زیبا دیدنی به سبک حضرت زینب(سلام الله علیها)

سید حسین سیدی
ما رایت الا جمیلا

بسم الله الرحمن الرحیم
خدا در قرآن در مورد مقایسه بین زیبایی دنیا و زیبایی آخرت می فرماید: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ‏ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً[کهف/46] مال و فرزند، زينت زندگى دنياست؛ و باقيات صالحات [ارزشهاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش تر است‏.»
مطابق این آیه، فرزندان و اموال از جمله زیبایی ها و زینت های دنیا هستند؛ ولی این زیبایی ها، هنگامی ارزش واقعی خود را پیدا می کنند که در خدمت زیبایی اخروی(باقیات الصالحات) باشند.
عقلیه بنی هاشم، کسی بود که فرزندان خود را فدای مکتب اباعبدالله(علیه السلام) کرد[1] و زیبایی های دنیوی خود را به زیبایی های آخرت پیوند داد، طوری که در مجلس ابن زیاد ملعون، مصائب وارده بر خود را ــ که یکی از آنها کشته شدن فرزندانش بود ــ زیبا توصیف کرد.]2]
 بدون شک عقیله بنی هاشم، مفاد ان آیه را درک کرده بود که از زبان مجاهدان اسلام می فرماید: «قُل هَل تَرَبَّصُون بِنا اِلّا اِحدی الحُسنین[توبه/52] بگو: آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟! (یا پیروزی یا شهادت).»
پیام این آیه به ما این است که مجاهدان اسلام، چه کشته شوند و در خون خود بغلتند، و چه پیروزی بر دشمن را نصیب خود کنند، در هر دو صورت کارشان زیبا و نیکوست.
این مطلب فوق(زیبا دیدن مصائب در راه خدا) اگر مورد توجه جامعه اسلامی قرار بگیرد، خیلی از مصائب آسان خواهد شد؛ همچنانکه در دوران دفاع مقدس، پدران و مخصوصاً مادران ایران اسلامی، با عمل به همین شیوه که از حضرت زینب(سلام الله علیها) آموخته بود، دنیا را مبهوت خویش ساخته و فرزندان خود را با افتخار تمام به جبهه ها فرستادند و از شهادت جگر گوشه  های خود، واهمه ای به خود راه نمی  دادند و شهات آنها را زیبا می دانستند.

 

پی نوشت:
1ــ  الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد،  مفيد، محمد بن محمد‏، ج2، ص125.
2ــ «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلًا؛ من بجز زیبایی چیزی ندیدم.» غم نامه كربلا / ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف‏، ابن طاووس‏، ص181.

مطالب مرتبط: 
Share