ابتکار "ایران راه" در سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی

تعداد کلمات 813 / زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
ابتکار "ایران راه" در سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی
مهرداد بذرپاش : تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

ابتکار "ایران راه" در سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی

وزیر راه و شهرسازی در سن پترزبورگ روسیه با اشاره به پروژه ایران راه اعلام کرد: تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

ابتکار "ایران راه" در سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی

مهرداد بذرپاش امروز با شرکت در نشست ویژه راهگذر بین قاره ای شمال جنوب با حضور وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه، جمهوری آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس اظهار کرد: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، همچنین دارا بودن زیرساخت های حمل ونقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژه های زیرساختی، فرصت های برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایه گذاری در طرح های تکمیل و توسعه زیرساخت ها اعم از جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب می شوند به نحوی که کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حمل ونقل در منطقه و در سطح بین المللی نیز، از این مزیت های پرشمار، بهره مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران، به عنوان سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوند های امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه­ ی اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد نمود. در زبان فارسی، این ابتکار، ایران راه (IRAN-RAH) نامیده می شود؛ راه (RAH) در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است و تمامی کشور های منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

در این پنل که علاوه بر وزیر حمل و نقل، نماینده و دستیار ویژه رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور روسیه، وزرای کشور های پاکستان، آذربایجان، نماینده اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده ای IRU در اوراسیا، مدیر اجرایی انجمن بین المللی حمل ونقل جاده ای حضور دارند، وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان کرد: فعال سازی مزیت های جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل ونقل با روان سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم، به عنوان یکی از سیاست های اصلی و مهم محسوب می شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، سیاست همسایگی، به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب می شود. البته در مقوله حمل ونقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوما به دارا بودن مرز های مشترک با کشور ها محدود نمی شود و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشور هایی که در شبکه های ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایه­ ترانزیتی خود می ­داند. البته پیشبرد این برنامه های همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساخت ها صورت نمی گیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساخت های حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود را در دستور کار دارد.

بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان دو رکن اساسی کریدور شمال – جنوب؛ همکاری های دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده اند. این نوع همکاری ها و تعاملات، به ویژه در دو سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حمل ونقل تمام­ریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ ۱۷ می سال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب گشوده شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشور های ثالث استقبال می کند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیر های شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاورد های این گفتمان و تصویر مشترک است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر کشور های دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامه های مشترک ایران و روسیه اعلام کرده اند که این درخواست ها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفته اند.

بذرپاش در ادامه سخنانش پیشنهاد مشارکت سرمایه گذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکت های حمل ونقلی و لجستیکی در پروژه های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکت های مشترک لجستیکی و بنگاه های کوچک و متوسط، توسعه فناوری های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل ونقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانه های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از دیگر پیشنهاد ها است.

Share