روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

تعداد کلمات ۱۹۶۹ / زمان تقریبی مطالعه : ۵ دقیقه
روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو
کودک در هر سنی که باشد تب برای او خطرآفرین است و باید طبق نظر پزشک اقدام به درمان او کنید که همواره روش هایی ساده برای پیشگیری از بالا رفتن

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

در این بخش از ضیاءالصالحین، قصد داریم روش های خانگی کاهش تب کودکان را بدون مصرف دارو و با طب سنتی آموزش دهیم. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو بیشتر بدانید.

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

کاهش تب کودک و نوزاد بدون دارو در خانه

تب یک علامت شایع در بیماری ها است، اما همیشه چیز بدی نیست. در واقع، تب یک پاسخ معمول سیستم ایمنی کودک به ویروس یا عفونت باکتریایی است. اکثر کودکان سالم می توانند تب را به خوبی تحمل کنند و در شرایط عادی در حدود 3 تا 5 روز طول می کشد. شایع ترین علت تب در نوزادان عفونت ویروسی است در بعضی موارد، دندان درآوردن نیز ممکن است باعث افزایش اندکی دمای بدن شود؛ البته در نوزادان کوچکتر، تب می تواند نشانه ای از عفونت جدی باشد. هنگامی که میبینید درجه حرارت نوزاد تان بالا می رود، می تواند باعث نگرانی برای شما شود این مشکل باعث می شود تا با پزشک تماس بگیرید یا مراقبت های اورژانسی را دریافت کنید. آنچه گفتیم مقدمه ای بود برای پرداختن به راه های درمان خانگی تب کودک و نوزاد که در ادامه این بخش از ضیاءالصالحین به آنها خواهیم پرداخت.

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

کاهش تب نوزاد بدون دارو

درجه حرارت و تب چند درجه برای نوزاد و کودک در هر سنی نگران کننده است؟

دستورالعمل های زیر ممکن است برایتان مفید باشد، دستورالعمل تب کودک در آکادمی آمریکایی اطفال (AAP):

 نوزادان تا 3 ماهگی دمایی بالاتر از 100.4 درجه (38 درجه سانتیگراد) یک مشکلی است که باعث نگرانی می شود.

✓ نوزادان بین 3 تا 6 ماهگی تب بالای 101 درجه (38.3 درجه سانتیگراد) باید توسط متخصص اطفال بررسی شود.

✓ نوزادان سن 6 ماه به بالاتر درجه حرارت بیش از 103 درجه (39.4 درجه سانتیگراد) نیاز به مشاوره فوری با یک پزشک دارد.

اگر کودک شما علائم دیگر بیماری ای مانند سرماخوردگی، سرفه، استفراغ یا اسهال را نشان داد، با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، بعنوان یک پدر و مادر، همیشه به غرایزتان اعتماد کنید؛ اگر فکر می کنید باید به پزشک مراجعه کنید، این کار را انجام دهید. در هر شرایطی، علاوه بر دارویی که پزشک تجویز می کند، می توانید این چند راهنمایی را برای کمک به کاهش تب های نوزاد خود را دنبال کنید و انجام دهید.

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

کاهش تب کودک و نوزاد با درمان خانگی و طب سنتی

در اینجا 10 راه برتر برای کاهش تب در نوزادان آورده ایم که عبارتند از:

1: ماساژ پا برای درمان تب

یکی از بهترین راه های آرام کردن کودک شیرین تان، مالش کف پا نوزاد با بعضی از روغن های گرم است. صرف نظر از آرامش، خواب بهتری به آنها می دهد که برای بهبود سریع تر آنها ضروری است. ماساژ پا نیز به تنظیم دمای بدن کمک می کند. مقداری روغن زیتون گرم را روی پای نوزاد با انگشتان دستتان، مالش دهید، انگشتان پاهایشان را به آرامی فشار دهید در پایان، تمام پاها را به خوبی ماساژ دهید. این کار را فقط چند دقیقه انجام دهید، و در صورت نیاز، تکرار کنید. هنگامی که به سراغ ماساژ پا می روید، مراقب باشید که بیش از حد این کار را انجام ندهید.

2: کمپرس سرد برای کاهش تب

به محض اینکه تب در کودک تان ایجاد شد، اولین کاری که باید انجام دهید، قرار دادن یک دستمال مرطوب بر روی پیشانی نوزاد است. زمانی که آب در پوستش تبخیر شد، تب کاهش پیدا می کند و درجه حرارتش به سرعت کاهش می یابد. مقداری آب سرد را در کاسه ای بریزید، یک دستمال تمیز را در آب خیس کنید، آب اضافه پارچه را بیرون بکشید، سپس پارچه مرطوب را روی پیشانی نوزاد قرار دهید؛ هنگامی که پارچه گرم شد، آن را بردارید و دوباره انجام دهید، این کار را تا زمانی که تب از بین رود، ادامه دهید. شما همچنین می توانید از دستمال یا لیف مرطوب استفاده کنید و به مناطقی مانند:زیر بغل، پا، دست و کشاله ران کودک تان بمالید و مرطوب کنید تا دما کاهش پیدا کند.

نکته: هیچ وقت از آب خیلی سرد یا یخ استفاده نکنید، زیرا ممکن است دمای داخلی بدن افزایش یابد.

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

3: حمام نیمه گرم و ولرم برای درمان تب

حمام ولرم، کودک را شاداب و آرام می کند و به تنظیم دمای بدنش کمک می کند. حتی به کودک شما کمک خواهد کرد که بهتر بخوابد که برای بهبود سریعتر مورد نیاز است. برای نوزادان کمتر از 6 ماه، 2 تا 3 بار در روز حمام اسفنجی خیس به اعضای بدنش مناسب است. برای نوزادان بیشتر از 6 ماه، چند بار در روز بطور منظم آنها را به حمامی ولرم ببرید و پس از هر حمام، بلافاصله نوزادان را لباس بپوشانید.

نکته: هرگز از آب داغ یا سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث افزایش دمای داخلی بدن شود.

4: کودک خود را در مکان خنک نگه دارید

هنگامی که از یک کودک بیمار مراقبت می کنید، مهم است که بطور منظم دمای اتاق را چک کنید، نباید بیش از حد گرم یا خیلی سرد باشد. اتاق نوزادان را در دمای بین 70 تا 74 درجه فارنهایت نگه دارید (21.1 تا 23.3 درجه سانتیگراد). اگر از فن استفاده می کنید، آن را در پایین ترین حالتش نگه دارید، با این حال، مطمئن باشید که کودک شما بطور مستقیم زیر فن نمی خوابد و اگر از دستگاه تهویه مطبوع استفاده می کنید، درجه را در سطح متعادل نگه دارید. اطمینان داشته باشید، که کودک نمی لرزد و درجه حرارتش بالا نمی رود همچنین، از استفاده از بخاری ثابت اجتناب کنید، زیرا می تواند باعث گرمی زیاد کودک شما شود. نوزادان بیمار را در یک مکان خنک نگه دارید. اگر کودک خود را بیرون می برید، سعی کنید در سایه باشید.

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

5: درمان تب کودک با مایعات

برای کودکان بیمار، مهم است که میزان مصرف مایعات را برایشان افزایش دهیم. مایعات کمک می کنند تا آنها را کمی خنک کند و خود را جایگزین مایعاتی می کنند که از طریق عرق کردن، از دست رفته اند و موجب کم آبی می شوند. کم آبی بدن می تواند منجر به عوارض مختلف دیگری شود و باعث تاخیر در بهبودی شود. به دلیل داشتن تب، نوزادان ممکن است خوردن مایعات زیاد را رد کنند. بنابراین، سعی کنید به آنها مقادیر کمی از مایعات در دفعات زیادتر بدهید. راه حل های آبرسانی خوراکی داشته باشید (هم خانگی هستند و هم به راحتی در بازار موجود است) در طول حمام ولرم برای بچه های کوچکتر از 6 ماهه برای کمک به جبران مایعات و الکترولیت ها؛ همراه با آب و محلول آبرسانی خوراکی، می توانید شیر سرد، آبمیوه و ماست سرد به نوزادان 6 ماه یا بیشتر بدهید.

6: کاهش تب نوزاد با شیر مادر

برای نوزادان کوچکتر از 6 ماهه که تب دارند، شیر مادر بسیار ضروری است. شیر مادر یک تعادل عالی از مواد مغذی است که موجب تقویت سیستم ایمنی ضعیف نوزاد می شود و برای مبارزه بیماری کودک طراحی شده است، شیر مادر به سرعت و به راحتی قابل هضم است همچنین کودک بیمار را بطور کامل هیدراته نگه می دارد، که برای بهبود سریع، بسیار ضروری است. سعی کنید مرتبا نوزاد خود را با شیرتان تغذیه کنید. اگر کودک شما در هنگام تب، از نگهداری و پرستاری شما خوشش نمی آید، شکل مراقبت و پرستاری تان را تغییر دهید. می توانید نوزاد را در حین تغذیه با شیر مادر صاف و ایستاده نگه دارید تا کودک شما در طول تغذیه راحت تر باشد. اگر کودک شما مدل شیردهی تان را پس میزند، شیرتان را بگیرید و با استفاده از یک قاشق یا بطری، آن را به کودک بدهید.

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

7: لباسی راحت تن نوزاد خود کنید

بسیاری از والدین به اشتباه فرزند بیمار خود را با لایه های زیادی از لباس و پتو های زیادی می پوشانند. این چیزی است که والدین باید از انجام آن اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث عدم کاهش دما شود یا حتی بالاتر برود. نوزادان نمی توانند درجه حرارت خود را به خوبی تنظیم کنند، از این رو هنگامی که در لایه های زیادی از لباس قرار می گیرند، بیش از حد گرمشان می شوند و برای آنها کاهش دادن دما سخت‌تر می شود، لباس پوشاندن بیش از حد از جریان یافتن هوا و گردش هوا به بدن او، جلوگیری می کند.

یک لایه لباس سبک تن نوزاد کنید و در مواقع ضروری هنگام خوابیدن یک پتوی نازک روی نوزاد قرار دهید. همچنین، کودک خود را در یک اتاق راحت نگه دارید که در آن درجه حرارت بیش از حد گرم و یا خیلی سرد نباشد.

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

8: کاهش تب نوزاد با سرکه سیب

برای کودکان 1 ساله به بالا، می توانید سرکه سیب را امتحان کنید چون سرکه سیب، کمک می کند تا گرما از بدن خارج شود و می تواند دمای بدن بالا را کاهش دهد. برای این کار ¼ فنجان سرکه سیب خالص را در یک کاسه بزرگ از آب آشامیدنی اضافه کنید. یک پارچه را در آن خیس کنید و سپس مایع اضافی اش را خارج کنید. از این پارچه مرطوب برای حمام اسفنجی به کودکتان استفاده کنید 2 تا 3 بار در روز این کار را انجام دهید تا زمانی که تب کاهش یابد.

9: ریحان برای کاهش تب

پایین آوردن تب، برای نوزادانی که بیش از 1 سال دارند، ریحان بسیار مناسب است. این گیاه می تواند به کاهش گرما در بدن کمک کند. بعنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و تقویت کننده ایمنی عمل می کند. چند برگ ریحان را در 2 لیوان آب بجوشانید تا محلول به نصف کاهش یابد. کمی شکر اضافه کنید و چند بار در روز کمی از آن را به کوچولوی خود بدهید. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ است تا برگ های ریحان را بجود، به او در فواصل معین تعدادی از برگ های کاملا شسته ریحان بدهید.

روش خانگی کاهش تب کودکان بدون مصرف دارو

10: نظارت بر دمای بدن

یکی دیگر از روش های مهم در زمانی که کودک شما تب دارد، این است که بطور منظم دمای بدن او را کنترل کنید. به دستان خود بعنوان وسیله ای برای ارزیابی درجه حرارت کودک، اعتماد نکنید در عوض، می توانید راه های مختلفی برای تعیین درجه حرارت نوزادان خود استفاده کنید:

✓ روش مقعدی (توسط مقعد)

✓ روش دهانی (توسط دهان)

✓ روش زیر بغل (توسط زیر بغل)

✓ روش پرده صماخ (توسط گوش)

بطور منظم دمای نوزاد خود را چک کنید و آن را در یک دفترچه یادداشت بنویسید. این کار به پزشک کمک خواهد کرد که تغییراتی را که در طول روزها اتفاق افتاده را بدانند و بهتر ارزیابی کند.

توصیه های بیشتر برای کاهش تب نوزاد و کودک

✓ تب نوزاد خود را نظارت کنید و اگر نشانه های کم آبی و جوش مانندی را در او دیدید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. 

✓ بهتر است غذاهای نرم و کم فیبر بدهید، مانند نان، کراکر و حبوبات گرم شده، مانند: بلغور، جو دوسر یا گندم بدهید.

✓ شما می توانید به کودک خود در طول تب به او مواد غذایی جامد بدهید، اما آن را مجبور به خوردنش نکنید. 

✓ کودکان زیر 18 ماه، را با آسپرین درمان نکنید، زیرا می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

✓ اطمینان حاصل کنید که کودک خود را با تمام ایمن‌ سازی ها و واکسیناسیون ها محافظت کرده اید.

✓ اگر فرزند شما آرام نمی شود و گریه اش را تمام نمی کند، با پزشک خود مشورت کنید.

✓ اگر پزشک دارو تجویز کرده است، هرگز بیش از دوز توصیه شده به فرزندتان ندهید.

✓ اگر فرزند شما داد و بیداد می کند، سعی کنید برای تسکین او، بغلش کنید و راه بروید.

✓ کودک شما حداقل هر 4 ساعت باید ادرار کند و ادرار باید رنگی روشن داشته باشد.

✓ کودک را تحت مراقبت های روزانه بگذارید تا زمانی که بطور کامل بهبود یابد.

✓ بیماری و حال کودکتان را مدام در طول روز و شب بررسی کنید.

✓ همیشه از یک دستگاه اندازه گیری برای دادن دارو استفاده کنید.

✓ کودک تب دار را برای مدت زمان طولانی، تنها نگذارید.

پدیدآورنده: 
Share