فواید و مضرات دوش آب سرد

تعداد کلمات ۲۲۴۰ / زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
فواید و مضرات دوش آب سرد
فواید دوش آب سرد برای بدن بسیار بیشتر از آن است که فکر می کنید، دوش آب سرد برای بدن مانند دارویی عمل میکند که چندین فایده دارد.

فواید و مضرات دوش آب سرد

دوش گرفتن با آب سرد کاری لذت بخش بخصوص در فصل گرم تابستان اسـت. دوش گرفتن با آب سرد از کاهش استرس تا تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. در این بخش نکات مهمی کـه در هنگام دوش گرفتن با آب سرد باید رعایت کنید ذکر شده اسـت. تا پایان همراه ما باشید تا در مورد فواید و مضرات دوش آب سرد بیشتر بخوانید.

فواید و مضرات دوش آب سرد

آیا از فواید دوش آب سرد با خبرید؟

دوش آب گرم لذت بخش و بدون دردسر اسـت و شـما ممکن اسـت دوش آب گرم را بـه دوش آب سرد ترجیح دهید اما فراموش نکنید آب گرم باعث خشکی پوست و احساس خستگی بعد از حمام میشود. تاثیر دوش آب سرد بر کاهش استرس برای همه شناخته شده اسـت، با این وجود وقتی صحبت از دوش آب سرد میشود ممکن اسـت ترسناک بـه نظر برسد و از انجام آن امتناع کنید، اما اگر بدانید دوش آب سرد چه فواید بیشماری برای سلامتی روح و جسم دارد شاید نظرتان عوض شود. 

دوش آب سرد فواید زیادی دارد کـه شـما را وسوسه میکند بر ترستان غلبه کنید و آن را امتحان کنید. عده ای از فواید دوش آب سرد عبارتند از:

 دوش آب سرد بگیرید تا اراده تان افزایش یابد

یکی از مهم ترین فواید دوش آب سرد افزایش اراده اسـت. دوش آب سرد باعث ایجاد یک قدرت عظیم میشود. انجام کاری کـه نسبت بـه آن مقاوم هستید، هرروز درست زمانی کـه از خواب بیدار میشوید، باعث افزایش اراده شـما میشود. انجام مداوم آن بـه یک عادت تبدل شده و روی حوزه های مختلف زندگی شـما تاثیر می گذارد.

فواید و مضرات دوش آب سرد

 دوش آب سرد بگیرید تا در شرایط استرس زا بتوانید مقابله کنید

آیا شـما بـه آسانی نگران و آشفته می شوید؟ دوش آب سرد برای رفع این مشکل می تواند مفید باشد، در واقع دوش آب سرد با پرورش سیستم عصبی انعطاف ان نسبت بـه استرس را بیشتر میکند. دوش آب سرد یک استرس اکسیداتیو کوچک اسـت کـه بر سیستم عصبی اثر می گذارد. با این حال با گذر زمان بدن بـه آب سرد عادت میکند. احتمالا نخستین باری کـه دوش آب سرد میگیرید نمیتوانید فکر کنید و فقط نفس می کشید. بعد از یک ماه، بدن شـما نسبت بـه آب سرد مقاوم میشود و روی ان تاثیر نمی گذارد. این میتواند بـه زندگی روزمره شـما منتقل شود و بتوانید افکار استرس زایی کـه باعث تغییر خلق و خوی شـما می شود را از خود دور کنید. دوش گرفتن منظم با آب سرد بعنوان یک استرس اکسیداتیو تکرار شونده قدرت سازگاری با شرایط استرس زا را افزایش میدهد.

فواید و مضرات دوش آب سرد

 دوش آب سرد بگیرید تا استرس تان کاهش یابد

یکی از شناخته شده ترین فواید دوش آب سرد رفع استرس اسـت. با افزایش سازگاری با شرایط استرس زا، سطح اسیداوریک کاهش و سطح گلوتاتیون در خون افزایش مییابد و باعث کاهش استرس میشود.

فواید و مضرات دوش آب سرد

 با آب سرد دوش بگیرید تا هوشیاریتان افزایش یابد

اگر شـما از افرادی هستید کـه قبلا دوش آب سرد گرفته اید، می دانید کـه در ابتدا نفس کشیدن سخت اسـت. با این حال تنفس عمیق در هنگام دوش آب سرد هرروز ساعت ۸ صبح، بطور چشمگیری میزان اکسیژن دریافتی و ضربان قلب را افزایش میدهد، در نتیجه انرژی لازم برای یک روز را فراهم میکند. دوش آب سرد در اوایل صبح شـما را نسبت بـه سایر همکارنتان هوشیارتر می کند.

فواید و مضرات دوش آب سرد

 با آب سرد دوش بگیرید تا پوست و مویتان سالم بماند

دوش آب سرد علاوه بر این کـه باعث می شود احساس خوبی داشته باشید، ظاهر شـما را هم التیام می دهد و یک روش رایگان و مناسب برای التیام سلامت پوست و مو اسـت. آب سرد مانع از دست دادن بیش از حد چربی طبیعی پوست می شود و همین مزیت را برای مو ها هم دارد. علاوه بر این یکدیگر از فواید دوش آب سرد برای موها التیام براقی، تقویت و سلامت مو با مسطح کردن فولیکول های آن اسـت. همچنین دوش آب سرد چسبندگی مو برای محکم نگه داشتن پوست سر را افزایش میدهد. اگر نگران ریزش مو های خود هستید، دوش آب سرد میتواند برای پیشگیری از ریزش مو مفید باشد.

 با آب سرد دوش بگیرید تا وزنتان کاهش یابد

از دست دادن چربی و کاهش وزن یکیدیگر از فواید دوش آب سرد اسـت کـه بـه التیام ظاهر شـما کمک میکند. اکثر مردم نمیدانند کـه دو نوع چربی سفید و قهوه ای در بدن وجوددارد. چربی سفید همان چربی بدی اسـت کـه در شکم و پهلو انباشته میشود و همه ی ما از آن متنفریم و می خواهیم آن را حذف کنیم، اما چربی قهوه ای خوب اسـت و کار ان تولید گرما برای گرم نگه داشتن بدن اسـت. هنگامی کـه دوش آب سرد می گیرید، چربی قهوه ای فعال می شود و باعث افزایش سوخت و ساز بدن میشود و مقداری از کالری ذخیره شده را برای گرم نگه داشتن بدن می سوزاند. دوش آب سرد فعالیت چربی قهوه ای را ۱۵ برابر حالت طبیعی افزایش می دهد و باعث کاهش ۴ کیلو گرم وزن «۹ پوند» درسال میشود. دوش آب سرد یک روش شگفت انگیز برای کاهش وزن اسـت.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ با آب سرد دوش بگیرید تا سطح تستوسترون افزایش یابد

یکی از جالب ترین فواید دوش آب سرد برای مردان افزایش سطح تستوسترون اسـت. بر اساس مطالعات، گرما «حتی در مقادیر کوچک» روی DNA، RNA و سنتز پروتئین در بیضه مردان تاثیر میگذارد. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد کـه ۱۵ دقیقه افزایش گرما بر روی بیضه ها باعث کاهش شدید تستوسترون میشود.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ خبر خوب برای آقایان دوش آب سرد بگیرید تا شانس بارداریتان افزایش یابد!

یکیدیگر از فواید دوش آب سرد برای مردان افزایش تعداد اسپرم و احتمال باروری در آنهاست. حمام آب گرم یک روش موثر برای پیشگیری از بارداری اسـت. همچنین یک مطالعه در USCF نشان داد کـه مردانی کـه گرفتن دوش آب گرم را متوقف می کنند تولید اسپرم در آنها تا ۴۹۱% افزایش مییابد.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ تاثیر دوش آب سرد بر افزایش گردش خون

دوش آب سرد علاوه بر این کـه حال شـما را خوب میکند و ظاهر شـما را التیام می بخشد، فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از فواید دوش آب سرد برای سلامتی افزایش گردش خون اسـت. دوش آب سرد، باعث سرد شدن بدن خواهد شد؛ بنابر این گردش خون برای ارسال خون بـه ارگان های بدن و گرم نگه داشتن ان ها افزایش مییابد. این تحریک گردش خون فواید زیادی برای سلامت سیستم قلبی و عروقی بـه دنبال دارد.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ دوش آب سرد بگیرید و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

یکی از مهمترین فواید دوش آب سرد تقویت سیستم ایمنی و التیام عملکرد آن اسـت. یک مطالعه در انگلستان نشان داد کسانیکه بطور منظم دوش آب سرد می گیرند در مقایسه با سایر افراد میزان گلبول های سفیدشان بیشتر میشود. گلبول های سفید بخشی از سیستم ایمنی هستند و بـه مبارزه بدن علیه بیماری ها کمک میکنند. تلاش برای گرم کردن خود در زمان دوش آب سرد باعث افزایش سرعت متابولیسم و فعال شدن سیستم ایمنی شده و منجر بـه انتشار بیشتر گلبول های سفید خون میشود.

✓ پاکسازی سیستم لنفاوی با گرفتن دوش آب سرد

یک بخش حیاتی ازبدن کـه تحت تاثیر هوای سرد قرار دارد، سیستم لنفاوی اسـت. این سیستم بـه حذف سموم ازبدن کمک می کند کـه برای حفاظت ازبدن در مقابل عفونت های ناخواسته ضروری اسـت. مسدود شدن سیستم لنفاوی با علائمی مانند سرماخوردگی های مکرر، عفونت و درد مفاصل همراه اسـت. زمانیکه بطور تناوبی دوش آب سرد و گرم بگیرید، عروق لنفاوی در دسترس سرما منقبض شده و زمانیکه در دسترس گرما قرار میگیرند شل می شوند. بنابر این مایعی کـه ممکن اسـت در عروق لنفاوی راکد شود را بـه بیرون پمپ میکند و منجر بـه تقویت سیستم ایمنی و التیام سلامت میشود.

فواید و مضرات دوش آب سرد

سرعت بخشیدن به بازیابی عضلات و رفع گرفتگی آن ها با گرفتن دوش آب سرد

اگر شـما یک ورزشکار هستید، دوش آب سرد یکی از بهترین روش ها برای رفع گرفتگی عضلات و درد های عضلانی بعد از تمرینات ورزشی اسـت. دوش آب سرد بـه التیام گردش خون و حذف اسید لاکتیک ازبدن کمک میکند. یک دوش تناوبی با آب خیلی گرم و خیلی سرد باعث میشود تا خون بـه سطح بدن برسد و عضلات بـه سرعت بازیابی شوند.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ بهبود افسردگی با گرفتن دوش آب سرد

یکی از مهم ترین فواید دوش آب سرد کاهش و التیام علائم افسردگی اسـت. دوش آب سرد ” نقطه آبی مغز” کـه منبع اصلی نورآدرنالین «ماده شیمیایی کـه نقش مهمی در کاهش استرس دارد» را تحریک میکند. چگالی گیرنده های سرما در پوست بیشتر از گیرنده های گرما اسـت و شوک خفیف ناشی از دوش آب سرد باعث می شود مقدار قابل توجهی سیگنال های الکتریکی از انتهای رشته های عصبی محیطی بـه مغز فرستاده شوند، بنابر این از ایجاد افسردگی پیشگیری کرده و اوضاع روحی را التیام می بخشد.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ دوش اب سرد بگیرید تا خواب آلودگیتان از بین برود

بدیهی اسـت کـه دوش آب سرد صبحگاهی، خواب آلودگی شـما را از بین می برد. درباره دلیل علمی تاثیر دوش آب سرد بر روی هوشیاری صحبت کردیم. جدا از علت آن اگر در طول روز احساس خواب آلودگی و خستگی میکنید، دوش آب سرد میتواند این احساس را تغییر دهد.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ دوش آب سرد بگیرید تا کیفیت خوابتان افزایش یابد

دوش آب سرد قبل از ظهر شـما را از خواب بیدار میکند و در صورتیکه قبل از خواب انجام شود میتواند بیخوابی های شبانه را التیام بخشد. بودن در محیط گرم باعث بالا رفتن دمای بدن شده و منجر بـه بیخوابی می شود اما در محیط سرد آن گونه نیست. دوش آب سرد قبل از خواب مثل دریافت یک آرام بخش اسـت و بـه التیام خواب کمک می کند. انتظار نداشته باشید کـه در ابتدا از دوش آب سرد لذت ببرید.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ دوش آب سرد بگیرید تا انرژیتان افزایش یابد

یکی از مهمترین فواید دوش آب سرد افزایش انرژی اسـت. نفس عمیق کشیدن نخستین کاری اسـت کـه در زمان دوش آب سرد انجام میدهید. پس از آن شروع بـه نفس کشیدن عمیق و نامنظم خواهید کرد. این تنفس عمیق می تواند انرژی مورد نیاز بدن شـما را فراهم کند. دوش آب سرد یک جای گزین برای قهوه صبحانه اسـت!

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ متابولیسمتان را با گرفتن دوش آب سرد افزایش دهید 

دوش آب سرد باعث کاهش دمای بدن شده، در نتیجه میزان سوخت و ساز بدن برای گرم کردن بدن افزایش می یابد. این یک روش مناسب برای کسانی اسـت کـه متابولیسم پایین و بیماری تیروئید دارند.

فواید و مضرات دوش آب سرد

✓ کاهش التهاب مفاصل با گرفتن دوش آب سرد

یکی از فواید دوش آب سرد کاهش التهاب پا اسـت. همان طور کـه ذکر شد آب سرد گردش خون را افزایش داده و منجر بـه کاهش مایعات می شود در نتیجه برای کاهش التهاب و سنگینی مفاصل مفید اسـت.

فواید و مضرات دوش آب سرد

 پیشگیری و درمان واریس تنها با گرفتن دوش آب سرد 

در بدن سرخرگ ها جریان خون را از قلب بـه بافت های بدن میرساند و سیاهرگ ها این جریان خون را بـه قلب باز می گردانند. سیاهرگ ها برای غلبه بر جاذبه دارای دریچه هایی هستند کـه میتواند بـه جریان خون بـه سمت قلب کمک کند. در برخی مواقع این دریچه ها تضعیف میشوند و باعث بازگشت جریان خون بـه عقب و ایجاد رگ های واریسی کـه طبق معمول بـه رنگ بنفش و برآمده هستند میشود. یکی از فواید دوش آب سرد پیشگیری از رگ های واریسی اسـت. دوش آب سرد جریان خون را التیام می بخشد و باعث انقباض عروق میشود. دوش گرفتن منظم با آب سرد در دراز مدت تاثیر خوبی بر درمان واریس خواهد داشت.

فواید و مضرات دوش آب سرد

نحوه دوش گرفتن با آب سرد

اگر تا کنون دوش آب سرد نگرفته اید، احتمالا انجام این کار برایتان دشوار اسـت، بنابر این بهتر اسـت با آب ولرم شروع کنید و کم کم درجه حرارت آب را کاهش دهید. دوش ناگهانی با آب سرد میتواند تهدیدی برای سلامت قلب و ریه ها باشد. برای دوش گرفتن ابتدا از پا ها شروع کنید و شست و شو را تا گردن ادامه دهید. دوش آب سرد طبق معمول بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد.

فواید و مضرات دوش آب سرد

نکته مهم در هنگام دوش گرفتن با آب سرد

« از شست و شوی سر با آب سرد اجتناب کنید »

✓ در صورتیکه ماندن زیر دوش آب سرد برایتان دشوار اسـت، میتوانید با آب گرم حمام کرده ودر انتها ۱۰ ثانیه زیر دوش آب سرد بروید تا از فواید دوش آب سرد بهره مند شوید.

✓ در صورتیکه بدن شـما قادر بـه تحمل چند ثانیه آب سرد هم نیست، میتوانید ۱۰ دقیقه با آب ولرم مایل بـه سرد حمام کنید و بعد از حمام برای جلوگیری از خشکی پوست از مرطوب کننده استفاده کنید.

✓ دوش آب سرد برای افراد مسن و بیماران قلبی خطرناک اسـت و باید از ان اجتناب کنند، دوش آب سرد شوک زیادی بـه بدن وارد می کند و ممکن اسـت بدن این افراد قادر بـه تحمل این شوک نباشد.

مقدار زمانی کـه در حمام صرف می کنی مهم نیست اما طریقه حمام کردن، دمای آب و شوینده ها همگی روی پوست اثر میزارن پس بهتره بـه جای دوش گرفتن طولانی ؛ از دوش های 5 تا 15 دقیقه ای روزانه استفاده کنی. با محدود کردن زمان دوش گرفتن و استفاده از لوسیون های بدن بعد از حمام، هیچ مشکلی ایجاد نمیشه. اگر دچار خشکی و یا خارش پوست هستی می تونی بعد از دوش گرفتن از مرطوب کننده ها و آبرسان ها برای پوست بدن استفاده کنی.

* عوارض دوش گرفتن طولانی خیلی زیاده ولی یک دوش ساده 5 تا 15 دقیقه ای هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه. پس تنبلی رو کنار بزار و هرروز یا یک روز در بین بدنت رو کامل بشور* 

پدیدآورنده: 
Share