آلبرت اینشتین چطور سلبریتی شد؟

تعداد کلمات 490 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
آینشتاین , اینشتین
چند مدت پیش، دانشمندان به کمک شبکه ای از هشت رادیوتلسکوپ عکسی را منتشر کردند که احتمالاً برای همیشه در تاریخ بماند: تصویر یک سیاه چاله، چیزی که حدود 100 پیش با نظریۀ نسبیت عام توسط آلبرت آینشتاین پیش بینی شد و اهمیت پیدا کرد.

آلبرت اینشتین چطور سلبریتی شد؟

چند مدت پیش، دانشمندان به کمک شبکه ای از هشت رادیوتلسکوپ عکسی را منتشر کردند که احتمالاً برای همیشه در تاریخ بماند: تصویر یک سیاه چاله، چیزی که حدود 100 پیش با نظریۀ نسبیت عام توسط آلبرت اینشتین پیش بینی شد و اهمیت پیدا کرد. این روزها، البته مثل همیشه، نام آلبرت اینشتین با روایت هایی رازآمیز دربارۀ نبوغ او دهان به دهان می چرخد، بطوری که انگار این نابغه از دنیایی دیگر آمده باشد. در این نوشتار، چند نوشتۀ کوتاه از سرگذشت شهرت او را می خوانیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

آلبرت اینشتین چطور سلبریتی شد؟

آلبرت اینشتین چطور سلبریتی شد؟

آلبرت اینشتین تنها نابغۀ قرن بیستم نبود، اما چرا فقط او را نمادی از نابغه های دوران مدرن می دانند؟ اینشتین از چندین لحاظ برای ستاره بودن مناسب است. علاوه بر موهای خاص، او در بکار بردن کلمات هم مهارت خاصی داشت. به همین خاطر معمولاً کلمات قصاری از او نقل می شود که او هیچ گاه نگفته بود. مهم تر از آن اینکه اینشتین از رازگونه گی خاصی برخوردار بود، یعنی حس اینکه او بزرگ تر از این حیات دنیوی است و بطور بنیادی با بقیۀ ما فرق دارد. به همین خاطر است که این همه افراد چنان مصرانه به دنبال مغز او بودند.

آلبرت اینشتین چطور سلبریتی شد؟

زندگی فراموش شدۀ همسر اول اینشتین

میلوا ماریچ فیزیک دان بود و احتمالاً بدون وجود او نظریۀ نسبیت هم وجود نمی داشت. پس از مرگ اینشتین، وکلای او از انتشار متن نامه های او به پسرانش جلوگیری کردند تا «اسطورۀ اینشتین» باقی بماند. آن نامه ها را پدر برای فرزندانی نوشته بود که حاصل رابطۀ او با زنی شگفت انگیز بود: میلوا ماریچ، هم کلاسی، همکار، معشوقه و همسر اول اینشتین. کسی که آلبرت نظریۀ نسبیت را همراه با او صورت بندی کرد، اما پس از شهرت رهایش کرد و گفت: «وقتی میلوا دیگر زنده نباشد، می توانم در آرامش بمیرم».

آلبرت اینشتین چطور سلبریتی شد؟

روایتی از نزاع برگسون و اینشتین در باب ماهیت زمان

آیا زمان را باید به مثابۀ تجربه ای سوبژکتیو درک کرد یا بعنوان واقعیتی ابژکتیو؟ در آوریل ۱۹۲۲ انجمن فلسفۀ پاریس از اینشتین دعوت کرد تا دربارۀ زمان سخن بگوید. برگسون که در آن دوران مشهورترین فیلسوفِ جهان بود نیز در جلسه شرکت داشت. بینِ اینشتین و برگسون دربارۀ مفهوم زمان نزاعی سخت درگرفت و بعدِ آن، برگسون کمیتۀ نوبل را متقاعد کرد به نظریۀ نسبیت اینشتین نوبل ندهند.

به قول اینشتین...چرا دوست داریم از افراد مشهور نقل قول کنیم؟ یک راه مطمئن برای قالب کردن حرفتان به طرف مقابل شروع جمله با این عبارت است: «به قول اینشتین...». امروزه بیش از هر کس دیگری و تقریباً در هر موضوعی از او نقل قول می شود. نقل قول هایی که بسیاری شان یا اصلاً به او ربطی ندارند و یا برداشتی از تفکرات او هستند. اما پرسش مهم این است که چرا بعد از این همه سال، هنوز هم طوری مجذوب اینشتین هستیم که سخنان بسیاری را از او شاخ و برگ داده و حتی می سازیم؟

پدیدآورنده: 
Share