ اولین واکنش اروپایی ها به ترور شهید فخری زاده
11. عصر ایران/ واکنش ترامپ به ترور محسن فخری زاده
12. دنیای اقتصاد/ واکنش صهیونیست ها به ترور شهید فخری زاده

Share