پاسخ به پرسش های درباره امام زمان علیه السلام/بخش دوم

حجت الاسلام والمسلمین عالی؛
حجت الاسلام عالی

شریعتی: از دعای فرج مرحوم آسد علی آقای قاضی گفتند در ماه ذی القعده غافل نشویم که ان شاء الله دوستان این دعا را مکرر بخوانند یک اتفاقی می افتد که واقعا اگر عرض حاجت بکنیم گرفتاری ها را بگوییم دعا بکنیم اگر آن مشکل ما حل نشود یک آرامشی به قلب ما القاء می شود این خودش نکته ی کمی نیست.

حاج آقا عالی: بدون تردید اگر کسی دعایی بکند در خانه ی خدا یا اولیاء خدا را واسطه قرار بدهد بی جواب نمی ماند خدا هیچ دعایی را بی پاسخ نمی گذارد.

شریعتی: حتی اگر آن مشکل ما به ظاهر حل نشود.

حاج آقا عالی: حتی اگر به ظاهر حل نشود تقرب ایجاد می شود بهتر از آن به ما داده می شود این وعده است ما در بعضی از روایات داریم که وقتی فرد دعاهای مستجاب نشده ی دنیا را آن طرف می بیند که خدا چه در ازای آن داده می گوید خدایا کاش هیچ کدام از دعاهایم مستجاب نمی شد و گاهی مواقع دیرتر داده می شود این فقط مال آدم های معمولی نیست انبیاء گاهی مواقع دعایشان دیر جواب داده می شد در قرآن وقتی حضرت موسی از خدا درخواست کرد خدا فرمود دعایت مستجاب می شود در روایت دارد که سال ها بعد چهل سال بعد مستجاب شد یعنی این فقط این طور نیست که اگر مستجاب نشد بگوییم من آدم بدی ام نا امید شود آدم برای انبیاء و اولیا هم این اتفاق می افتاد.

شریعتی: همین که دست عنایت شان روی سینه ی ما بگذارند و آن آرامش و سکینه به قلب ما القاء شود این خودش نعمتی است خیلی ممنون نکات خیلی خوبی را شنیدیم مشرف شویم به محضر قرآن کریم برمی گردیم باز هم با سوالات شما خدمت حاج آقای عالی و شما دوستان خوب مان باشیم صفحه ی 204 مصحف شریف قرار روزانه ی امروز ماست آیات 107 تا 111 سوره ی مبارکه ی توبه در سمت خدای امروز تلاوت می شود و چقدر خوب است ثواب تلاوت را هدیه بکنیم به روح بلند مادر گرامی امام زمان و ان شاء الله از ثواب و برکات اش همه ی ما بهره مند شویم بازمی گردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَینَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَیحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَى وَاللَّـهُ یشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ﴿١٠٧﴾ لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا وَاللَّـهُ یحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ ﴿١٠٨﴾ أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللَّـهِ وَرِضْوَانٍ خَیرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّـهُ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿١٠٩﴾ لَا یزَالُ بُنْیانُهُمُ الَّذِی بَنَوْا رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَّا أَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّـهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ ﴿١١٠﴾ إِنَّ اللَّـهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ فَیقْتُلُونَ وَیقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّـهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیعِكُمُ الَّذِی بَایعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ﴿١١١﴾

ترجمه:

و [از منافقان] کسانی هستند که بر پایه دورویی و نفاق، مسجدی ساختند برای آسیب رساندن و ترویج کفر و تفرقه افکنی میان مؤمنان و کمین گاهی برای [گردآمدن] کسانی که پیش از این با خدا و پیامبرش جنگیده بودند، سوگند سخت می خورند که ما با ساختن این مسجد جز خوبی [و خدمت] قصدی نداشتیم، ولی خدا گواهی می دهد که بی تردید آنان دروغگویند. (۱۰۷) هرگز [برای عبادت و نماز] در آن مسجد نایست، قطعاً مسجدی که از نخستین روز بر پایه تقوا بنا شده شایسته تر است که در آن [به نماز و عبادت] بایستی، در آن مردانی هستند که خواهان پاکیزگی [و طهارت جسم و جان] هستند؛ و خدا پاکیزگان را دوست دارد. (۱۰۸) آیا کسی که بنیاد [امورش] را بر پایه تقوای الهی و رضای او نهاده بهتر است یا کسی که بنیاد [امورش] را بر لب پرتگاهی سست و فروریختنی نهاده؟! و آن بنا با بناکننده اش در جهنم سقوط می کند؛ و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمی کند. (۱۰۹) همواره آن ساختمانی که بنا نهاده اند در دل هایشان مایه شک و تردید است تا دل هایشان [به سبب مرگ] پاره پاره شود، و خدا دانا و حکیم است. (۱۱۰) یقیناً خدا از مؤمنان جان ها و اموالشان را به بهای آنکه بهشت برای آنان باشد خریده؛ همان کسانی که در راه خدا پیکار می کنند، پس [دشمن را] می کشند و [خود در راه خدا] کشته می شوند [خدا آنان را] بر عهده خود در تورات و انجیل و قرآن [وعده بهشت داده است] وعده ای حق؛ و چه کسی به عهد و پیمانش از خدا وفادارتر است؟ پس [ای مؤمنان!] به این داد و ستدی که انجام داده اید، خوشحال و شاد باشید؛ و این است کامیابی بزرگ. (۱۱۱)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: ان شاء الله زندگی تان منور به نور قرآن باشد اشاره ی قرآنی امروز را حاج آقای عالی بفرمایند.

حاج آقا عالی: آیه ی 107 و 108 سوره ی مبارکه ی توبه خداوند متعال داستان مسجد ضرار معروف را که منافقین در مقابل مسجد قبا که اولین مسجدی بود که در مدینه پیغمبر بنا کرده بود یک مسجدی بود که با سادگی و با تقوا با این انگیزه های الهی ساخته بود منافقین در مقابل اش یک مسجد دیگری ساختند ولی یک مسجدی بود برای این که آن مسجد را از سکه بیندازند و مشتری اش را کم کنند و برای تفرقه انداختن بین مومنین و پایگاهی برای دشمنان خدا بود خداوند متعال خبر به پیغمبر می دهد وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَینَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ آن هایی که مسجد ضراری درست کردند که ضرر بزند به مومنین باعث تفرقه شود بین  آن ها به عنوان یک نفاقی است در آیه ی بعد خدا می فرماید لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا در آن جا نرو نماز بخوان آن مسجد نماز ندارد خدا می فرماید آن مسجدی که أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلَى تَقْوَى که انگیزه ی تقوایی داشته و مِنْ أَوَّلِ یوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ که آن جا نماز بخوانی فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا در آن آدم هایی رفت و آمد می کنند که  می خواهند پاک شوند با یک نیت الهی می آیند این یک نکته ی جالبی که می شود از آیات فهمید که در جامعه ی دینی می شود یک نفاقی درست شود چون در جامعه ی کفر افرادی که باطنا کافر اند احتیاج ندارند که ظاهر دینی از خودشان نشان بدهند اما در جامعه ی دینی که ارزش های دینی خریدار دارد آن چیزهای دینی ارزشمند است این جاست که نفاق هایی درست می شود بعضی ها خودشان را مقدس نشان می دهند یا از مقدسات استفاده می کنند چون ارزش است و باعث جلب توجه است این جا است که باید مراقب بود مسجدی درست می کنند ولو مقدس است ولی انگیزه الهی نیست هیئتی درست می کنند برای خاک کردن هیئت دیگری جنس های بدلی دیگری می آورند فرقه ها عرفان های کاذب در مقابل یک عرفان حقیقی مجالسی که به اسم امام زمان چون مردم در جامعه ی دینی دوست دارند امام زمان را برای مشتری جمع کردن ولی ته آن خدا نیست این ها را آدم باید خیلی مراقب باشد دو تا مطلب در آیه ی 108 خدا می فرماید   انگیزه انگیزه ی الهی باشد دوم ببینیم چه کسانی در آن رفت و آمد می کنند،  ببینید چه کسانی با آن گروه با آن هیئت با آن فرقه با آن مجلس چه کسانی رفت و آمد می کنند با آدم ها هم می شود شناخت و با انگیزه ی بانیان اش می شود شناخت دقت باید کرد که خدای نکرده تا از مقدسات سوء استفاده نشود.

شریعتی: خیلی ممنون سوال آخر را هم می خوانم. با سلام به همه ی دست اندرکاران و کارشناسان محترم برنامه ی سمت خدا گفتند که آیا در بین یاران خاص امام زمان علیه السلام همان 313 نفر آیا خانم ها هم هستند یا خیر و آیا این تعداد از یاران در همان عصر ظهور باید باشند یا از همه ی زمان ها انتخاب می شوند و بخش پایانی سوال شان این که آیا ما انسان های عادی و گناه کار هم می توانیم جزء یاران خاص حضرت باشیم یا نه.

حاج آقا عالی: سه چهار سوال بود من سعی می کنم سریع اشاره ای بکنم یاران حضرت آن 313 نفر که اولین یاران حضرت و هسته ی مرکزی یاران است که با حضرت بیعت می کنند و اطراف آقا را می گیرند و بعدا کارگزاران حضرت در جهان می شوند یعنی گویی جهان 313 ایالتی خواهد بود که هر کدام از این ها یکی از این ها را اداره می کند چون در روایت دارد که این 313 حاکمان هستند کارگزاران اند مدیران هر ولایت هستند این ها نه فقط این چنین نیست که در زمان ظهور زنده باشند این ها کسانی هستند از نخبگان و خوبانی که در طول تاریخ در همه ی اعصار آن شرایط در آن ها به وجود آمده آن شرایطی که علاوه بر تقوای بسیار خاص علاوه بر ایمان بسیار خاص شجاعت خاص مدیریت کار را هم داشته باشند فقط تقوا نیست مدیریت لازم و چیزهای دیگری که است بنابراین در طول تاریخ است لازم نیست حتما زمان ظهور زنده باشند یعنی بعضی از افراد رجعت می کنند که در آن ها بعضی از انبیاء هم هستند حضرت عیسی علیه السلام تشریف می آورند، حضرت ادریس، حضرت یحیی، حضرت خضر، این ها هستند و بعضی از در روایات اسم برده شده مثلا بعضی از افراد که در کربلا بودند یا بعضی از اصحاب امیرالمومنین مالک اشتر این ها جزء یاران خاص که گفته شده برمی گردند البته سند بعضی از این روایات قابل بررسی است ولی آن چیزی که آدم اطمینان پیدا می کند این است که لازم نیست این 313 نفر حتما در همان دوران ظهور باشند از خانم ها هم جزء 313 هستند در روایات متعدد آمده در بعضی از روایات فقط اشاره شده که تعدادی از خانم ها همراه شان هستند در بعضی از روایات عدد گفته شده عدد 13 در یک روایت از امام باقر علیه السلام دارد 50 زن منافاتی هم ندارد، آن روایاتی که دارد 13 تا می گوید که 13 تا رجعتی اند، از خانم هایی که رجعت می کنند آن ها 13 هستند، ولی 50 تا در مجموع می شوند آن هایی که زنده هستند در زمان ظهور، خانم ها شکی نیست همان طور که در طول تاریخ خانم های صالح و مومن کمک انبیاء کمک اولیاء خدا کمک رهبران دینی و الهی بودند زمان پیغمبر اکرم در بعضی از جنگ ها اسم برده شده از خانم های بسیار بسیار ارزنده ای که کمک دادند نصیبه ام عطیه ام سلیم در جنگ احد امیرالمومنین زخم های شدید برداشت پیغمبر اکرم دو تا از همین ها را فرستاد مداوا کنند حضرت را در جنگ صفین با امیرالمومنین سوده ی همدانیه معروف است این زن شجاع باعث تشجیع یاران امیرالمومنین به جنگ می شد این ها همیشه کمک بودند با امام زمان علیه السلام هم هستند لزومی ندارد همیشه خانم هایی که هستند دست به شمشیر ببرند و جنگ بکنند کارهای دیگری هم است منتها سوال مهم که بعضی از دوستان سوال کردند که آیا جزء آن 313 نفر اند یا به همراه آن ها حقیقت اش چیز صریحی نداریم در این روایت امام باقر دارد که در آن 313 نفر 50 زن اند اما آیا جزء آن 313 نفر ند ممکن است نباشند از این جهت که این 313 نفر کار اجرایی و مدیریتی دارند ولی رتبه ی این خانم ها این قدر بالاست که با آن ها هستند این رتبه را دارند آن یاران کار فرهنگی دارند کار سیاسی دارند کار اجتماعی دارند حتما کار نظامی که نیست این بزرگواران کمک می دهند لذا در روایتی سوال شده اهل بیت فرمودند همان طور که زمان پیغمبر خانم ها کمک می دادند در آن زمان هم کمک خواهند کرد و سوال آخری یاران حضرت همان طور که در گذشته یاران اهل بیت کسانی نبودند حتما که معصوم باشند حرّ در لشکر دشمن بود بزرگ ترین گناه را مرتکب شده بود شوخی نیست حرّ شمشیر کشیده بود اما در عین حال وقتی توبه کرد و برگشت اباعبدالله علیه السلام مدال افتخار داد و آن چنان تعریف کرد أَنْتَ الحُرُّ کَما سَمَّتْکَ أُمُّکَ حُرَّاً  و به شهادت رسید زهیر فرمانده لشکر امام حسین یکی از فرماندهان جناح های امام حسین بود اما همین زهیر از مخالفین بود ولی بعدا برگشت جزء یاران خاص اباعبدالله علیه السلام شد پس بنابراین می شود اگر آدم واقعا صادقانه به سمت حضرت بیاید مگو ما را بدان شه راه نیست با کریمان کارها دشوار نیست ان شاء الله که همه مان جزء یاران حضرت باشیم.

شریعتی: ان شاء الله خیلی ممنون از شما. خیلی ممنون از شما که در این لحظه همراه ما بودید با سوالات تان کمک کردید نکات خیلی خوبی شنیدیم حاج آقای عالی دعا بکنند ما آمین بگوییم.

حاج آقا عالی: ما امیدمان همین است که ان شاء الله حضرت ما را به یاری خودش اگر جزء آن 313 نفر نیستیم حضرت هزاران یار دارد جزء آن توده ی انبوه یاران حضرت باشیم پشت به حضرت حرکت نکنیم ان شاء الله خدا ما را جزء یاران و انصار و اعوان حضرت و آن کسانی که مدافع حضرت هستند و در نهایت در رکاب ایشان به شهادت می رسند قرار بدهد.

شریعتی: ان شاء الله فردا با حضور حاج آقای فرحزاد خدمت شما خواهیم رسید.

همه آهوان صحرا سر خود نهاده بر کف * * * به امید آن که روزی به شکار خواهی آمد

 

 

***************************************

منبع: سمت خدا

Share