رفتن به محتوای اصلی
علی جواهردهی

تعصبات جاهلی از منظر قرآن | تحلیل نقش عدالت و ایمان در جامعه اسلامی

تاریخ انتشار:
تعصب نژادی و خویشاوندی از نگاه قرآن، تهدیدی برای عدالت اجتماعی است. این مقاله با بررسی تعصبات جاهلی، راهکارهای مقابله با آن را ارائه می‌دهد. آیا تعصب مانع ایمان و شناخت حقیقت می‌شود؟
تعصبات جاهلی از منظر قرآن | تحلیل نقش عدالت و ایمان در جامعه اسلامی

تعصبات جاهلی (نژادی و خویشاوندی) از منظر قرآن

تعصب جاهلی، از مهم‌ترین موانع تحقق عدالت اجتماعی در جوامع انسانی است. قرآن کریم، تعصبات نژادی و حزبی را عامل ظلم و گمراهی دانسته و مؤمنان را به ترک این باورهای نادرست دعوت کرده است. در این مقاله، مفهوم تعصب، آثار مخرب آن و راهکارهای مقابله از نگاه قرآن بررسی می‌شود.

مقدمه:

تعصب، به معنای اولویت‌دهی به پیوندهای خویشاوندی، نژادی، حزبی و قبیله‌ای در تفکر و رفتار، یک کنش اجتماعی است که نخستین تأثیر آن، تهدید عدالت و نابودی بستر اجرایی آن است. این مسئله نه‌تنها جامعه را از مسیر حق دور می‌کند، بلکه زمینه‌ساز ظلم و بی‌عدالتی می‌شود.

از این‌رو، قرآن کریم با شدت تمام از تعصب اجتماعی نهی کرده و مؤمنان را دعوت می‌کند تا به‌جای تأکید بر پیوندهای خویشاوندی، بر اخوت و برادری ایمانی پایبند باشند. در این مقاله، نویسنده به بررسی ابعاد تعصب، عوامل شکل‌گیری آن و پیامدهایش از منظر قرآن می‌پردازد و راهکارهای مقابله با این آفت اجتماعی را تبیین می‌کند.

آثار مخرب تعصب اجتماعی:

تعصب برگرفته از عصبیّت، حالتی است که فرد را به حمایت از خویشاوندان خود وادار می‌کند، خواه آنان ظالم باشند یا مظلوم. (لسان‌العرب، ج‌۹، ص‌۲۳۳، «عصب») جایگاه تعصب در قلب و روان انسان است، و قرآن کریم بر نقش مخرب آن در انحراف از حق تأکید کرده است. (فتح، آیه ۲۶)

تعصب بر حق، امری پسندیده است و هر انسانی که به حقیقت دست یابد، باید با قاطعیت از آن دفاع کند؛ اما تعصبات نژادی، قومی و حزبی به‌جای آنکه بر معیار حق و عدالت استوار باشند، جامعه را به سمت فساد و انحراف سوق می‌دهند. زمانی که پیوندهای خویشاوندی، حزبی و جناحی جایگزین معیارهای حق شوند، عدالت اجتماعی در معرض تهدید قرار می‌گیرد و جامعه دچار بحران ظلم و نابودی می‌شود؛ زیرا هر نظامی که از عدالت فاصله بگیرد، محکوم به فروپاشی است.

امام سجاد علیه‌السلام درباره تعصب ناروا می‌فرماید: «تعصّبی که به سبب آن، انسان گناهکار شمرده می‌شود، این است که شخص اشرار قوم خویش را بهتر از نیکان دیگر اقوام بداند.» (الکافی، ج‌۲، ص‌۲۳۳)

قرآن کریم تعصبات خویشاوندی ناحق را با عنوان «حمیّت جاهلیت» معرفی کرده است. (فتح، آیه ۲۶) در جامعه جاهلی پیش از اسلام که عقل فطری و وحی الهی حاکم نبود، معیارهای اجتماعی بر اساس پیوندهای نژادی و خویشاوندی تنظیم می‌شد. رفتارهای اجتماعی نه بر محور حق و عدالت، بلکه بر مدار تعصبات قومی و قبیله‌ای شکل می‌گرفت. در این جوامع، افراد علیه حق و عدالت قیام می‌کردند و حقوق دیگران را تنها به دلیل تعصبات خویشاوندی پایمال می‌کردند.

مهم‌ترین پیامدهای خطرناک تعصبات اجتماعی عبارت‌اند از:

۱. ظلم و بی‌عدالتی

اگر معیار در افکار و رفتارها به جای حق و عدالت، تعصبات خویشاوندی و حزبی باشد، انحراف از عدالت رخ می‌دهد...

«اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، پيوسته به عدالت قيام كنيد...» (نساء، آیه ۱۳۵)

۲. حق ناپذیری

تعصّبات ناحق، سدّى در برابر حق‌گرایى و رشد افراد در جامعه است...

«وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ...» (بقره، آیه ۱۷۰)

۳. تقلید کورکورانه

تعصّب ناحق زمینه‌ساز تقلید کورکورانه است. چنین شخصی از تحقیق در فکر و عمل بی‌بهره است...

«وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا...» (هود، آیه ۹۱)

۴. خشونت

تعصبات ناحق موجب دور شدن از رحمانیت و گرفتار شدن در خشونت‌های کلامی و رفتاری می‌شود...

«قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ...» (انبیاء، آیه ۶۸)

۵. گمراهی

افراد اگر به جای حق و عدالت، تعصبات خویشاوندی را محور قرار دهند، گرفتار

۶. گناه

تعصّبات، انسان را از حق و عدالت دور کرده و او را گرفتار گناه می‌سازد...

«وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا...» (اعراف، آیه ۲۸)

۷. مانع ایمان

تعصبات موجب عدم پذیرش حق و ایمان‌آوری به پیامبران می‌شود...

«قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَأْفِكَنَا...» (یونس، آیه ۷۸)

۸. مانع شناخت

افراد متعصب به دلیل تقلید کورکورانه از شناخت حقایق محروم می‌شوند...

«مَا هَذَا إِلَّا اخْتِلَاقٌ...» (مومنون، آیه ۲۴)

۹. مانع فعالیت‌های خوب دیگران

متعصب نه تنها خود بر اساس حق رفتار نمی‌کند، بلکه سد راه اهل حق می‌شود...

«إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا...» (فتح، آیات ۲۵ و ۲۶)

۱۰. ناخشنودی از حق و عدالت

تعصب، فرد را نسبت به حقایق طبیعی زندگی ناخشنود می‌سازد...

«وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ...» (نحل، آیه ۵۸)

۱۱. کینه‌توزی

تعصبات نژادی و قومی موجب می‌شود که شخص خود را برتر بداند و نسبت به دیگر اقوام و نژادها کینه‌توزی داشته باشد...

«قَالَ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ...» (اعراف، آیات ۱۱ تا ۱۷)

۱۲. نافرمانی

تعصبات ناروا موجب عصیان از قانون و نافرمانی از خداوند می‌شود...

«قَالَ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ...» (اسراء، آیه ۶۱)

۱۳. کفرورزی

افرادی که به امری تعصب می‌ورزند، حاضر به پذیرش ضد و نقیض آن نیستند و همین امر موجب کفرورزی می‌شود...

«وَقَالُوا لَا تُؤْمِنُوا...» (آل‌عمران، آیات ۷۲ و ۷۳)

تعصبات جاهلی (نژادی و خویشاوندی) از منظر قرآن

بسترهای تعصب جاهلی و راهکارهای مقابله با آن:

عوامل ایجاد تعصبات ناروا:

اموری موجب می‌شود تا در قلب آدمی تعصب ایجاد شود. از جمله این امور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. استکبار

از مهم‌ترین بسترهای تعصب‌های ناروا، تکبر درونی افراد است که در قالب استکبار رفتاری خودنمایی می‌کند. مخالفان پیامبران معمولاً متکبران مستکبری هستند که حق و عدالت را برنمی‌تابند.

«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ» (صافات، آیات ۳۵ و ۳۶)

۲. انحصارطلبى

کسانی که خود را برتر می‌دانند و انحصار هر چیزی را متعلق به خود می‌دانند، نمی‌توانند حق را در جایی دیگر بپذیرند. آن‌ها خود را محور حق می‌دانند، نه آنکه حق را محور رفتار خود قرار دهند.

«وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ تَهْتَدُوا...» (بقره، آیه ۱۳۵؛ آل‌عمران، آیات ۷۲ و ۷۳)

۳. جهل

جهل به معنای فقدان تعقل و علم، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پیدایش تعصب‌های ناروا در افراد و جوامع است. عدم آگاهی باعث پذیرش کورکورانه باورهای نادرست و مقاومت در برابر حق می‌شود.

«إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ...» (فتح، آیه ۲۶)

۴. سلطه‌گرى

منافع مادّى و سلطه‌گرى اشراف، منشأ تعصّب آنان به معبودان‌باطل و مخالفت با آیین پیامبران بوده است. قدرت‌طلبی و حفظ منافع شخصی باعث تعصبات ناسالم می‌شود.

«أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلٰهًا وَاحِدًا...» (ص، آیات ۵ تا ۷؛ نوح، آیات ‌۲۱‌و‌۲۳)

اگر بخواهیم جامعه‌ای به دور از تعصبات ناروا داشته باشیم و عدالت و حق‌،معیار عمل و اجرا باشد، باید این بسترها از جامعه حذف شود و افراد با خود‌سازی بسترهای ایجادی آن را بردارند.

راهکار مقابله با تعصبات ناروا:

برای مقابله با تعصبات ناروا و جلوگیری از نفوذ متعصبان در جامعه، باید از رفتار و کنش‌های مناسب بهره گرفت. خداوند در راستای تقابل با متعصبان، بر آرامش و بردبارى به عنوان سلاحى کارآمد در رویارویى با تعصّب جاهلانه تأکید می‌کند.

«إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ...» (فتح، آیه ۲۶)

صبر در قالب استقامت و حفظ آرامش می‌تواند مانع از غلبه متعصبان بر جامعه و اجرای مقاصد ناروای آنان باشد. مؤمنان با التزام به تقوا، پیروی از حق و عدالت، و اقتدا به اسوه حسنه کامل یعنی حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امامان معصوم(علیهم‌السلام)، می‌توانند خود را از تعصبات جاهلی و ناروا مصون نگه دارند و قیام‌کنندگان به عدالت باشند.

جمع‌بندی:

تعصبات جاهلی، جامعه را از مسیر حق و عدالت منحرف کرده و موجب بروز ظلم، خشونت و گمراهی می‌شود. تنها راه مقابله با این آفت، پایبندی به اصول اسلام ناب، تحقیق و عقلانیت و پیروی از قرآن کریم است. هر جامعه‌ای که عدالت و حقیقت را معیار خود قرار دهد، از خطرات تعصب جاهلی در امان خواهد ماند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا