شکست دیگری برای رژیم غاصب

انجمن‌ها: 
  • پس لرزه‌های مقاومت در نوار غزه؛ کابینه اسرائیل در آستانه فروپاشی/تحلیل

پارس تودی- راهبرد مقاومت فلسطین و اجبار رژیم اسرائیل برای پذیرش آتش بس در نوار غزه سبب شکل گیری اختلاف های شدیدی در درون کابینه این رژیم شد، به نحوی که رسانه ها از استعفای «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ اسرائیل و فروپاشی کابینه «بنیامین نتانیاهو» خبر داده اند.

درگیری های جدید میان اسرائیل و مقاومت فلسطین از یکشنبه گذشته آغاز شد. در این دور از درگیری ها، هشت فلسطینی از جمله «نور برکه» یکی از فرماندهان حماس به شهادت رسیده و همچنین یکی از افسران عالی رتبه اسرائیلی نیز به هلاکت رسید.

جنگنده های رژیم صهیونیستی سپس به مدت دو روز مناطق مختلف باریکه غزه را بمباران کردند و در مقابل نیروهای مقاومت نیز 460 فروند موشک و راکت به سمت شهرک های صهیونیست نشین شلیک کردند.

این تقابل محکم محور مقاومت سبب شد مقام های اسرائیلی و غزه با تلاش های مصر، قطر، سازمان ملل و نروژ برای ایجاد آتش بس در غزه را بپذیرند.

 

پیروزی مقاومت و شکست آشکار اسرائیل

این شرایط، پیروزی برای مقاومت فلسطین و شکست آشکار برای اسرائیل بود.

پیروزی برای مقاومت بود، زیرا توانمندی موشکی مقاومت فلسطین و هدف گیری دقیق آن در این درگیری دو روزه ثابت شد و سامانه «گنبد آهنین» که رژیم صهیونیستی مانور زیادی درباره قابلیت آن انجام می دهد، از 460 فروند موشک و راکت مقاومت فلسطین تنها توانست 100 فروند موشک را بگیرد و 360 فروند موشک و راکت بر سر شهرک های صهیونیست نشین فرود آمد. 

«رونین منلیس»، سخنگوی ارتش اسرائیل ناچار شد اعتراف کند که این بالاترین حد عملکرد گنبد آهنین بود؛ به عبارتی، ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین بار دیگر ثابت شد.

آتش بس در غزه شکست رژیم صهیونیستی بود، زیرا به استعفای آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم منتهی شد.

اگرچه لیبرمن علت اصلی استعفای خود را مخالفت با آتش بس در غزه اعلام کرد، اما علت اصلی استعفای لیبرمن ناکامی وی در مقابل مقاومت فلسطین بود.

«سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس گفت: "استعفای آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم اسرائیل اذعان به شکست و ناتوانی در رویارویی با مقاومت فلسطین است."

با استعفای لیبرمن، اختلاف های داخلی در کابینه بنیامین نتانیاهو که پیش از این نیز خبرهایی در این خصوص منتشر شده بود، اکنون علنی شده است.

فروپاشی کابینه اسرائیل در سایه راهبرد مقاومت

بر این اساس، نتانیاهو مجبور شد، اعلام کند که اگر لیبرمن استعفا دهد باید انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود. در واقع، راهبرد مقاومت سبب فروپاشی کابینه اسرائیل شد.

راهبرد مقاومت سبب شد ساکنان شهرک هایی که موشک و راکت بر روی آنها فرود آمد، با ناامنی مواجه شده و از عملکرد کابینه نتانیاهو در جنگ افروزی شدیداً شکایت داشته باشند.

این در حالی است که بخش زیادی از ساکنان این شهرک ها را مهاجران تشکیل می دهند و ناامنی سبب تقویت مهاجرت معکوس در سرزمین های اشغالی خواهد شد.

بر این اساس، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت: اسرائیل به جای اینکه حماس را از هم فرو بپاشد، اعصاب ساکنان سرزمین های اشغالی و همچنین کابنیه نتانیاهو را فرو پاشانده است.

نکته پایانی این است که اگرچه اسرائیل تحت حمایت شدید آمریکا قرار دارد و عادی سازی روابط با برخی از کشورهای عربی را پیگیری می کند، اما درگیری اخیر با نیروهای مقاومت در باریکه غزه آسیب پذیری های زیادی اسرائیل را نشان داد و ثابت کرد که توانمندی بازدارندگی گروههای مقاومت بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است و به کمک آمریکا و کشورهای عربی وابسته نیست.

Share