دمنوشهای مناسب کودکان

زمان مطالعه: 6 دقیقه
دمنوشهای مناسب کودکان
برخی کودکان به نوشیدن چای و قهوه و برخی از نوشیدنیها علاقه ی زیادی دارند که برخی از آنها مفید و برخی از آنها مضر است البته مقدار مصرف آن ها مهم است.

دمنوشهای مناسب کودکان را بشناسید

برخی از کودکان به نوشیدن چای یا قهوه زمانی که والدینشان از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، علاقه نشان میدهند اما چای یا قهوه به دلیل داشتن کافئین برای کودکان مضر است و مشکلی برای سلامتی آنها ایجاد میکند. والدین می توانند به این کودکان به جای چای و قهوه، دمنوش و چای های گیاهی بدهند که فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. اگر چه دمنوشهای مناسب کودکان که در این بخش آورده ایم، برای سلامت کودکان مفید است اما مصرف غیرمعمول و زیاد آن به هیچ وجه برای کودکان توصیه نمیشود و در صورت بروز هر نوع مشکل، حساسیت و آلرژی در اثر مصرف این نوع نوشیدنی ها در کودک باید مصرف آن را قطع نمایند. با ما همراه باشید تا با دمنوشهای مناسب کودکان بیشتر آشنا شوید.

دمنوشهای مناسب کودکان

نوشیدنیها و دمنوشهای مضر و مفید برای کودکان

نوشیدنی های غیرمفید برای کودکان عبارتند از :

نوشابه

نوشابه یکی نوشیدنی های مضر برای کودکان است. این نوشیدنی حاوی قند فراوانی است که اگر کودک از آن استفاده نماید ، تمایل او برای مصرف شیر کاهش یافته و دچاراضافه وزن و سایر مشکلات مثل پوسیدگی دندانها میشود. نوشابه ها علاوه بر قند و کالری، حاوی کافئین هستند که می تواند تاثیرات بدی بر بچه ها داشته باشد. توصیه میشود که بچه های پیش دبستانی بیش از چهل و پنج میلی لیتر کافئین در روز مصرف نکنند. این برابر با کافئین موجود در یک نوشابه سیصد و شصت میلی لیتری و شکلات های شیری چهل و پنج گرمی است.

دمنوشهای مناسب کودکان

قهوه و چای 

قهوه و چای به علت داشتن کافئین نوشیدنی مناسبی برای کودکان نیست و سبب ایجاد اختلال در خواب، بی خوابی و عدم تمرکز، بیش فعالی، عصبی شدن و استرس ،معده درد، سردرد و کاهش قدرت گیرایی کودک میشود.

اگر به کودکان در صبح یک فنجان چای شیرین شده با شکر همراه صبحانه می دهید ، ممکن است کودک در سن رشد با گرفتن مقدار بالایی از شکر در شروع روز، در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرد.

دمنوشهای مناسب کودکان

آبمیوه های فراوری شده

 آبمیوه های موجود در بازار که از شکر مصنوعی و رنگ های غیر مجاز آماده شده اند ، کودک را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار میدهند.

دمنوشهای مناسب کودکان

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا که حاوی شکر و کافئین هستند ، کالری زیادی دارند و برای سلامت کودکان خطرناک هستند و مصرف آنها باعث اختلال در خواب، بالا رفتن قند خون و خطر ابتلا به دیابت و چاقی میشود.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

دمنوش یا چای گیاهی مناسب برای کودکان

به جای نوشیدنی های غیر مفید که برای کودکان مضر است، به آنان دمنوش های گیاهی دهید که برای سلامتی مفید هستند.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

دمنوش یا چای رازیانه

دمنوش یا چای رازیانه حاوی آنتی اکسیدان های حیاتی برای بدن کودک است و مشکلات گوارشی، تنفسی ، درد های کولیک در روده کودکان را رفع میکند . زمانی که کودکتان به این مشکلات دچار شدند ، یک بار در روز به آنها دمنوش یا چای رازیانه دهید.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

دمنوش یا چای زنجبیل

چای زنجبیل برای کودکان بسیار مفید است و سبب رفع بدن درد های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا ، عملکرد هضم و جذب، فعالیت مناسب کبد و کیسه صفرا و از بین بردن مشکلات تنفسی در آنها میشودپ. مصرف زنجبیل همراه با چای سبز یا سیاه بسیار توصیه میشود.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

چای هِل

چای هِل بهترین نوشیدنی برای کودکان دچار دل درد است زیرا هل سبب تسهیل عملکرد دستگاه گوارش و درد های معده میشود بنابراین به کودکانی که دچار دل درد هستند روزی یک مرتبه چای هل دهید.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

چای بابونه

دمنوش بابونه از جمله نوشیدنیهایی میباشد که برای بدن کودک مفید است و مصرف محدود آن سبب رفع مشکلات گوارشی کودکان میشود زیرا بابونه ضد دل درد، رفع کننده مشکلات گوارشی، تسکین دهنده درد های بدن و از بین برنده گاز در روده ها است.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

چای تمشک قرمز

از بهترین دمنوشهایی که سرشار از مواد مغذی بوده و در سلامت کبد و کلیه نقش مهمی دارد، چای تمشک قرمز است که توصیه میشود والدین این نوع دمنوش و یا چای را برای رفع این گونه از بیماریها در هفته حداقل یکبار به کودک خود بدهند.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

چای نعناع

یکی از نوشیدنی های کمک رسان که سبب رفع دل درد و اسپاسم و گرفتگی های عضلات داخل شکمی هنگام ابتلای کودک به مسمومیت های گوارشی میشود، دمنوش یا چای نعناع میباشد.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

چای سبز

چای سبز حاوی کافئین زیادی است بنابراین مصرف بیش از حد آن برای کودکان توصیه نمیشود . همچنین برخی کودکان ممکن است با مصرف چای سبز دچار حساسیت و آلرژی شوند بنابراین مصرف چای سبز برای کودکانی که دچار آلرژی و حساسیت هستند، توصیه نمیشود. اگر فرزند شما بالای دوازده سال سن داشت و دچار آلرژی به چای سبز نبود، می تواند یکبار در هفته چای سبز که غلظتی ملایم داشته باشد، بنوشد. چای سبز ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی دارد و تنظیم کننده عملکرد سیستم های بدنی است. 

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

آب

آب بهترین نوشیدنی برای کودکان است و سبب تنظیم دمای بدن و آبرسانی سلول های بدن میشود ومصرف آن سبب میشود کودک دچار انواع عفونت های ادراری و یبوست نشود.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

شیر گاو

یکی از بهترین و کامل ترین منابع کلسیم و ویتامین D شیر است که پروتئین های مفید نیز دارد. برای تامین کلسیم و ویتامین D مورد نیاز کودکان توصیه میشود که آنها روزانه نیم لیتر شیر مصرف کنند. کودکان بالای دو سال بهتر است شیر کم چرب مصرف نمایند. باید بدانید برخی از کودکان به لاکتوز حساسیت دارند و بعد از خوردن محصولات لبنی دچار مشکل می شوند . این کودکان بهتر است از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایند.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

کفیر، دوغ و ..

نوشیدنی های لبنی که از شیر تهیه می شوند و دارای مواد معدنی و ویتامین های فراوان هستند ، نیز برای کودک مفید هستند اما به اندازه خود شیر کلسیم ندارند. نوشیدنی هایی مانند دوغ، کفیر، ماست و ... که توسط باکتری های زنده تهیه می شوند ، بدن کودک را در برابر باکتری های مضر محافظت می کنند.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

شیر سویا ، شیر بادام ، شیر نارگیل

شیر سویا هیچ گونه چربی اشباع شده و کلسترول ندارد و در عوض مملو از اسیدچرب مفید امگا سه است. همچنین شیری که از بادام گرفته میشود، دارای ویتامین و پروتئین است و برای کودک مفید میباشد.شیر نارگیل نیز دارای ویتامین و پروتئین است و جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار میرود.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

آب سبزیجات

سبزیجات نیز برای کودک بسیار مفید هستند و مصرف روزی یک لیوان آب برخی از سبزیجات مانند گوجه فرنگی و آب آووکادو برای کودکان مانعی ندارد اما آب سبزیجات دیگر را نباید بیشتر از نیم لیوان مصرف نمود زیرا ممکن است بیشتر از حد نیاز بدن کودک در خود سدیم داشته باشند.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

لیموناد خانگی

لیمونادهای آماده و موجود در فروشگاه ها مملو از قند و شکر مصنوعی هستند اما می توانید به جای آنها خودتان در خانه آب لیموترش بگیرید و شربت آب لیمو برای فرزندتان درست کنید، تا ویتامین C زیادی به او برسانید.

دمنوش های مناسب کودکان را بشناسید

آب میوه طبیعی

آبمیوه های طبیعی که از میوه های طبیعی تهیه میشود و فاقد مواد شیرین کننده ی مصنوعی یا نگهداره های مضر هستند، به دلیل دارا بودن ویتامینهای فراوان برای سلامتی کودکان مفید هستند. 

پدیدآورنده: 
Share