کتابخوان چیست و چگونه کتاب الکترونیکی بخوانیم؟

انجمن‌ها: 

کتابخوان چیست و چگونه کتاب الکترونیکی بخوانیم؟

اگر می خواهید کتاب الکترونیکی بخوانید، نیاز به وسیله ای دارید که بتواند فرمت های کتاب الکترونیکی را بشناسد و نمایش دهد. کتابخوان (e-book reader) دستگاه ه قابل حملی است که برای خواندن کتاب های الکترونیکی طراحی شده است.

هر دستگاهی که متن دیجیتال را روی صفحه اش نمایش دهد، می تواند مثل یک کتابخـوان عمل کند، اما ویژگی ای که کتابخـوان ها را از بقیه جدا می کند این است که به صورت تخصصی برای این کار بهینه سازی شده اند. کتابخـوان ها را می شود به دو دسته اصلی تقسیم کرد؛ دستگاه های کتابخوان و اپلیکیشن های کتابخوان. در این یادداشت این دو دسته را معرفی می کنیم و کمی هم در مورد مزایا و معایبشان می نویسیم.

پیشنهاد می کنیم یادداشت کتاب الکترونیکی چیست را نیز بخوانید.

دستگاه کتابخوان

این کتابخوان ها به صورت یک دستگاه جدا و مستقل هستند. اندازه و ظاهرشان تا حدودی شبیه تبلت است اما با جوهر الکترونیک (E-Ink) کار می کنند. استفاده از جوهر الکترونیک در صفحه نمایش باعث می شود تا نوری از صفحه به چشم بازتاب نشود. به همین خاطر موقع خواندن در یک دستگاه کتابخـوان چشم دیرتر خسته می شود و حسی شبیه خواندن کتاب های کاغذی دارد. Kindle و Kobo دو نمونه از معروف ترین دستگاه ها هستند.

اپلیکیشن کتابخوان

اپلیکیشن ها روی گوشی هوشمند، تبلت و کامپیوتر نصب می شوند. این اپلیکیشن ها نیز به شما امکان می دهند کتاب های الکترونیکی و نشریات را روی موبایل یا تبلت خود دانلود کنید و به راحتیِ یک دستگاه کتابخوان آن را بخوانید. اپلیکیشن های متنوعی در دنیا برای این کار وجود دارند؛ Nook، Bookari، Prestigio چند نمونه از اپلیکیشن ها هستند.

Kindle و Kobo علاوه بر دستگاه کتابخوان، اپلیکیشن هم دارند. این اپلیکیشن ها طوری طراحی شده اند که بتوانند با تغییراتی در کتاب های الکترونیک آن ها را برای خواندن روی صفحه های مختلف مناسب کنند. «طاقچه» نیز نمونه ای از همین اپلیکیشن ها است که علاوه بر کتاب های الکترونیک، کتاب های صوتی را هم پوشش می دهد.
این اپلیکشین ها را می توانید به صورت رایگان از گوگل پلی یا هر فروشگاه اینترنتی دیگری دانلود و نصب کنید.

در هر دو شکلِ این کتابخوان ها، شما با اتصال به اینترنت می توانید اسم کتاب یا نویسنده را جستجو کنید. پس از اینکه کتاب را پیدا کردید، فرآیند دانلود انجام می شود. سپس کتابخوان به صورت خودکار، جلد، متن، عکس ها و طرح های داخل کتاب را به سرعت نمایش می ‍‍ دهد. وقتی کتاب دانلود شد برای همیشه و بدون نیاز به اینترنت، در دسترس شما قرار می گیرد. برای حفظ کپی رایت، امکان کپی کردن متن یا انتقال فایل در این اپلیکیشن ها وجود ندارد.

فرق بین دستگاه کتابخوان و اپلیکیشن کتابخوان چیست؟

صفحه نمایش

دستگاه کتابخوان به خاطر استفاده از جوهر الکترونیک، نوری از صفحه بازتاب نمی دهد و حسی شبیه خواندن کتاب چاپی دارد. محدودیت جوهر الکترونیک این است که فقط می تواند متن ها را به صورت سیاه و سفید نمایش دهد و برای کتاب هایی که تصویرهای رنگی دارند مناسب نیست. صفحه نمایش اپلیکیشن ها معمولا LCD است و به خاطر نورِ پس زمینه، چشم ها زودتر خسته می شود. اپلیکیشن های معمولا امکان تغییر رنگ پس زمینه را دارند تا با کم کردن نور، خواندنِ متن راحت تر شود. در اپلیکیشن ها امکان دیدن تصاویر رنگی و متحرک نیز وجود دارد.

باتری

دستگاه های کتابخوان مصرف برق کمی دارند و می توانند تا هفته ها بدون شارژ کار کنند. اپلیکیشن ها معمولا روی گوشی همراه و تبلت نصب می شوند، به همین خاطر باتری شان زودتر خالی می شود و حداکثر چند روز می توانند بدون شارژ بمانند.
عملکرد کلی دستگاه های کتابخوان به طور تخصصی برای خواندن کتاب های الکترونیک طراحی شده اند. کارهای دیگری مثل مرور وب، یادداشت برداری و گوش دادن به موسیقی را هم به صورت محدود می توانند انجام دهند. اپلیکیشن ها معمولا روی گوشی های هوشمند و تبلت نصب می شوند. به همین خاطر شما علاوه بر داشتن کتابخوان، می توانید از سایر امکانات گوشی مثل بازی کردن، فیلم دیدن و… استفاده کنید.

فروشگاه های کتابخوان

دستگاه های کتابخوان و اپلیکیشن ها هر کدام فروشگاه کتاب الکترونیک خودشان را دارند. برای مثال اگر شما دستگاه Kindle داشته باشید، فقط می توانید از کتاب های الکترونیک آمازون استفاده کنید. اگر به دنبال خواندن کتاب های فارسی هستید، این گزینه چندان مناسب نیست و محدودیت های زیادی دارد. در مورد اپلیکیشن های کتا بخوان نیز همین طور است و هر اپلیکیشن فروشگاه کتاب های الکترونیک خودش را دارد. البته شما می توانید روی گوشی چند اپلیکیشن کتابخوان نصب کنید و از فروشگاه های مختلفی استفاده کنید. اپلیکیشن طاقچه یک کتابخوان کاملا ایرانی است که علاوه بر حمایت از زبان فارسی، بسیار سریع و روان کار می کند.

کتابخوان چیست و چگونه کتاب الکترونیکی بخوانیم؟

منبع : طاقچه

Share