کتاب الکترونیکی چیست؟

انجمن‌ها: 

کتاب الکترونیکی چیست؟

نزدیک به ۶۰۰ سال از زمانی که گوتنبرگ اولین ماشین چاپ را اختراع کرد، می گذرد. در این سال ها فرآیند چاپ و نشر تغییرات زیادی کرد تا کتاب ها سریع تر تولید شوند و در دسترس آدم های بیشتری قرار بگیرند. با حضور کامپیوترها، گوشی های هوشمند و تبلت ها، شکل جدیدی از کتاب به نام کتاب الکترونیکی (ebook) به وجود آمد. این شکل از کتاب ها توانستند سریع تر از همیشه در دسترس مردم قرار بگیرند.

با این وجود به نظر می رسد برخی هنوز کتاب را فقط چیزی می دانند که بوی کاغذ بدهد و بشود آن را لمس کرد. در این یادداشت می خواهیم توضیح بدهیم که کتاب الکترونیکی چیست؟ و چه ویژگی ای دارد که میلیون ها نفر در جهان از آن استفاده می کنند؛ با در نظر گرفتن این واقعیت که وقتی کتاب می خوانیم محتوا مهم است، نه شِکلش.

این یادداشت ترجمه آزادی است از مقاله ای به همین عنوان در سایت publishdrive. 

کتاب الکترونیکی چیست؟

فرق فرمت EPUB و PDF در کتاب الکترونیکی چیست؟

به زبان ساده می توان گفت کتاب الکترونیکی، کتابی است که در دستگاه الکترونیکی (صفحه کامپیوتر، تبلت، گوشی هوشمند یا کتابخوان الکترونیکی) خوانده می شود و فرمت های مختلفی دارد. فرمت EPUB معروف ترین و رایج ترین فرمت برای خواندن کتاب در دستگاه های و اپلیکیشن های کتابخوان است و امکانات زیادی دارد. به همین دلیل برخی این فرمت را معادلِ کتاب الکترونیک تعریف می کنند و معمولا آن را در برابر فرمت PDF قرار می دهند. در ادامه متن فرمت EPUB را معادل کتاب الکترونیک می گیریم و آن را با PDF مقایسه می کنیم تا تصویر واضح تری از کتاب الکترونیکی به دست بیاورید.

۱. کتاب الکترونیکی غیر قابل ویرایش است

وقتی شما متن نامه دوستتان یا یک دستور آشپزی را روی گوشی می خوانید، تا وقتی که می توانید تغییراتی در محتوای متن بدهید، آن متن کتاب الکترونیک نیست. کتاب های الکترونیک برای انتشار عمومی ساخته شده اند و بدون اجازه نویسنده قابل ویرایش نیستند. تمام اپلیکیشن ها و کتابخوان ها طوری طراحی شده اند که وقتی روی کتاب یادداشتی می نویسید یا قسمتی را علامت می زنید، تغییری در متن اصلی کتاب به وجود نیاید. این ویژگیِ کتاب الکترونیک با فرمت PDF مشترک است.

۲. کتاب الکترونیکی انعطاف پذیر است

با وجود اینکه متن های PDF غیرقابل ویرایش هستند، اما مشکلات دیگری دارند. اگر تلاش کنید PDF را روی یک صفحه کوچک مثل موبایل بخوانید، متوجه می شوید که نمی توانید صفحه بندی آن را تغییر دهید. به همین خاطر خواندن PDF روی صفحه موبایل یا کتابخوان کار سختی است. فرمت PDF برای پرینت و چاپ ایده آل است و طوری طراحی شده که برای اندازه ی دقیق کاغذ مناسب باشد.
انعطاف پذیری یکی از ویژگی های مهم کتاب الکترونیکی است. این فرمت طراحی شده تا با توجه به دستگاهی که آن را نمایش می دهد از لحاظ ظاهری تغییر شکل دهد. مثل آبی است که وقتی در ظرف ریخته می شود، شکل ظرف را به خود می گیرد.

با این حال شما همچنان فصل ها و پاراگراف ها را دارید، اما فقط جای شکستِ خطوط، تغییر می کند. این ویژگی باعث می شود تا متن، تمامِ صفحه گوشی شما را پُر کند. اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم، وقتی با تلفن همراه وارد وب سایتی می شوید، انتظار دارید اندازه متن ها و تصاویر با صفحه گوشی شما هماهنگ شود، این همان اتفاقی است که برای کتاب های الکترونیکی می افتد.

۳. در کتاب الکترونیکی شما قوانین را تنظیم می کنید

از آنجایی که صفحه بندی در کتاب الکترونیکی قابل تغییر است، می توانید تغییرات را با توجه به نیازهای خودتان شخصی سازی کنید. جزییات دستگاه های مختلف با هم فرق دارد اما شما می توانید نوع و اندازه فونت ، فاصله بین خطوط و نور پس زمینه را با توجه به شرایط محیط و چشم تان تغییر دهید. با این امکانات حتی کتاب های قطوری مثل جنایت و مکافات هم خواندنشان بر روی گوشی آسان می شود.

علاوه بر اینها کتاب های الکترونیکی قابلیت های دیگری هم دارند. درست است که آنها مثل کتاب های چاپی بوی کاغذ نمی دهند اما حمل و نقل آنها راحت است. می توانید آنها را در شب و بدون نور چراغ بخوانید. حتی اگر گوشی یا تبلت تان را عوض کنید، با داشتن حساب کاربری تمام کتاب های شما قابل بازیابی است.

برای خواندن یک کتاب الکترونیکی نیاز به یک کتابخوان دارید که ممکن است به صورت اپلیکیشنی روی تلفن همراه باشد و یا یک دستگاه کتابخوان مانند کیندل.

 

منبع : طاقچه

Share