آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟

ابوحیدر
آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟
نگاه ما نسبت به غدیر چیست؟ آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟ یا اینکه باید نگاهمان به واقعه غدیر نگاه عمیق تری باشد؟

آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟

نگاه ما نسبت به غدیر چیست؟ آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟ یا اینکه باید نگاهمان به واقعه غدیر نگاه عمیق تری باشد؟

آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟

اشاره

به تازگی علم روانشاسی و روان کاوی با انجام آزمایشاتی به این نتیجه رسیده است که «با الگوی کامل، انسان ها را بهتر می توان به هدفی که مشخص شده، راهنمایی کرد». نتیجه ای که خداوند متعال، هزاران سال است از آن بهره برده و برای رسیدن به هدف عالی انسانی، یک الگو و نمونه ای به انسان ها معرفی می کند تا انسان ها با پیروی از او در تمام زمینه ها، به سرمنزل مقصود برسند. به همین جهت است که در قرآن کریم فرمود: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» (سوره احزاب/ آیه 21)؛ «قطعاً برای شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقی نیکوست.»

از آن طرف اتفاقاتی بعد از رسول خدا برای جامعه اسلامی پیش آمد که در زمان جضور پیامبر پیش نیامده بود تا مسلمانان به رفتار حضرتش اقتدا کنند و تکلیف خود را بدانند. از آن جمله اتفاقی بود که در عصر امام حسین (علیه السلام) پدید آمد، که حاکمی به اسم اسلام ولی بر ضد اسلام به اسم یزید حاکم بر کشورهای اسلامی شود. خب در این زمان مردم باید به چه کسی اقتدا کنند؟ در آن وقت تنها کسی که بهترین الگو را تا روز قیامت به جامعه انسانی عرضه کرد امام حسین (علیه السلام) بود.

آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟

آیا غدیر، فقط بحث تاریخی است؟

بحث جانشینی پیغمبر فقط منوط و محصور در تاریخ نیست بلکه بحث بر سر این است که چه کسی زمام جامعه را باید بر دست بگیرد و مردم را به آن هدف عالی که خداوند ترسیم کرده برساند؟ چه کسی باید الگوی بشریت تا روز قیامت باشد؟ خب مسلماً الگویی می تواند مناسب باشد که جامع تمام صفات پسندیده و کمال و خالی از تمام صفات رذیله باشد. آیا چنین الگویی را خداوند بعد از پیغمبرش به جهانیان معرفی کرد یا خیر؟

بحث از امامت و جانشینی پیغمبر در این زمان در حقیقت بحث از الگو در تمام زمینه هاست: در زمینه عبادت، نظام خانواده، وظائف فردی و اجتماعی، و... این الگوها هستند که آینده انسان را ترسیم کرده و رقم می زنند. فرزند خردسالی که از کودکی پرچم «هیهات منّا الذله» را بر پیشانی می بندد و در مجالس امام حسین (علیه السلام) شرکت می کند و او را الگوی خود می بیند، هرگز در سنین بالاتر زیر بار ذلت نمی رود، همان گونه مولایش حسین (علیه السلام) چنین بود. انسان، الگو را نصب العین خود قرار می دهد تا به او اقتدا کرده و به او نزدیک شود؛ هرچقدر به الگوی خود نزدیک شود به همان اندازه به خداوند نزدیک شده است.

آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟

فراموشی غدیر، فراموشی انسانیت

مگر نه این است که دهقان فداکار به عنوان الگوی فداکاری و از خود گذشتگی در کتاب های کودکان مطرح می شود، تا از ابتدا کودکان با ترسیم موقعیت او در روح و روان و ذهنشان، فداکار بار بیایند. مگر نه این که «ماهاتما گاندی» به عنوان الگو و نمونه ضد استعمار در شبه قاره هند مطرح است؟ چرا امّت اسلامی در خواب است در حالی که دشمنان اسلام و مسلمانان بر بلاد آنان غلبه و سیطره پیدا کرده و دین و منابع مادی آنان را به غارت می برد؟ مگر خداوند متعال در قرآن کریم نمی فرماید: «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلی المُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» ؛ (سوره نساء/ آیه 141) «و خداوند هرگز بر مؤمنان، برای کافران راه تسلطی قرار نداده است.»

مگر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نفرمود: «الإسلام یَعْلو و لا یُعلی علیه» ؛ ( بحار الانوار، ج 39، ص 44 ؛ کنز العمال، ج 1، ص 166، ح 246). «اسلام بر هر دینی برتری دارد و هیچ دینی بر او علو و برتری ندارد.»

چرا مسلمانان باید در خدمت به استعمار و استکبار جهانی، حتی بر ضد بلاد دیگر اسلامی سبقت گرفته و مسابقه خوش خدمتی بدهند؟ چرا باید یک کشور اسلامی به خاطر اشغال یکی از بلاد اسلامی به اشغالگر مدال افتخار عطا کند؟ آیا هنوز در خواب غفلت هستیم؟ چرا ملّت ایران با تقدیم کمترین شهید ظرف یک سال، حکومت طاغوتی 2500 ساله را بر انداخت، این به جهت داشتن الگوهایی همانند علی و حسین (علیهما السلام) بود. کدام کشوری می توانست هشت سال جنگ را که آن گونه از سوی استکبار و استعمار تحمیل شده بود، با پیروزی پشت سر بگذارد؟

در قضیه فلسطین متأسفانه شاهد بوده و هستیم که برخی از کشورهای اسلامی از خود هیچ گونه واکنشی نشان ندادند، حتّی در حد و اندازه یک راهپیمایی، که در حقیقت به نفع خودشان بود، زیرا اسرائیل چشم طمع به تمام کشورهای اسلامی دوخته است، ولی گویا که هیچ اتفاقی برای ملّت فلسطین که هم نوع و هم دین آنان است نیفتاده است اما زهی غفلت که یک مرتبه دشمن بر بالای سر آنان هم قرار می گیرد و همه را نابود می کنند.

آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟

غدیری بودن یعنی ...

شیعه الگویی دارد مثل حسین بن علی علیه السلام که می گوید: «نه ظلم کن به کسی نی به زیر ظلم برو» کسی که می گوید: «هیهات منّا الذله». کسی که معتقد است به خاطر امر به معروف ونهی از منکر گاهی جان باید داد. شیعه  دوازده امامی الگوهایی دارد که برای او درس هایی تا پایان تاریخ به یادگار گذاشته است. شیعه الگویی مثل علی (علیه السلام) دارد که معتقد است بخاطر ربودن خلخال از پای زن یهودی، جا دارد انسان بمیرد.

پس بحث از «امامت» و «غدیر» بحثی تاریخی و بی ثمر عقیم نیست، بحث روز است، بحثی است زنده که حیات جامعه اسلامی بلکه بشری به آن وابسته است. امامت امری است که با روح انسانی ارتباط دارد. امامت مسیر انسان را روشن می کند، امامت مربوط به دنیا و آخرت انسان است.

آیا غدیر یک واقعه تاریخی بی فایده است؟

جهت مطالعه بیشتر در راستای موضوع غدیر، به ویژه نامه «کمال الدین و تمام النعمة» مراجعه بفرمایید.

Share