مظلومیتی که پایان ندارد / مظلومیت حضرت علی اصغر

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
مظلومیتی که پایان ندارد / مظلومیت حضرت علی اصغر
شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام در روز عاشورا بزرگترین مصیبت این واقعه بود و حرکت وحشیانه دشمنان اسلام در روز عاشورا و شهادت طفل شیرخوار امام حسین علیه السلام از مصادیق بارز خون خواهی آنها است.

مظلومیتی که پایان ندارد / مظلومیت حضرت علی اصغر

شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام در روز عاشورا بزرگترین مصیبت این واقعه بود و حرکت وحشیانه دشمنان اسلام در روز عاشورا و شهادت طفل شیرخوار امام حسین علیه السلام از مصادیق بارز خون خواهی آنهاست. 

مظلومیتی که پایان ندارد / مظلومیت حضرت علی اصغر

مظلومیت حضرت علی اصغر علیه السلام

یکى از فرزندان امام حسین‏ علیه السلام که شیر خوار بود و از تشنگى، روز عاشورا بى تاب‏ شده بود. امام، خطاب به دشمن فرمود: از یاران و فرزندانم، کسى جز این کودک نمانده ‏است. نمی ببینید که چگونه از تشنگى بى تاب است؟

در کتابهاى مقتل، هم از"على اصغر"علیه السلام یاد شده، هم از طفل رضیع (کودک‏ شیرخوار) و در اینکه دو کودک بوده یا هر دو یکى است، اختلاف است.

در زیارت ناحیه مقدسه، درباره این کودک شهید، آمده است: "السلام على عبد الله بن ‏الحسین، الطفل الرضیع، المرمى الصریع، المشحط دما، المصعد دمه فى السماء، المذبوح‏ بالسهم فى حجر ابیه، لعن الله رامیه حرملة بن کاهل الاسدى‏".[1] و در یکى از زیارتنامه‏ هاى ‏عاشورا آمده است:" و على ولدک على الاصغر الذى فجعت به" این کودک، با عنوانهاى‏ شیرخواره، شش ماهه، باب الحوایج، طفل رضیع و ... یاد می ‏شود و قنداقه و گهواره از مفاهیمى است که در ارتباط با او آورده می ‏شود.

طفل شش ماهه تبسم نکند پس چه کند                  آنکه بر مرگ زند خنده، على اصغر توست  

"على اصغر، یعنى درخشانترین چهره کربلا، بزرگترین سند مظلومیت و معتبرترین ‏زاویه شهادت... . چشم تاریخ، هیچ وزنه ‏اى را در تاریخ شهادت، به چنین سنگینى ندیده‏ است."[2] على اصغر را باب الحوائج می ‏دانند، گر چه طفل رضیع و کودک کوچک است، امّا مقامش نزد خدا والاست.[3]

مظلومیتی که پایان ندارد / مظلومیت حضرت علی اصغر

نمونه بارز قساوت در کربلا

برخورد با کودکان از نمونه های بارز قساوت افراد در طول تاریخ در حادثه های مختلف است. در هر حادثه ای برای نشان دادن سنگدلی افراد که می خواهند میزان برخورد آنها را با کودکان مورد سنجش قرار دهند قساوتی که در روز عاشورا در اوج خود قرار داشت را مثال می زنند. شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام در روز عاشورا بزرگترین مصیبت این واقعه بود و حرکت وحشیانه دشمنان اسلام در روز عاشورا و شهادت طفل شیرخوار امام حسین علیه السلام از مصادیق بارز خون خواهی آنها است.

مظلومیتی که پایان ندارد / مظلومیت حضرت علی اصغر

جنایات امروز صهیونیست، ادامه ای از صحنه های کربلا

جنایات رژیم صهیونیستی درغزه و حمله به کودکان بی دفاع و شیرخوار در راستای همان قساوت دشمنان مسلمانان در حادثه کربلا که منجر به شهادت طفل معصوم حضرت امام حسین علیه السلام است.
نکته آخر اینکه یادمان نرود علت تمام جنایاتی که افراد در صحنه کربلا و در روز عاشورا مخصوصا در ماجرای شهادت طفل شیر خواری که هیچ گناهی نداشت؛ قساوت قلب جماعت (چنانچه در تأیید این مطلب داریم که حضرت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا هر چند مردم کوفه و شام را نصحیت نمود فایده نکرد. سپس حضرت به آنها فرمود: چگونه امید داشته باشم که موعظه در قلب شما اثر کند و حال آن که شکم های شما از مال حرام پر گردیده است.) و دنیاپرستی و عدم بصیرت و تبعیت نداشتن از امام بود.

مظلومیتی که پایان ندارد / مظلومیت حضرت علی اصغر

باب الحوائج

چرا فقط به چهار نفر یعنی (رقیّه، علی اصغر، امام کاظم  و حضرت ابوالفضل علیهما السلام) باب الحوائج گفته می شود؟

حضرت ابوالفضل، رقیه و علی اصغر امام نیستند، بلکه فرزندان امام هستند و از این چهار شخصیت مقدس، تنها امام کاظم علیه السلام از جمله امامان معصوم می باشند. از یک نظر همه ائمه اطهار و اولیاء الهی و فرزندان صالح آنان، باب الحوائج اند و وسیله تقرّب به خداوند و موجب گشایش گره های زندگی هستند و اگر امامان معصوم، هر کدام به اسم خاص شهرت پیدا کرده اند، به لحاظ مناسبت هایی بوده که آن اسامی مبارک در آن تجلّی نموده و ظهور پیدا کرده است. چنانکه از حکمت دعای توسل این چنین استفاده می شود که هر مشکل و حاجتی را باید به یکی از ائمه علیهم السلام متوسل شد. همانگونه که درباره خداوند نیز چنین است که انسان مریض به اسم شافی و انسان بدهکار به اسم غنی و انسان گناهکار به اسم غفور خداوند توسل جسته و او را به آن یاد می کنند.

فلذا در راه توفیق طاعت الهی و تقرّب به خداوند مستحب است به اسم مبارک رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، فاطمه زهرا سلام الله علیها و دو فرزند آن، امام حسن و امام حسین علیه السلام توسل جست[4] و انسان گرفتار، دردمند و مریض به اسم مبارک امام کاظم علیه السلام توسل یابد و ...
پس آنچه که امام کاظم علیه السلام به آن شهرت یافته است، از این باب بوده است که بسیاری که به گرفتاری و مشکلات مبتلا بوده اند و دست بشری قادر به گره گشائی آن ها نبوده است، به آن امام متوسل شده و آن حضرت نیز در پیشگاه خداوند از آنان شفاعت کرده و در نزد باری تعالی مقبول واقع شده است و از این جهت رفع مشکل شده و آن حضرت به باب الحوائج شهرت یافته است وگرنه دلیل خاص و یا روایتی به دست نیامده که لقب باب الحوائج را برای آن حضرت ذکر نموده باشد.

در مورد حضرت اباالفضل علیه السلام نیز دلیل خاصی وارد نشده است که آن حضرت ملقب به باب الحوائج باشد و عباس علیه السلام در اثر فداکاری هایی که در راه اسلام داشته، به خدا تقرب جسته است و هرگاه که رو به سوی خدا داشته و برای گرفتاران شیعیان آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم و یا غیر از آن، طلب شفاعت کرده در پیشگاه خداوند مقبول واقع شده و از آن پس به باب الحوائج معروف گردیده است.

در مورد حضرت رقیه علیها السلام نیز دلیل خاصی مبنی بر اینکه لقب ایشان باب الحوائج است وارد نشده و اگر آن حضرت به باب الحوائج شیعیان اهلبیت علیهم السلام معروف شده، شاید به خاطر مظلومیت و بخصوص غربت آن حضرت است. چنانکه حضرت زینب علیها السلام با همراهانشان از شام به طرف مدینه حرکت کردند، بیاد رقیّه افتادند. زینب به زن های شام فرمودند: ما از میان شما می رویم ولی یک دختر غریب خردسال را در میان شما گذاشتیم، او در این شهر غریب است، کنار قبر او بروید و او را فراموش نکنید.[4]
لذا، از آن پس، هر که کنار قبر آن غریب آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم رفته و مشکلی داشته و برطرف شده است. از این جهت معروف به باب الحوئج شده است.

در خصوص حضرت علی اصغر علیه السلام نیز چنین نصی نیامده است. آن حضرت چون علاوه بر طفولیت و معصومیت آن، مظلوم ترین انسان در روز عاشورا بود از این رو نزد خداوند مقامی بزرگ دارد و همه شیعیان اهلبیت چشم امید به شفاعت به او دارند.

نتیجه اینکه:

1. ما دلیل خاصی بر اینکه لقب این چهار بزرگوار باب الحوائج باشد بدست نیاوردیم و این لقبی است که ارادتمندان به ایشان داده اند.

2. همه امامان معصوم باب رحمت الهی و واسطة فیض میان خداوند و مخلوقات اند و به همان دلیل که می توان به امام کاظم علیه السلام باب الحوائج گفت برای سایر ائمه علیهم السلام نیز می توان این لقب را بکار برد.

مظلومیتی که پایان ندارد / مظلومیت حضرت علی اصغر

جهت مطالعات بیشتر در مورد ماه محرم، «ویژه نامه خورشید بر نیزه» را مشاهده نمایید.

پی نوشت:
..............................
1. بحار الانوار، جلد 45، صفحه 66
2. اولین دانشگاه و آخرین پیامبر،شهید پاک نژاد، جلد 2، صفحه 42
3. فرهنگ عاشورا،جواد محدّثی
4. ملکی تبریزی، آقاجواد، المراقبات فی اعمال السنّة، چاپ تبریز، (قدیم)، صفحه 30
5. اشتهاردی، محمد، سوگنامه آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ ، انتشارات کتابخانه مرعشی، صفحه 497

منابع :
.........................................
1. سایت امام حسین (علیه السلام)
2. سایت حوزه
3. سایت خبرگزاری فارس
4. بیانات حجت الاسلام مۆمنی

پدیدآورنده: 
Share