احیای مجدد دریاچه ارومیه با پایان حفاری تونل کانی سیب

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
احیا مجدد دریاچه ارومیه با پایان حفاری تونل کانی سیب
احیای مجدد دریاچه ارومیه با حفاری تونل کانی سیب توسط قرارگاه خاتم الانبیاء امکان پذیر شد.

احیا مجدد دریاچه ارومیه با پایان حفاری تونل کانی سیب

به گزارش خبرگزاری ضیاءالصالحین به نقل از تسنیم، تونل کانی سیب دارای 36 کیلومتر طول است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه حفاری شده است و با اتمام آن قرار است سالانه 650 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

احیا مجدد دریاچه ارومیه با پایان حفاری تونل کانی سیب

تونل کانی سیب، تونل انتقال آب، کانال انتقال آب از خروجی تونل اصلی به سمت دریـاچه ارومیه و بند انحرافی "بادیناوا" چهار جزء اصلی طرح انتقال آب از رودخانه "زاب" شمرده می شوند که تا پایان سال 97، 1440 میلیارد تومان از محل منابع عمومی و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این پروژه هزینه شده بود و در سال 98 نیز 13.6 میلیون یورو از محل مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و 17 میلیون دلار نیز از محل باقیمانده تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن تخصیص یافت.

دریـاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیاء قرار بود از سال 1394، ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ حال بعد از گذشت 6 سال و اجرای طرح های "سازه ای" متفاوت و هزینه کرد 15 هزار میلیارد تومانی دریاچه ارومیه روند معکوسی را در مقابل احیای نشان می دهد. به گفته کارشناسان ستاد احیا دریاچه ارومیه امید است که با افتتاح این تونل، سرعت احیا دریاچه ارومیه مجددا روند صعودی پیدا کند.

احیا مجدد دریاچه ارومیه با پایان حفاری تونل کانی سیب

بیشتر بخوانید:

دولت سیزدهم احیاگر دریاچـه ارومیه خواهد بود؟
 برنامه های احیای دریاچـه ارومیه چقدر نتیجه داده است؟
 افزایش حجم آب دریاچـه ارومیه

پدیدآورنده: 
Share