ایران و آذربایجان؛ سوء تفاهمات یا سوء مناسبات؟!

یادداشتی از سردبیر سایت ضیاءالصالحین؛
 ایران و آذربایجان
اختلافات و چالش‌ های موجود میان همسایگان تنها در چارچوب مذاکرات و تعاملات طرفین و بدون اثرپذیری از بیگانگان قابل رفع و ضامن تامین منافع همسایگان و خنثی‌ کننده توطئه‌ های دشمنان است.

 ایران و آذربایجان؛ سوء تفاهمات یا سوء مناسبات؟!

نکته ی عجیب و مشترکی که در دیپلماسی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مدام در حال تکرار شدن است، استفاده از واژۀ مشترک «سوء تفاهمات» بین دو کشور است.

 ایران و آذربایجان؛ سوء تفاهمات یا سوء مناسبات؟!

 الحق والانصاف وقتی رئیس‌ جمهور یک کشور به تمامیت ارضی کشور همسایه هجوم می‌ آورد و به تاخت‌ و تاز متوهمانه دامن می‌ زند، چگونه می‌ توان اسم این را «سوءتفاهم» گذاشت؟!

✓ وقتی رسانه‌ های رسمی یک کشور همواره علیه بزرگ و کوچک کشور همسایه به‌ صورت هم‌ صدا با دشمنان هجوم می‌ آورد، چگونه می‌ توان اسم این را «سوءتفاهم» گذاشت؟!

✓ وقتی سیاست یک کشوری همواره حمایت از تنش‌ ها و درگیری‌ ها و اغتشاشات داخل کشور همسایه بوده است، چگونه می‌ توان اسم این را «سوءتفاهم» گذاشت؟!

✓ وقتی سیاست کشوری این بوده که خدمات کشور همسایه را نادیده بگیرد و بالعکس وانمود کند که ج.ا.ایران از ارمنستان حمایت کرده است، چگونه می‌ توان اسم این را «سوءتفاهم» گذاشت؟!

✓ وقتی فعالیت دینی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان ممنوع می‌ شود و نمایندۀ ولی‌ فقیه از آن کشور دیپورت می‌ شود، چگونه می‌ توان اسم این را «سوءتفاهم» گذاشت؟!

✓ وقتی تقلید از مرجع عالی‌ قدر شیعیان و رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست کشوری جرم تلقی می‌ شود، چگونه می‌ توان اسم این را «سوءتفاهم» گذاشت؟!

✓ اینکه حاکمیت کشوری مثل یک نامادری خبیث همواره سعی می‌ کند برای مردم خود، کشور همسایه را به‌ عنوان یک دشمن خونی و برادر ناتنی معرفی نماید، چگونه می‌ توان اسم این را «سوءتفاهم» گذاشت؟!

✓ حال باید با خودمان روراست باشیم، هرگز «سوء تفاهم»ی بین ج.ا.ایران و ج.آذربایجان در میان نبوده و همواره دیپلماسی منفعل کشور ایران در مقابله با ج.آذربایجان کوتاه آمده و شاید بتوان گفت بزرگوارانه گذشت و بخشش داشته است و در قبال آن مسئولین ج.آذربایجان در کشور و رسانه‌ های خود علیه ج.ا.ایران تاخته‌ اند و سیاه‌ نمایی‌ ها کرده‌ اند و در مواجهه با مسئولین کشور ایران سیاست منافقانه در پیش گرفته‌ اند اینها دیگر «سوء تفاهمات» نیست، بلکه «سوء مناسبات» است...

✓ پیشنهاد می‌ شود که مسئولین هر دو کشور یکبار برای همیشه به این قضایا فیصله دهند، مرگ یکبار و شیون یکبار؛ یا زنگی زنگ باشید یا رومی روم ...

 ایران و آذربایجان؛ سوء تفاهمات یا سوء مناسبات؟!

جهت دسترسی به مجموعه یادداشتهای تحلیلی سردبیر کلیک کنید.

نویسنده: سردبیر سایت ضیاءالصالحین
گوینده: هاشم هاشم زاده
تدوین و تنظیم: احد شیردل
تهیه شده در واحد رسانه بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین

Share