نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام

نشانه های ظهور حضرت مهدی(عج)
در این بخش به بررسی علائم و نشانه های ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهیم پرداخت.

نشانه های ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

در این بخش به بررسی علائم و نشانه های ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهیم پرداخت. در ادامه ی نوشتار "نشانه های ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف" ما را همراهی کنید.

نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام

حضرت مهدی عجل الله فرجه در کلام حضرت امام خمینی (ره) :

رهبر همه ی شما و همه ی ما وجود مبارک بقیه الله علیه السلام است و باید ماها و شماها طوری رفتار کنیم که رضای آن بزرگوار را که رضایت خداست به دست بیاوریم.

حضرت مهدی عجل الله فرجه در کلام امام خامنه ای:

برای تحقق ظهور امام زمان وجود ظلم وجور شرط کافی نیست و وجود انسان های صالح ، انگیزه های قوی، ایمان های راسخ ، گام های استوار و نیز دل های روشن نیز لازم و ضروری است.

با توجه به آیات و روایات متعددی که پیرامون ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده است ظهور حضرت همراه با نشانه ها و رویدادهایی خواهد بود که بعد از تحقق کامل این نشانه ها حضرت ان شاءالله ظهور خواهد کرد.

«ان الله قادر علی ان ینزل آیه»

 « به درستی که خداوند قادر است که نشانه هایی فرو فرستد». (انعام ، آیه37)

پیش از ظهور حضرت صاحب الزمان ، فتنه و آشوب زمین را فرا می گیرد، قتل وکشتار و تجاوز و ناامنی زمین را در بر می گیرد، بین ملتها جنگهای خونین در می گیرد، بیماریهای واگیر زیاد شود ، قحطی و گرسنگی ملتها را از پا در آورد ، امنیت جانی و مالی برداشته شود و نشانه ها و اتفاقات بسیاری که در آیات و روایات ذکر شده ، به وقوع می پیوندد که ما سعی بر آن داریم در این مطلب به این علائم اشاره کنیم.

خداوند در آیه 53 سوره فصلت می فرماید:

سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق اولم یکف بربک انه علی کل شی شهید

«بزودی آیات ونشانه هایی از قدرت خودرا درصحنه گیتی و در وجودشان بدانها نشان خواهیم داد تا به آنها آشکار شود که او حق است».

در سوره بقره آیه 156 می فرمایند:

و هر آینه شما را به وسیله ترس وگرسنگی و نقص در مالها و جانها ومیوه ها می آزماییم و صبرکنندگان را بشارت ده. 

که احتمالا اشاره به گرسنگی و قحطی و جنگهایی که (نقص در جانها) موجب کشتارهای فراوان شود دارد. همچنین به نقص در مالها اشاره دارد که ممکن است منظور فساد مالی باشد.

محمد بن مسلم می گوید امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند:

پیش از آمدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف علامتهایی برای امتحان مومنین خواهد بود.

عرض کردم آن علامتها چیست؟ فرمودند:

بیماری های گوناگون که سبب ترس و دلهره است و بالا رفتن نرخها که سبب گرسنگی است و کاهش دراموال و جانها که قحطی ومرگ و میر فراوان است و نقص در محصولات که به نیامدن باران است. پس در آن موقع به آنها که در عقیده ما ثابت می مانند مژده بده.

همچنین در سوره انفال آیه 39 آمده است:

« و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه ویکون الذین کله لله »

و با کافران بجنگید تا فتنه ای باقی نماند و دین یک سره از آن خدا باشد.

طبق تفسیری که امام باقر علیه السلام در مورد این آیه کرده اند صحبت از جنگ با مشرکان در زمان ظهور است.

نشانه های ظهور حضرت مهدی(عج)

اما به احادیث و روایات وارده درباره علائم ظهور حضرت اشاره کنیم؛حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که در آن به نشانه های قبل از ظهور اشاره می شود؛

1) وقتی که امت من نماز را ضایع کنند (رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: از من نیست کسی که نمازش را سبک بشمارد به خدا قسم بر من در حوض کوثر وارد نمی شود.) از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند : شفاعت ما اهل بیت به کسی که نمازش را سبک بشمارد نخواهد رسید.

2) از شهوات پیروی کنند.

3) خیانت در میان مردم زیاد شود.

4) امانت و امانتداری کم شود.

5) مشروبات الکلی بنوشند

6) فضا تاریک شود

7) به واسطه خشکسالی آب قناتها و چاهها کم شود

8) امنیت از راههای زمینی وهوایی برداشته شود

9) مردم همدیگر را سب و لعن کنند

10) خانواده ها در دامن فساد سقوط کنند

11) مردم در زندگی گرفتار تجملات شوند و سرانجام قناعت و میانه روی متروک گردد

12) افراد جامعه نسبت به یکدیگر بدبین شوند وسوء ظن وعدم اعتماد بر جامعه سایه افکند

13) مالهای دنیا پست وخوار شود

14) محصولها اندک شود

15) قیمتها بالا رود

16) بادها زیاد شود

17) پرده از روی باطن مردم برداشته شود

18) عمل شنیع لواط علنی شود (رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: کسی که از امت من عمل لواط را مرتکب شود پس بدون توجه بمیرد اودر قبرش بیش از 3 روز نخواهد ماند، مگر اینکه زمین او را به سوی قوم هلاک شده لوط انتقال می دهد واو با آنان محشور می گردد) ( بحار الانوار ج 40)

19) خلاف پسندیده شود

20) تجارت و کاسبی دچار سختی و تنگی شود واشیای مورد درخواست کم شود

21) تمام برنامه ها را با کمال گستاخی و خودسری برمبنای هوای نفس پیاده کنند

22) ناسزا و فحش دادن به پدر و مادران را وسیله سرگرمی ومزاح قراردهند ( رواج بی احترامی به پدر و مادر)

23) آشکارا ربا بخورند و کوچکترین ترسی از خداوند نداشته باشند

24) بی حیایی و زنا در میان مردم رواج پیدا کند ( گسترش فساد جنسی که امام صادق علیه السلام آن را از علائم نامیده است ؛ و دیدی که بیشتر مردم و بهترین خانه ها،آن خانه ای است که زنان را در فسق و گناهانشان کمک کنند!)

25) خشنودی و راضی بودن از زندگی و برنامه آن بسیار کم شود

26) افراد سفیه و نادان زمام امور را به دست گیرند

27) خیانت به انواع و اقسام مختلف درمیان همه طبقات زیاد شود

28) امانتها را بی اهمیت بدانند و به آن بی اعتنا باشند و افراد امین کم شوند

29) افراد از اخلاق و کارخویش تعریف کنند

30) نادانها به دلیل نادانی خویش مشهور شوند

31) مردم خانه های خود را بیارایند و دیواره های آن را زینت دهند

32) قصرها و خانه ها بلند ساخته شود

33) باطل را به لباس حق جلوه دهند

34) زشتی دروغ از بین برود

35) اگر کسی در کارش صحت عمل داشته باشد اورا ضعیف بدانند

36) پستی لئامت و سرزنش یکدیگر را به حساب عقل بگذارند

37) گمراه بودن و در راه کج رفتن را هدایت بشمارند

38) بیان را کوری بدانند

39) خموشی را بی خردی بدانند

40) دانشمند اگر بخواهد از علم خویش به نفع خود و جامعه حرف بزند اورا جاهل وعلمش را نادانی بدانند

41) نشانه ها بسیار شود و علامتها یکی پس از دیگری ظاهر گردد

42) تحقیق نکرده سخنان دور از حقیقت بگویند

43) آسیاب مرگ بر سر جامعه بچرخد

44) مردم از نظر بینش و دید قلبی کور شوند و حقایق را نبینند

45) کارهای ناپسند بر اعمال خوب غلبه پیدا کنند

46) محبت نسبت به یکدیگر و صله رحم ار دلهای مردم برداشته شود. (در کتاب جامع احادیث شیعه ج 16 آمده است: رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل او هم از خداوند نقل کرد که ذات اقدس حق فرمودند: رحمت من بر جمعی که در آن قاطع رحم باشد، نازل نمی شود)

47) تجارت و بازرگانی زیاد شود ومردم کارهای باطل و ناچیز را نیکو بدانند (مانند حلال شمردن امور حرام که امام صادق علیه السلام آن را از علائم نامیده اند.)

48) جان خود را به یکدیگر به خاطر شهوتهای زیادی که دارند، بذل کنند.

49) کارهای بزرگ را آسان شمارند.

50) از پوشیدن پوستهای حیوانات حرام گوشت باکی نداشته باشند.

51) جامه های نرم و نازک بپوشند.

52) رغبت به دنیا پیدا کنند و آن را برآخرت مقدم بدارند.

53) رحم از دلهای همه مردم برود.

54) فساد جنبه عمومی پیدا کند (یعنی علنی شدن گناه) امام صادق علیه السلام می فرمایند: دیدی که برای انجام کارهای بد مردم انتظار شب را نمی کشند بلکه در روز انجام می دهند.

55) قرآن را به بازی بگیرند.

56) اموال بیت المال را مال شخصی خود بدانند یا حقوق شرعیه مال خود را ندهند، بگویند مال خودمان است.

57) مسکرات را با تغییر نام حلال بدانند.

58) در وقت دادن زکات مال خود خیانت کنند.

59) ربا را به نام خرید و فروش و اجاره دادن از مقروض بگیرند

60) در فسق و فجور، مردها با مردها و زنها با زنها برابری کنند. (امام صادق علیه السلام فرمود: موجبات هلاکت قوم لوط را در انجام دادن و ادامه آن عمل قبیح لواط مساحقه زنان آنان تسریع بخشید.)

61) به نافرمانی از خداوند مباهات کنند.

62) دلهای مردم پر از تکبر و نخوت شود و ظلم و جور در پادشاهان و نادانی مردم ظاهر شود.

63) در چنین وصفی دیندار باید دین خود را بردارد و از این طرف به آن طرف و از این قله کوه به آن قله و از این دره به دره دیگر برود تا سلامت دین داشته باشد.

64) از اسلام باقی نماند جز اسمی و از قرآن باقی نماند جز رسمی.

65) در این حالات مساجدشان آباد باشد اما دلهایشان از تقوا وایمان تهی.

66) علما و دانشمندان آن زمان بدترین مردم روی زمین باشند و تمام فسادها و فتنه ها از ناحیه آنها برخیزد و بازگشت همه آنها به سوی خود ایشان است.

67) مردم خیر و نیکوکار ومراکز خیر از بین برود.

68) تنها محبوب مردم دینار و درهم باشد.

69) هر قدر ثروتشان زیاد شود باز بگویند فقیریم. در احادیث دیگر در باب علائم ظهور آمده است؛ در غیبت طوسی صفحه 267 (عمر بن حنظله ازامام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمودند: پیش از ظهور حضرت مهدی 5 نشانه تحقق پیدا می کند:

1) صیحه آسمانی 2) خروج سفیانی 3) فرورفتگی در بیدا 4) خروج یمانی 5) کشته شدن نفس زکیه)

امام محمدباقر علیه السلام می فرمایند: دو صدا باید قبل از ظهور شنیده شود، یک صدا از آسمان که صدای جبرئیل است و صاحب این امر را به نام او و نام پدرش معرفی می کند. صدای دوم، صدای شیطان است که می خواهد مردم را گمراه کند.پس از صدای اول متابعت کنید اما بترسید از اینکه صدای دوم شما را به گمراهی کشاند.

زراره بن اعین می گوید: از حضرت صادق علیه السلام شنیدم که می فرمایند: منادی از آسمان فریاد می زند به اینکه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف امیر بر مردم است و نیز منادی از آسمان می گوید که علی علیه السلام و شیعیانش رستگارند . گفتم پس از این دو ندای آسمانی دیگر چه کسی با حضرت مهدی جنگ می کند؟ امام فرمودند: بعد از این صدا شیطان فریاد می زند که فلانی و پیروانش رستگارانند....

جابر از حضرت امام محمدباقر علیه السلام روایت کرده که فرمود: منادی از آسمان فریاد می زند آگاه باشید که حق با آل محمد صلی الله علیه و آله است و منادی دیگر از زمین فریاد می زند مردم را به دیگری می خواند. جز این نیست که صدای برخاسته از زمین از شیطان است. او می خواهد امر را بر مردم مشتبه نماید.

با توجه به روایات آمده در بحث صیحه آسمانی تاکید بر این شده است که صدای اول از آسمان است که همان صدای جبرئیل می باشد و صدای دوم که گویا در آخر روز باشد صدای شیطان است که برای ایجاد فتنه می باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که نباید این دو صدا را با ندای روز ظهور اشتباه گرفت. در ساعت ظهور حضرت ندای بلند به نام حضرت داده می شود. اما این دو صدا قبل از ظهور می باشد که طبق روایات محتمل است که در ماه مبارک رمضان باشد.

نشانه های ظهور حضرت مهدی(عج)

 

Share