تاثیرات دوران زایمان بر استخوان بانوان

تاثیرات دوران زایمان بر استخوان بانوان
محققان دانشگاه نیویورک در مطالعات اخیرشان اظهار کرده اند که زایمان به طور دائم استخوانهای زنان را تغییر می‌ دهد.

تاثیرات دوران زایمان بر استخوان بانوان 

محققان دانشگاه نیویورک در مطالعات اخیرشان بیان کرده اند که زایمان به طور دائم استخوانهای بانوان را تغییر میدهد.

تاثیرات دوران زایمان بر استخوانهای بانوان

دوران زایمان چه تاثیری بر استخوانهای بانوان میگذارد؟ 

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد که باردار شدن ساختار استخوانهای بانوان را به طور دائم تغییر می‌ دهد. گروهی از انسان شناسان دانشگاه نیویورک تحقیق کرده اند که بانوانی که باردار شدند و  زایمان کرده‌اند در مقایسه با بانوانی که زایمان نکردند، سطح کلسیم و فسفر بسیار کمی  دارند. استخوانهای آنها نیز در اثر شیردهی  کاهش قابل توجهی در منیزیم را نشان میدهند. با این حال در حالیکه تحقیقات دیگر نشان میدهند که از دست دادن کلسیم و فسفر میتواند به ضعیف‌تر شدن استخوانها ختم شود، در این مطالعه، محققان به چگونگی پویایی استخوانها و دگرگونی و تغییر و تحول آنها در طول رویداد‌ها و رخدادهای  مهم زندگی پرداختند.

تاثیرات دوران زایمان بر استخوان بانوان

شارا بیلی (Shara Bailey)، نویسنده این مطالعه و انسان شناس دانشگاه نیویورک در بیانیه‌ ای رسانه‌ ای گفت: استخوان بخش ایستا و مرده اسکلت نیست؛ چرا که استخوان به طور مداوم فرآیند‌های فیزیولوژیکی را تنظیم میکند و به آنها پاسخ میدهد. دانشمندان ثابت کرده‌اند که یائسگی میتواند بر استخوانهای بانوان اثر بگذارد؛ اما اثر زایمان نامشخص است. برای جمع آوری این نتایج، محققان سرعت رشد استخوان لایه‌ ای (lamellar bone) در ران پستانداران  نر و ماده را مورد تحقیق و مطالعه قرار دادند. استخوان لایه ای نوع اصلی از استخوان در اسکلت بزرگسالان است و برای این نوع تحقیقات ایده آل است؛ زیرا در طول زمان تکامل می یابد و نشانگر‌های بیولوژیکی این تغییرات را بر جای میگذارد. 

 تاثیرات دوران زایمان بر استخوان بانوان

پائولا سریتو (Paola Cerrito)، رهبر این پروژه تحقیقاتی و دانشجوی سطح دکترای مردم شناسی و دانشکده دندان پزشکی دانشگاه نیویورک گفت: یافته‌های ما شواهد زیادی از اثر عمیق تولید مثل بر ارگانیسم بانوان ارائه میدهند و همچنین نشان میدهند که اسکلت یک اندام ساکن نیست، بلکه عضوی پویا است که با تغییرات زندگی تغییر میکند. برای مطالعه این استخوانها، محققان از روش میکروسکوپ الکترونی (electron microscopy) و تحلیل  و تجزیه پراش انرژی پرتو x برای آزمایش ترکیب شیمیایی نمونه‌های بافت ازاستخوانها استفاده کردند. این راه و روش به دانشمندان اجازه داد تا تغییرات سطح کلسیم، فسفر، اکسیژن، منیزیم و سدیم را آزمایش کنند. میکروسکوپ الکترونی به دسته‌ ای از میکروسکوپها گفته میشود که از یک باریکه الکترونی برای تصویرسازی استفاده میکنند.

تاثیرات دوران زایمان بر استخوانهای بانوان

مواردی که مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفتند در ایستگاه سابانا سکا (Sabana Seca Field Station) در پورتوریکو زندگی میکردند و به دلایل طبیعی مرده بودند.

سریتو افزود: تحقیقات ما نشان میدهند که حتی قبل از توقف باروری، اسکلت به طور پویا به تغییرات در وضعیت تولید مثل  و لقاح پاسخ میدهد.

تاثیرات دوران زایمان بر استخوان بانوان

Share