حقوق و شخصيت بانوان در فرهنگ نبوی

تعداد کلمات 554 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
حقوق و شخصيت بانوان در فرهنگ نبوی
در این بخش، به بررسی حقوق و شخصيت بانوان در فرهنگ نبوی می پردازیم.

حقوق و شخصيت بانوان در فرهنگ نبوی

در این بخش از ضیاءالصالحین، به بررسی حقوق و شخصيت بانوان در فرهنگ نبوی می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

حقوق و شخصيت بانوان در فرهنگ نبوی

توجهات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم نسبت به حقوق و شخصيت زن

اين بدان معناست که خلقت زنان را نمى توان تغيير داد و کارى که از عهده مردان بر مى آيد و در صلاحيت آنان است، هيچ گاه از عهده زنان بر نمى آيد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: به دور باد کسى که خانواده خود را ضايع کند و آنها را به حال خود واگذارد.(محمد صلى اللَّه عليه و آله و سلم، خاتم پيامبران ج 1، ص 386 و 387)
البته بايد گفت که زن بايد نکاتى را رعايت کند. چنان که رسول اکرم صلى اللَّه عليه و آله و سلم مى فرمايد: بهترين زن، کسى است که در هنگام نعمت، شکرگزار باشد و در بلا و گرفتارى صبر و بردبارى را از دست ندهد.(کشکول، ج 2، ص 50)
و نيز مى فرمايد: بعد از ايمان به خدا نعمتى بالاتر از همسر موافق و سازگار نيست. (آيين همسردارى، ص 48.) امام صادق عليه السلام مى فرمايد: بهترين زنان کسانى هستند که در هنگام نعمت، شکرگزار باشند و در صورت ندارى، راضى و خشنود باشند. (کشکول، ج 2، ص 90)
در حديثى از رسول گرامى صلى اللَّه عليه و آله و سلم روايت شده که فرموده است:جبرئيل همواره درباره بانوان به من سفارش مى کرد تا جايى که گمان مى کردم، براى شوهران «اُف» گفتن به زنان جايز نيست. در برخورد با آنان از خدا بترسيد، چه اينان با پيمانهاى الهى بر شما حلال شده اند و به شکل امانت هاى خدا در خانه هايتان به سر مى برند. آنها به خاطر اينکه همسر، مادران فرزندان، شريک زندگانى و وسيله کاميابى تان هستند، به گردنتان حقى دارند. نسبت به آنان دلگرم و با محبت باشيد و دلهايشان را با محبت به دست آوريد تا با شما زندگى کنند. آنها را دشمن نداريد و شکنجه نکنيد و آنچه را که به عنوان مهريه به آنها داده ايد، به زور نگيريد. (فاشفعوا عليهن و طيبوا قلوبهن. (آيين همسردارى، ص 9))
پيامبر اکرم صلى اللَّه عليه و آله و سلم مى فرمايد: بهترين فرزندان شما دختران شما هستند. علامت خوش قدمى زن، اين است که اولين فرزندش دختر باشد. هرکس سه دختر يا سه خواهر را اداره کند، بهشت بر او واجب است.(آيين همسردارى، ص 405- 409)
روزى، مردى که نزد رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم بود، اطلاع يافت که خداوند دخترى به او داده است. آن مرد از اين خبر رنگش تغيير کرد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: چرا رنگت تغيير کرد؟ عرض کرد: هنگامى که از خانه خارج مى شدم، همسرم در حال وضع حمل بود. اکنون خبر رسيد که دخترى به دنيا آورده است. حضرت فرمود: زمين جايش مى دهد و آسمان سايه برايش مى افکند و خدا روزيش مى دهد.او گل خوشبويى است که از آن استفاده مى کنى. ( آيين همسردارى، ص 405- 409.)

حقوق و شخصيت بانوان در فرهنگ نبوی

پدیدآورنده: 
Share