آیین دادرسی مدنی چیست،

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ آئین دادرسی مدنی رشته‌ای از علم حقوق است که افراد را راهنمایی می‌کند تحت چه قواعدی و با چه موازینی درصدد اثبات حق خود برآیند.   
 
در این راستا افراد متوجه می‌شوند برای احقاق حق خود چه عواملی را مورد استفاده قرار دهند، به چه مراجعی مراجعه کنند و چه مراحلی را بپیمایند؟   
 
آئین دادرسی مدنی، دادرسان را مکلف می‌کند تا مسیر مشخص و معینی را با ضوابط دقیق در جریان دادرسی در پیش گیرند و هر تصمیمی که می‌گیرند در حد قانون و براساس بی‌طرفی نسبت به اطراف ذی نفع دعوی باشند.   
 
کمال مطلوب در آئین دادرسی این است که نتیجه کار احقاق حق و اجرای عدالت باشد، اما همیشه چنین نیست، زیرا برطبق یکی از اصول آئین دادرسی که در بسیاری از کشور‌ها جاری است، دادرس دادگاه از کسب دلیل له یا علیه هریک از اصحاب دعوی ممنوع است و هر طرف ذی نفع خود باید دلیل به دادگاه بدهد و دادرس دادگاه را به طرف حقانیت خود جذب کند.   
 
از آنجایی که توانایی اصحاب دعوی در جمع آوری و ترتیب ارائه دلیل و استفاده از مقررات دادرسی غالبا یکسان نیست، طبیعتا نتیجه کار دادگاه هم همیشه نمی‌تواند منطبق با موازین عدالت باشد، به همین جهت گفته می‌شود که دادگاه مرجع فصل خصومت است نه مرجع کامل احقاق حق

Share