بلوتوث، فناوری ارتباطات بی سیم

تعداد کلمات 531 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
بلوتوث، فناوری ارتباطات بی سیم
هر روز مردم با یک فناوری جدید در صنعت IT روبه رو می شوند و سرعت حرکت در این حوزه علم به قدری زیاد است که حتی متخصصان IT را هم به تعجب واداشته است.

بلوتوث ، فناوری ارتباطات بی سیم

هر روز مردم با یک فناوری جدید در صنعت IT روبه رو می شوند و سرعت حرکت در این حوزه علم به قدری زیاد است که حتی متخصصان IT را هم به تعجب واداشته است. با ایجاد هر فناوری مردم مشتاق آشنایی با آن می شوند، ولی بلافاصله فناوری پیشرفته دیگری شکل می گیرد. یکی از این فناوری ها، بلوتوث است که به ارتباط بی سیم با برد کوتاه مربوط می شود. این فناوری در تمام قطعات، وسایل الکترونیکی و ارتباطی کاربرد دارد.

بلوتوث ، فناوری ارتباطات بی سیم

هر روز مردم با یک فناوری جدید در صنعت IT روبه رو می شوند و سرعت حرکت در این حوزه علم به قدری زیاد است که حتی متخصصان IT را هم به تعجب واداشته است. با ایجاد هر فناوری مردم مشتاق آشنایی با آن می شوند، ولی بلافاصله فناوری پیشرفته دیگری شکل می گیرد. یکی از این فناوری ها، بلوتوث است که به ارتباط بی سیم با برد کوتاه مربوط می شود. این فناوری در تمام قطعات ، وسائل الکترونیکی و ارتباطی کاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبکه ها و اینترنت مربوط نمی شود بطوری که امروزه حتی موس و کیبورد با قابلیت اتصال از طریق بلوتوث هم به بازار آمده است. بلوتوث یک فناوری بی سیم کوتاه برد است که به تلفن های همراه، رایانه ها، دستگاه های ضبط و پخش، لوازم خانگی، خودروها و همه وسایل دیگری که می توانید به ارتباط آنها با یکدیگر فکر کنید، امکان ارتباط می دهد و در واقع یک رشته خصوصیت بی سیم است که ارتباطات کوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های کوچک و اختصاصی بلوتوث را تعریف می کند.

این فناوری یک زبان مشترک بین وسایل مختلف می سازد که به آنها امکان می دهد به آسانی با هم ارتباط برقرار کنند و به یکدیگر وصل شوند. وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث حدود 10 متر برد دارند و می توانند داده ها را با سرعت 720 کیلوبایت در ثانیه از طریق دیوارها، کیف ها و پوشاک انتقال دهند. هیجان انگیزتر آن که اتصال دادن بین وسایل بلوتوث می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام بگیرد. وقتی 2 وسیله مجهز به تراشه های بلوتوث نزدیک یکدیگر می رسند، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده / گیرنده (Server /Client) بلوتوث بطور خودکار یک ارتباط را برقرار می کند و داده ها را نقل و انتقال می دهد.

با این همه برد کوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است که برای شبکه های محلی (LAN) بی سیم مرسوم کمتر باشد، چون این شبکه های رایانه ای معمولا بیش از 10 متری بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتی آنها 10 تا 100 متر مگابایت در ثانیه است. این استاندارد همچنین یک برد متوسط 100 متری را تعریف کرده است، اما بندرت به کار می رود، چون به توان الکتریکی و هزینه بیشتری نیاز دارد.

هر وسیله بلوتوث حاوی یک تراشه فرستنده / گیرنده مربعی 4 سانتی متری است که در باند فرکانس رادیویی ISM (Industrial Scientific Medical) یا صنعتی، علمی، پزشکی از 40/2 گیگاهرتز تا 48/2 گیگاهرتز عمل می کند. سازندگان و طراحان، این فرکانس را به این خاطر انتخاب کردند که در سراسر جهان به رایگان در دسترس است و محدودیت های داشتن مجوز را ندارند.

بلوتوث، فناوری ارتباطات بی سیم

پدیدآورنده: 
Share