هانس کریستین اندرسن - نویسنده دانماركی

انجمن‌ها: 

هانس کریستین اندرسن

هانس کریستین اندرسن ، در دوم آپریل ۱۸۰۵میلادی ، در شهر آدنس دانمارک و در خانواده ای فقیر دیده به جهان گشود. هانس پس از مدتی کارگری، به ادبیات روی آورد و توانست در نمایشنامه نویسی از خود استعداد خاصی بروز دهد. به همین دلیل از سوی دربار پادشاهی دانمارک ، برای ادامه تحصیل و سفرهای علمی ، مورد پشتیبانی مالی قرار می گیرد.

هانس کریستین اندرسن

بیشتر بخوانید : تولد "هانْسْ كریستین اندرسن" نویسنده دانماركی كتاب های كودكان (1805م)

داستان های هانس کریستین اندرسن به عنوان «داستان های پریان» شناخته می شوند. زیرا که این داستان ها در فضایی خیال انگیز و گاه فانتزی ، درونمایه های اخلاقی را بازگو می کنند. هر چند برخی از داستان های وی ، رویکردی اجتماعی و رئال دارند و مشهورترین آنها، «دختر کبریت فروش» است.

اندرسون سال ها پس از به شهرت رسیدن، در مصاحبه ای گفته بود، شخصیت «جوجه اردک زشت» نماینده شخصیت و زندگی خود اوست و این اشاره به گذر او از دوران سخت کودکی به سوی موفقیت در بزرگسالی دارد. کریستین اندرسن متوجه ارتباط عمیق کارهایش با کودکان بود و از آهنگسازی خواسته بود، برای آهنگ مراسم تشییع جنازه اش آهنگی مناسب با کودکان بسازد، زیرا می دانست بیشتر تشییع کنندگانش کودکان بودند.

از داستان ها و کتاب های اندرسون، اقتباس های سینمایی زیادی به ویژه در قالب پویانمایی (انیمیشن) انجام شده است. آثار اندرسون به ده ها زبان زنده دنیا ترجمه شده است. نخستین بار در سال ۱۳۱۰ میلادی ، داستانی از وی به فارسی برگردانده شد و تاکنون داستان های او در اشکال گوناگون بارها بازچاپ شده است.

دفتر بین المللی کتاب، از سال ۱۹۵۶ میلادی ، معتبرترین جایزه کتاب کودک در جهان را به یاد و با نام او برگزار می کند و بهترین آثار ادبی ویژه کودکان را تقدیر می کند.

 

بازنشر از : طاقچه

Share