برکات سحر

سحر نيز از اوقات مخصوص شب، ساعت پر بركت، و وقت خاصّ اميدواران است. اسرار اين وقت خاصّ و بركات آنرا نمی‏شود به گفته آورد.
ابواب رحمت حقّ در، سحر باز است، و لحظات آن لحظات رحمت است. در همين وقت مبارك است كه حوايج بزرگ برآورده میشود، ارزاق ظاهرى و باطنى تقسيم میگردد، مشكلهاى پيچيده بر طرف میشود، سختيها آسان، معّماها حلّ میگردد، و موانع از ميان بر می‏خيزد. نگرانيها و نا اميديها در اين وقت مبارك مبدّل به آرامشها و اميدها می‏شود، دردها درمان میگردد، و غصّه‏ ها از ميان می‏رود. و از همه بالاتر اينكه راههاى وصول در اين ساعت مبارك به روى سالكان باز، و مسالك غيبيّه بر آنان آشكار میگردد، و میشود آنچه بايد بشود.
سالكان را اين وقت مبارك، وقت اميد و انتظار است. اميد رحمت دارند، و انتظار عنايت. بهترين وقت شب براى نماز، براى ذكر، براى فكر، براى تلاوت قرآن، براى سجده، براى دعا، براى توبه و استغفار، و بالاخره براى عبادت و سير، و انقطاع و خلوت است. اينجا نيز لازم است سالك اين وقت را از دست ندهد، و خواب و استراحت، و امور خود را به نحوى تنظيم كند كه در اين وقت پر بركت بيدار و فارغ براى عبوديّيت باشد.
به يك روايت در خصوص «سحر» و بركات آن اشاره می‏كنيم.
امام باقر علیه السلام میفرمايد:
«انّ اللّه عزّوجّل يحبّ من عباده المؤمنين كلّ دعّاء، فعليكم بالدّعاء فى السّحر الى طلوع الشّمس فانّها ساعة تفتح فيها أبواب السّماء و تقسم فيها الأ رزاق و تقضى فيها الحوائج العظام. خداى عزّوجلّ از بندگان مؤمن خود هر آن بنده‏اى را دوست میدارد كه زياد دعا می‏كند. پس، بر شما باد دعا در سحر تا طلوع آفتاب، زيرا كه اين ساعت، ساعتى است كه در آن ابواب آسمان باز می‏گردد، و روزيها در آن تقسيم، و حوايج بزرگ بر آورده میشود .
چه مبارك ساعتى پس، اين ساعت و لحظات آن را به خواب و به غفلت بگذران. توجّه داشته باش در ساعتى قرار گرفته‏اى كه ابواب عفو و مغفرت، و فيض و رحمت باز است. هوشيار باش كه روزيهاى جسمها و جانها تقسيم میشود، و هر كسى به اندازه كشكول گدايى، و پيمانه فقر خويش اخذ میكند. با اميد و همّت بالا قدم پيش بگذار كه خواسته‏ هاى بسيار بزرگ را برآورده میسازند .

منبع : کتاب مقالات تزکیه استاد شجاعی

Share