جلسه سوم محرم/ نصرت و پیروزی سیدالشهداء بوسیله ظهور حضرت بقیه الله(عج) / جریان باطل توهم و سرابی بیش نیست/بخش دوم

آیت الله میرباقری/هیئت ثارالله قم؛
آیت الله میرباقری

وجود مقدس امام زمان ارواحنا فداه یکی دیگر از وجوه نصرت سیدالشهدا علیه السلام

یکی از وجوه نصرت خدای متعال نسبت به سیدالشهدا، وجود مقدس امام زمان(عج) است. وقتی جریان امام حسین علیه السلام به وجود مقدس پیامبر اکرم و صدیقه طاهره عرضه شد این مطلب نیز را خدای متعال وعده داد. از این روست که در روایات وارد شده است وقتی عاشورا به نقطه اوج خودش رسید در عالم ملائکه غلغله شد، کار به جایی رسید که خدای متعال سیمای ائمه و سیمای نورانی امام زمان را به آنها ارائه کرد. فرمود با این شخص انتقام می گیرم، یک قسم از نصرت خدای متعال نسبت به سیدالشهدا در وجود مقدس امام زمان(روحی فداه) است.

«وَاللَّیلِ إِذَا یغْشَى وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى»، «واللّیل» دولت باطل است که حجاب ولایت امیرالمؤمنین شده است، ولایت امام زمان این حجاب را برمی دارد و حقیقت ولایت آشکار می شود. یک معنی ظهور همین است که خود امام زمان(عج) یک حقیقت و آیه غیبی خدا است که آشکار می شود. آشکار شدن امام زمان(عج) آشکار شدن امام حسین است.

امام زمان(عج) حقیقت غیب است/ ایمان به غیب، ایمان به ولی عصر(عج) است

خود امام زمان است که حقیقت غیب است. «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَیبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» متقین را هدایت می کند. اول صفت شان این است که «الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ» متقی آنهایی هستند که ایمان به غیب دارند. قرآن هادی این افراد است. غیب به قیامت تفسیر شده است. در روایت وارد شده که غیب وجود مقدس امام زمان(عج) است. آنهایی که ایمان به حضرت دارند قرآن دست شان را می گیرد. آنهایی که دنبال ظهور حضرت هستند قرآن راه را به ایشان نشان می دهد. راه را برای متقین روشن می کند.

خدای متعال از زبان کفار می فرماید که «لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِّن رَّبِّهِ» چرا بر این پیغمبر آیه نازل نشد. چرا آیه غیبی نیاوردی؟ موسای کلیم، عصا و ید و بیضا آورد، عیسای مسیح تصرف می کرد و شفا می داد چرا شما با خودت چیزی نیاوردی؟ علامه طباطبایی نکته لطیفی دارند و دیگران هم شاید گفته اند. آن نکته این است که اینها می خواهند قرآن را کوچک بشمارند، درصدد تحقیر قرآن هستند. معجزه اصلی، قرآن است. قرآن، روح و جان نبی اکرم است. این را می خواهند کوچک بشمارند، قرآن را می خواهند تحقیر کنند. قرآن جواب خیلی عجیبی می دهد می فرماید «و یقولون لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ لِلّهِ» آن معجزه ای که می خواهید غیب است، این آیات نیز از غیب نازل می شود ، غیب در اختیار خدا است. آنچه می خواهید آیه غیبی است. می خواهید از غیب یک حقیقتی بیاید، عصای موسی یک حقیقت بود که وقتی عصا را می انداخت آن غیب ظاهر می شد و کار خودش را می کرد از غیب یک معجزه  و آیه ای به دست موسی داده بودند که به اذن  الهی موسای کلیم تصرف می کرد و این عصا در دست موسی اژدها می شد.

غیب دست خداست، یک آیه غیبی خدا به من داده است منتظر باشید «فَانْتَظِرُواْ إِنِّی مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ» به موسای کلیم عصا داده است ببینید به من چه داده است. این غیب، امام زمان است. من هم دنبال آیه هستم و وقتی این آیه آمد کار تمام می شود «فَانْتَظِرُواْ إِنِّی مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ» این آیه غیبی چه کسی است؟ امام زمان است. امام زمان خود، غیب است که در عالم ظاهر می شود. ظهور یعنی این، آن غیب در این عالم آشکار می شود و عالَم، عالَم دیگری می شود.آن حقیقت غیب در این عالم ظاهر می شود و حجاب ولایت برداشته می شود. این نصرت خدا نسبت به سید الشهدا است که به ملائکه فرمود به واسطه او انتقام عاشورا را می گیرم. اگر کسی به عالم این طوری نگاه کند واقعاً سیدالشهدا پیروزی شان یک پیروزی قطعی و صد در صدی است هر چند فعلاً این کف روی آب موجی دارد. زیر این کف، زلال آب است. آنهایی که در این کف گرفتار هستند خیال می کنند این تمدن، خبری است آنهایی که از بالا نگاه می کنند و حقیقت را می بینند، می بینند که باطل با همه وسعت و طول و عرضش، یک کف روی آب است ، یک اوهام و خیالات و سراب است، چیزی جز خیال انگیزی نیست، بهره ای از حقیقت جز خیال ندارد.

بنابراین نصرت الهی قطعی است و در این نصرت، غلبه سیدالشهدا علیه السلام حتمی است. این آشکارترین چهره نصرت خدای متعال نسبت به وجود مقدس سیدالشهدا علیه السلام است و از همین زاویه است که این نصرت ها، جلوه جمال سیدالشهدا است. زینب کبری سلام  الله علیها در مجلس ابن زیاد وقتی بحث از کار خدا با سید الشهدا است، همین جلوه ها را می بیند که می فرماید «ما رأیتُ الا جمیلا».

هیچ نقصی در جمال عاشورا نمی توان یافت/ وفای اصحاب سید الشهداء در اوج زیبایی است

جمال کار خدا در عاشورا دیده می شود. عبادت سیدالشهدا در اوج زیبایی است. هیچ کسی نمی تواند نقصی بگیرد و بگوید اینجای کار سیدالشهدا در اوج زیبایی نیست. وفای اصحاب سیدالشهدا در اوج زیبایی است. فداکاری اهل بیت در اوج زیبایی است. هیچ نقصی در جمال عاشورا نمی توانید ببینید؛ یعنی اگر همه عالم شروع کند به خیال انگیزی، نمی تواند جلوه ای از جمال بندگی را تخیل کند که در عاشورا نبوده است، لذا بندگی سیدالشهدا در نهایت جمال و زیبایی است؛ البته خدایی خدا زیباتر است.

بلایی که خدا برای سیدالشهدا رقم زده است بلای جمیلی است. اما کجای کار خدا زیبا است کجای این بلایی که قد همه عالم را خم کرده و همه اولیای خدا گرفتارش شده اند زیبا است؟ اگر اوج پیروزی معنوی سیدالشهدا که جلوه ای از آن در شفاعت است دیده شود، اگر غلبه و نصرت نهایی سیدالشهدا که از طریق وجود مقدس امام زمان است، دیده شود معلوم می شود که کار اباعبدالله سراسر، جمال و زیبایی است. «ما رأیت الا جمیلا»، زینب کبری از یک طرف  کار دشمن را می بیند و لعن می کند و از آن طرف اوج بندگی سید الشهدا را می بینند. البته هر چه جمال بندگی سیدالشهدا را می بیند بلایش سنگین تر می شود. اینطوری نیست که وقتی جمال کار سیدالشهدا را می بیند بگوید تمام شد برویم جشن بگیریم. ضیافت، ضیافت بلا است این است که موهایش سفید شده و قدش خمیده است.

*************************************

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آیت الله میرباقری

Share