آثار اعتقاد به مهدویت
پرسش :
آثار اعتقاد به مهدویت چیست؟
	پاسخ : 
	آثار اعتقاد به مهدويت را ميتوان به دو بخش فردي و اجتماعي تقسيم نمود. از آنجا كه بايد پاسخ ما كوتاه باشد به تقسيم بندي هر بخش و ذكر مثال اكتفا ميشود و تفسير بيشتر را به منابع آن ارجاع ميدهيم:
	آثار فردی: 
	1. ايجاد و تقويت و استحكام اعتقاد به توحيد و عدل الهي؛ ايجاد عدالت كامل و رفع هرگونه ظلم در جهان ميتواند اعتقاد به توحيد و اجراي عدالت را كه از اسول اعتقادي دين اسلام و ساير اديان الهي است، به اثبات برساند و باعث اعتقاد فردي ميشود؛
	2. ايجاد اميد به زندگي و صبر در مقابل ناملايمات بخاطر فرداي روشن؛
	3. ايجاد حركت مضاعف و شور و نشاط بيشتر در مسير زندگي فردي؛
	4. ارتباط معنوي دائم با احساس حضور امام معصومي كه ناظر بر اعمال انسان است؛
	5. رشد و تكامل تربيتي در اخلاق و رفتار و ساير شئون زندگي؛
	6. تقويت بعد عبادي به وسيله ارتباط معنوي با امام زمان (عج) از طريق نماز امام زمان (عج) و دعاي عهد و دعاي فرج و امثال اين ادعيه كه باعث رشد عبوديت فرد خواهد شد.
	آثار اجتماعی: 
	اين بخش در سه فصل مورد تحقيق و بررسي قرار ميگيرد:
	فصل اول: آثار اجتماعي ـ ديني
	فصل دوم: آثار اجتماعي ـ تربيتي
	فصل سوم: آثار اجتماعي ـ سياسي
	الف. آثار اجتماعي ـ ديني (رفتارهاي ديني جمعي):
	1. مراسم نيمه شعبان و ايجاد شور و نشاط ديني در بين افراد جامعه: اين گونه مراسم لزوم اجراي عدالت را به افراد يادآوري كرده و شوق اميد و انتظار فرج را به صورت فرهنگ عمومي در ميآورد.
	2. برگزاري مجالس دعا: دعاي ندبه، آل ياسين، جامعه كبيره و ساير دعاهاي مربوط به امام زمان (عج).
	3. توجه به اماکن منسوب به امام زمان (عج): مسجد جمكران و مسجد امام حسن عسكری (علیه السلام) در قم و مسجد سهله در كوفه و شهر مكه و صحراي عرفات توجه به اين مكانها محبت و اعتقاد به خدا را تقويت كرده، انسانها را به سوي عبادت و توجه ويژه به معنويات سوق ميدهد.
	4. صدقه دادن براي سلامتي امام زمان (عج): اين رفتار فردي علاوه بر ايجاد روحيه امام دوستي، ولايت و توجه به محبوب و ثواب عبادي، باعث يک نوع رفتار اجتماعي و ايجاد روحيه نوع دوستي و كمك به دفع فقر در جامعه نيز خواهد شد.
	ب. آثار اجتماعي ـ تربيتي:
	1. روحيه انتظار: انتظار افراد جامعه، براي تحقق هدفي والا و واقعي يعني برقراري عدالت واقعي در همه ابعاد، ميتواند موتور حركتي براي پيشرفت جامعه به سوي ايجاد مؤلفههاي عدالت شود.
	2. اميد به آيندهاي روشن: جامعهاي كه معتقد به مهدويت است هيچ گاه دچار سردرگمي سياسي و انحطاط فرهنگي نخواهد شد. اميد به هدفي مقدس و دست يافتني، انسان را به سوي طرح و برنامه براي سعادت و پيشرفت و تلاش براي تحقق و اجراي آن برنامه حركت ميدهد.
	ج. آثار اجتماعي ـ سياسي: 
	جامعهاي كه معتقد به مهدويت است در رأس اهداف آن، رفع ظلم و ستم و مبارزه با ظالمان و ستمكاران در جامعه خواهد بود. انقلابهاي بزرگ ديني ـ سياسي در جوامع از آثار همين اعتقاد است همانند انقلاب اسلامي ايران كه نقطه عطفي در تاريخ مبارزه با رژيمهاي عدالت ستيز و استعمارگر ميباشد.
تذكر: براي آگاهی بيشتر به لینک زیركتاب آثار اعتقاد به امام زمان (عج) از هادي قندهاری، مراجعه فرماييد.
افزودن دیدگاه جدید