سفر خاندان پهلوی به باکو جنجالی شد

موضوع: 
تعداد کلمات 457 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
سفر خاندان پهلوی به باکو جنجالی شد
هفته گذشته یاسمین پهلوی، همسر رضاپهلوی با انتشار یک استوری در اینستاگرام در حضور خود در آب های دریای مازندران و چند کیلومتری ایران خبر داد. دیری نگذشت که مشخص شد وی واقعا به جمهوری باکو سفر کرده است خبری که موجب بهت و حیرت همگان شد.

سفر خاندان پهلوی به باکو جنجالی شد

هفته گذشته یاسمین پهلوی، همسر رضا پهلوی با انتشار یک استوری در اینستاگرام در حضور خود در آب های دریای مازندران و چند کیلومتری ایران خبر داد. دیری نگذشت که مشخص شد این عضو از خاندان پهلوی واقعاَ به جمهوری باکو سفر کرده است. خبری که موجب بهت و حیرت همگان شد. این سفر با توجه به ماهیت امنیتی آن ابعاد گوناگونی دارد و نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

سفر خاندان پهلوی به باکو جنجالی شد / شایعات مجازی پیرامون دعوت مهربان علیوا از یاسمین پهلوی

رژیم باکو فعلا فاقد رابطه دوستانه با ایران است و رسانه های رسمی آن روزانه علیه ایران فعالیت میکنند. عباس موسوی در حالی از بستن کریدور لاچین حمایت کرد که وزارت دفاع باکو در فروردین گذشته رسما و عملا جمهوری اسلامی را یک «دولت تروریست» شناسایی کرده که این شناسایی ابعاد حقوقی خود را دارد. در چنین فضایی اخباری نیز منتشر شده است که احتمالا مهربان علیوا (معاون اول علی اف) شخصا از یاسمین پهلوی دعوت به عمل آورده است. این موضوع با توجه به روابط دوستانه سفیر سابق علی اف در امریکا با رضاپهلوی دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر میدانیم که سفرهای خانواده رضا پهلوی به کشورهای دنیا تحت پروتکل های امنیتی و حفاظتی خاص صورت گرفته می گیرد و معمولا یا افشا نمیشود و یا پس از سفر در مورد آن اطلاع رسانی میشود. 
اکنون باید پرسید حفاظت خانواده پهلوی در باکو را چه کسانی انجام داده اند؟ میدانیم که به دلیل بی عرضگی، حفاظت از چنین سفری ممکن نیست به چماقداران و گزمه های علی اف واگذار شود. بنابراین محتملا اسرائیلی ها حفاظت را به عهده گرفته اند. این نیز با توجه به روابط رضاپهلوی و اسرائیل و نیز روابط اسرائیل با مافیای علی اف قابل درک است.

با این حساب در این بین سفارت ایران در باکو هیچکاره بوده و فقط تماشاگر اوضاع، هماهنگ کننده مسابقات فوتبال و دستگته صدور تبریکات فائقه به علی اف بابت حمله به شاهچراغ و به مخاطره انداختن منافع ملی ما است. سفارت ایران در باکو نه از آمدن، نه از رفتن یاسمین پهلوی مطلع نشده و کسی نیز از مقامات باکو به آنها اطلاع رسانی نکرده. اصولا در حین سفر یاسمین پهلوی به باکو، سفیر ایران در زنگیلان مشغول اظهارنظرهای علی اف پسند بود. این چنین است که ملاحظات جمهوری اسلامی از سوی نمایندگی سیاسی اش در باکو، به باد میرود. البته مسئله به گفتن «سوتفاهم رسانه ای بود» قابل حل است.

عناصر دویست دلاری نیز در این بین متعجب مانده اند. این عناصر نمیدانند با مسئله میزبانی ارباب شان از رضاپهلوی چه کنند. اکنون که مشخص شده هیات مدیره مافیای باکو روابط گرمی با خاندان پهلوی دارند، احساس غبن و بازیچه بودن به آنها دست داده.

سفر خاندان پهلوی به باکو جنجالی شد / شایعات مجازی پیرامون دعوت مهربان علیوا از یاسمین پهلوی

جهت اطلاع از مجموعه تحلیلها و یادداشتها در خصوص مسائل آذربایجان و قفقاز کلیک کنید.

Share