چگونه امام را بشناسیم؟ - غدیر از منظر عقل

ابوحیدر
چگونه امام را بشناسیم؟ - غدیر از منظر عقل
در این مقاله از سری مقالات غدیر از منظر عقل به این موضوع پرداخته شده است: چگونه امام را بشناسیم؟

چگونه امام را بشناسیم؟ - غدیر از منظر عقل

در این مقاله از سری مقالات غدیر از منظر عقل به موضوع امام شناسی در غدیر با عنوان « چگونه امام را بشناسیم؟» پرداخته شده است...

چگونه امام را بشناسیم؟ , غدیر از منظر عقل

مبحث سوم در رابطه با راه های شناختن امام است :

اول، نص حضرت رسول (صلّی اللَّه علیه و آله و سلم):

آن چیزی که از همه برای مردم آشکارتر و آسان تر و مناسب لطف و مرحمت و حکمت الهی است، آن است که پیغمبر از جانب خداوند متعال، جانشین خود را در بین عموم مردم اعلام کند به گونه ای که بر همه، حجت تمام شود. همچنین امام قبلی نیز، امام بعد از خودش را مشخص و به مردم معرفی کند.

چگونه امام را بشناسیم؟ , غدیر از منظر عقل

دوم، افضل (برتر) بودن امام از تمام مردم :

چنانچه در مقاله پیشین گذشت (رجوع به مقاله «غدیر از منظر عقل و قرآن - امام باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟»).

چگونه امام را بشناسیم؟ , غدیر از منظر عقل

سوم، معجزه ای که در جهت ادعای امامت باشد :

آنچه که عقیده بعضی از اهل سنت است، امامت با بیعت نفرات اندکی حاصل می شود اگر چه یک نفر باشد. چنانکه خلیفه اول به بیعت عمر خلیفه گردید و بعضی از آنها گفته اند باید پنج نفر بیعت کنند چنانکه خلیفه دوم در شوری به اجماع پنج نفر اکتفا کرد.

این مطلب را هیچ عاقل منصفی تجویز نمی کند؛ همین که پنج نفر با یک نفر بیعت کند باید همه مردم در امور دین و دنیا از او اطاعت بکنند و اگر نکنند قتل ایشان حلال بلکه واجب باشد؛ اگر چه آن مخالفت کننده علی بن أبی طالب (علیهما السّلام) باشد، یا حسن بن علی (علیهما السلام) یا حسین بن علی (علیهما السّلام). و بر مردم اطاعت یزید پلید واجب می شود و شهادت حسین بن علی (علیهما السّلام) جگرگوشه رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) و سید جوانان اهل بهشت به جهت مخالفت با آن ظالم جابر ولد الزنای شارب الخمر به انواع عیوب آراسته، جایز بلکه واجب باشد.

بیعتی که مخفیانه در سقیفه بنی ساعده به اتفاق چند نفر دیگر واقع شد در حالیکه علی (علیه السّلام) و احدی از بنی هاشم حضور نداشتند و حتی سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و زبیر و اسامه و سایر صحابه از آن بی خبر بودند، آن را اجماع نامیدند و به اجبار، علی بن ابی طالب و سایر صحابه را کشان کشان بردند و به بیعت مجبور کردند و این را اتفاق اهل حل و عقد نام گزاری کردند و در کتاب های خود نیز از آن نوشتند.

آیا عقل عاقلی تجویز می کند که حقتعالی ریاست دین و دنیا را که همانند رتبه نبوت است اینگونه به بازیچه چند نفر در بیاورد؟

اگر در روستایی بخواهند رئیسی تعیین کنند، تا اکثر اهل آن روستا اتفاق نظر بر شخصی نداشته باشند، به حکم عقل ریاست آن شخص را نمی پسندند. پس چگونه شد که خلافت علی را که خود پیغمبر، در روز غدیر در جضور هزاران نفر از صحابه از جانب خداوند اعلام کرد و تمام آنها اقرار به ولایت حضرتش کردند و با او ببیعت کردند را فراموش کردند و با بیعت کردن با نفر دیگری مسیر خلافت را عوض کنند؟

علی بن ابی طالبی که تمام امت به افضلیت آن در تمام امور مانند علم و فقاهت و شجاعت و ... اقرار داشتند را کنار زدند و با یک نفر دیگر بیعت کردند؟

درحالیکه معجزات او در طول تاریخ را نیز مشاهده کردند (مانند معجزه خیبر و ...) اما او را ازحقش محروم و آن حضرت را خانه نشین کردند.

«تاریخ قضاوت خواهد کرد.»

چگونه امام را بشناسیم؟ , غدیر از منظر عقل

برای دسترسی به ویژه نامه جامع «کمال الدین و تمام النعمة» در رابطه با موضوع غدیر، اینجا کلیک کنید.

Share