دلایل افضلیت حضرت علی بر انبیاء (علیهم السلام)

پرسمان علوی؛
حضرت علی علیه السلام, امام علی علیه السلام
سؤال: چگونه مقام حضرت علی (علیه السلام) از حضرت نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (علیهم السلام) بالاتر است؟

دلایل افضلیت حضرت علی بر انبیاء (علیهم السلام)

در این نوشتار به بررسی دلایل افضلیت حضرت علی بر انبیاء (علیهم السلام) پرداخته می شود و به این سوال پاسخ داده می شود که چگونه مقام آنحضرت از حضرت نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (علیهم السلام) بالاتر است؟

مطالب بیشتر :

دلایل افضلیت حضرت علی بر انبیاء (علیهم السلام)

جواب:

افضلیّت فردی بر فرد دیگر مربوط به تفاوت معرفت و خداشناسی و کمال نفسانی او است اگر دو نفری را فرض کنیم که یکی معرفتش به خدا بیشتر و دارای روحی بزرگ و نفسی کامل تر باشد مسلماً او بر دیگری برتری دارد.

دلیل افضلیت حضرت علی از حضرت آدم (علیهما السلام)

افضلیت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز روی این اصل است زیرا او در تمام صفات بالاتر از دیگران بود اتّفاقاً همین سوال شما را شخصی از خود آن حضرت کرد و گفت شما افضلید یا آدم یا نوح یا... بر حسب آنچه نقل کرده اند آن حضرت فرمود خودستایی صفت خوبی نیست لیکن چون تو مطلبی پرسیدی ناگزیرم به آن پاسخ دهم؛

از آدم افضلم چون حضرت آدم از تناول گندم ممنوع شد ولی بالاخره از آن خورد ولی من با اینکه گندم و تمام نعمت ها برایم حلال است چون رهبر این مردم هستم و در مملکت من فقراء هستند به نان جوین قناعت کرده ام.

علت افضلیت حضرت علی از حضرت نوح (علیهما السلام)

از نوح افضلم چون او در اثر فشار امت خود آنها را نفرین کرد لیکن من هر چه در میان قوم معذب گرفتار شدم آنها را نفرین نکردم.

دلیل افضلیت حضرت علی از حضرت موسی (علیهما السلام)

و دلیل افضلیّت از موسی این است که هنگامی که او از طرف خدا مأموریت تبلیغ پیدا کرد به خدا عرض کرد من به تنهایی می ترسم باید برادرم هارون را به کمک من بفرستی تا در این امر اقدام نمایم ولی من در شبی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) به سوی مدینه هجرت کرد در رختخواب او خوابیدم و از خطر نهراسیدم.

علت افضلیت حضرت علی از حضرت عیسی (علیهما السلام)

و امّا از عیسی افضلم چون وقتی که مادر عیسی می خواست وضع حمل کند از مسجد بیرون رفت و در کنار درختی وضع حمل کرد لیکن مادر من وقتی که این حالت را پیدا کرد دیوار کعبه شکافته شد و مادرم در کعبه رفت و من در خانه خدا به دنیا آمدم.

با توجّه به روایت فوق و روایات فراوانی که در فضیلت حضرت علی (علیه السلام) وارد شده است و با مطالعه تاریخ زندگانی آن بزرگوار و مقایسه آن با پیامبران بدون شک درمی یابیم که حضرت علی (علیه السلام) از همه پیامبران به جز پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) بالاتر می باشد.

 

منبع : تبیان، بخش پاسخ به سؤالات، 1483ـ

Share