تاریخچه بازی های مورتال کامبت (3)/ Mortal Kombat

انجمن‌ها: 

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (3)/ Mortal Kombat – شروعی دوباره

از زیر خاکستر به جا مانده از آرماگدون چه آثاری بیرون آمدند؟

سری مورتال کامبت با رسیدن به ایستگاه خونین آرماگدون به پایان رسید. همه کاراکترهایی که در طول سری با آن ها همراه شده بودیم شکست خوردند و تک تکشان در انتهای خط داستانی بازی سلاخی شدند. به معنی واقعی کلمه قصه مورتال کامبت پس از روایتی ۱۴ ساله به پایان رسید و پرونده اش پس از ورشکست شدن میدوی برای همیشه بسته شد. این چیزی بود که همه ما در آن دوران باور کرده بودیم اما نه از این خبرها نبود. با ادامه تاریخچه مورتال کامبت همراه باشید تا بفهمید پس از کنار رفتن میدوی چه بر سر این سری بازی محبوب آمد.

Mortal Kombat

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (3)/ Mortal Kombat

نهمین قسمت از مجموعه مورتال کامبت برخلاف چیزی که فکرش را می کردیم خیلی زود از راه رسید. البته این بار شرکتی به نام میدوی وجود نداشت که بخواهد بازی را منتشر کند. مورتال کامبت ۹ به دست اد بون و استودیو ندررلم سپرده شد و وظیفه انتشار آن را شرکت بزرگ برادران وارنر بر عهده گرفتند. با انتشار اولین نمایش از بازی انتظارات از آن بالا رفت.

آتشی که مورتال کامبت ۹ در دل هواداران این سری انداخته بود، کم فروغ نمی شد و بازی تا مرز زمان عرضه اش هایپ به خصوصش را حفظ کرد. هدف از ساخت مورتال کامبت ۹، ریبوب سری بود. ندررلم با یک پلات توییست جالب داستان بازی را به آرماگدون پیوند داد و ما را آماده سفر به گذشته کرد. گذشته ای که همه چیز از همان جا شروع شده بود.

زمان اتفاقات بازی به دوران طلایی سه گانه اصلی برده شد و مورتال کامبت ۹ سعی کرد با زاویه دید متفاوتی داستان سه قسمت ابتدایی را از نو بازگویی کند. بازگویی جالبی که متن آن بر اساس وقایع آرماگدون از نو نوشته شده بود و باید طوری روایت می شد تا آن آینده خونین تغییر می کرد. اما همه این تلاش ها برای این نبودند که پایان قصه رنگ و بویی لطیف تر و دلنشین تر به خود بگیرند. نه به هیچ وجه قرار نبود چنین اتفاقی رخ دهد.

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (3)/ Mortal Kombat

برعکس چیزی که همه فکر می کردند نویسندگان بنای قصه مورتال کامبت را از همان ابتدای کار بر این گذاشته بودند که تاریکی داستان مجموعه به یک درجه بالاتر برود. آن ها به چیزی هم که دنبالش بودند رسیدند و داستان مجموعه به سمت نقطه تاریک وصف ناپذیری رفت که هیچکس انتظارش را نداشت. در پایان قصه مورتال کامبت ۹ آنقدر اتفاق عجیب و غریب و مرگ غیر منتظره داشتیم که هیچکدامشان اصلا برای طرفداران سری قابل هضم نبودند.

اما همین غیرقابل پیشبینی بودن داستان و تمام اتفاقاتی که شاهدشان بودیم، از بخش داستانی مورتال کامبت ۹ چیزی ساخت که هیچوقت فراموشش نمی کنیم. سری مورتال کامبت با عرضه قسمت نهم قدم بزرگی برای بخش داستانی بازی های فایتینگ برداشت و به جرات می توان گفت که سطح این دسته آثار را تا اندازه زیادی بالا برد. با این حال، بازی فقط از نظر داستانی شاخص و منحصر به فرد نبود. مورتال کامبت ۹ یکی از کامل ترین، پخته ترین و روان ترین گیم پلی های تاریخ مورتال کامبت را داشت و از هر نظر که به بازی نگاه می کردید نمی توانستید ایراد خاصی به آن بگیرید.

فیتلیتی ها نیز بازگشت خوبی داشتند و بدون هیچ شکی اکثرشان بهترین و خونین ترین فیتلیتی هایی بودند که تا آن زمان دیده بودیم. در کنار آن ها المان جدیدی به بازی اضافه شده بود که بازی از آن ها تحت عنوان ایکس ری موو یاد می کرد. ایکس ری موو ها ضربات مهلکی بودند که با پرشدن نوار انرژی کاراکترها می توانستید از آن ها استفاده کنید. اگر طرف مقابل قادر به بلاک کردنشان نبود، خونین ترین سینماتیک های تاریخ روی صفحه به تصویر کشیده می شد و حریف چنان ضرباتی را دریافت می کرد که جبران کردنشان به راحتی ممکن نبود.

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (3)/ Mortal Kombat

از نظر بصری هم بازی به شدت پیشرفت کرده بود. همه استیج های جذابی که در سه گانه اصلی دیده بودیم، به زیبایی بازسازی شدند و بودن دوباره در آن ها حس نوستالژیک و جذابی داشت. جالب تر اینکه در همه آن ها امکان به اجرا گذاشتن استیج فیتلیتی های خاص سری هم وجود داشت. از همه مهمتر استیج «پیت» برگشته بود که اگر در آن به مبارزه می پرداختید می توانستید برای تمام کردن کار حریفتان، او را به پایین استیج بیندازید تا بدنش با تیغ های تیز و برنده موجود در پایین میدان مبارزه، تکه و پاره شود.

از طرفی به لطف امکانات خوب کنسول های نسل هفتمی، برای اولین بار شرکت در رقابت های آنلاین مورتال کامبت جذابیت خاصی پیدا کرد. بالاخره این امکانش فراهم شده بود که کنسول هایمان را به راحتی به اینترنت متصل کنیم و مهارتمان را به رخ گیمرهای سرتاسر دنیا بکشیم. این اتفاق نسبتا جدیدی بود و بازی آنقدر در این زمینه با کیفیت عمل می کرد که هیچ وقت بازی کردن بخش آنلاین بازی خسته کننده نمی شد. در کنار این های مینی گیم هایی چون تست یو مایت و تست یور سایت هم به بازی اضافه شدند تا گیمرها دلایل بیشتری برای وقت گذاشتن پای بازی داشته باشند.

بازی از نظر تعداد کاراکتر هم جزو کامل ترین های سری بود. همه کاراکترهایی که در سه گانه اصلی حضور داشتند در مورتال کامبت ۹ گرد هم آمده بودند. در کنار این ها یک سری کاراکتر جدید هم به بازی اضافه شدند که تجربه بازی با آن ها هم در نوع خود جالب بود. همه این ها باعث شدند تا آنقدر کیفیت مورتال کامبت ۹ بالا برود که دیگر کسی انتظار بهتر از آن را نداشت. اما حتی فکرش را هم نمی کردیم که در آینده چه چیزی انتظارمان را می کشد.

Mortal Kombat X

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (3)/ Mortal Kombat

مورتال کامبت ایکس خیلی زودتر از چیزی که فکر را می کردیم از راه رسید. بازار کنسول های نسل هشتمی تازه در اوایل سال ۲۰۱۴ داغ شده بود که آرام آرام خبر از راه رسیدن یک مورتال کامبت تازه همه جا پر شد. مورتال کامبت ایکس در نهایت با یک تریلر سینمایی به شدت جذاب معرفی شد و کاری کرد تا نام این سری محبوب دوباره برای مدت ها تیتر یک رسانه های بزرگ حوزه ویدیو گیم شود.

با این حال، مورتال کامبت ایکس فقط یک تریلر زیبای فراموش شدنی نبود. زمانی که بازی منتشر شد به معنی واقعی کلمه یکی از کامل ترین فایتینگ هایی بود که تاحالا ساخته شده. گرافیک فوق العاده، گیم پلی جذاب و از همه مهمتر بخش داستانی کاملی که برای اولین بار در آن به شخصیت کاراکترهای محبوبش بیشتر پرداخته می شد، همگی از ویژگی های بارز مورتال کامبت ایکس بودند.

خصوصا این مورد آخر را به خوبی می شد در شخصیت پردازی جانی کیج مشاهده کرد. پیش از این جانی کیج مبارز بی پروا و سبک سری بود که به هیچ وجه نمی شد او را جدی گرفت. اما این چرخه برای اولین بار در طول سری شکست و با شخصیت منطقی و قابل قبولی رو به رو بودیم که حالا می توانستیم درکش کنیم و شنیدن قصه اش لذت ببریم. این قضیه در مورد شخصیت های دیگر بازی هم صادق بود. بازی حتی به کاراکترهای جدیدی که برای اولین بار پا به دنیای مورتال کامبت گذاشته بودند هم پرداخت خوبی داشت و کاری می کرد که سرنوشتشان برایمان اهمیت پیدا کند.

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (3)/ Mortal Kombat

در کنار این ها سطح خشونت بازی هم به مراتب بالاتری سوق داده شد. حتی در آن دوره می شد از مورتال کامبت ایکس به عنوان خشن ترین بازی تاریخ یاد کرد. این واقعی بود و برخی از فیتلیتی ها و ایکس ری مووها آنقدر در نمایش خشونت قدرتمند ظاهر می شدند که قطعا تماشایشان برای همه کار آسانی نبود. اگر طاقت تماشای این صحنه های خشن را دارید، حتما سری به یوتوب بزنید و در آن فیتلیتی های مورتال کامبت ایکس را جستجو کنید. مطمئن باشید، چیزهای جالبی پیدا می کنید.

در ضمن وریشن ها یا همان استایل های مبارزه ای که چند سال پیش آن ها را در ددلی آلاینس دیده بودیم، بازگشت نسبتا قابل قبولی داشتند. هر کاراکتر ۳ وریشن متفاوت داشت که در صفحه انتخاب کاراکتر بازی در دسترس قرار می گرفت. تنها تفاوت وریشن های نسخه ایکس با استایل های مورتال کامبت ددلی آلاینس در این بود که حین نبردها نمی توانستید میانشان سوییچ کنید و شکل مبارزه خود را تغییر دهید.

این موضوع کمی از جذابیت وریشن ها کم می کرد اما آنقدر چیز عجیبی هم نبودند که بخواهیم از آن ها ایراد بگیریم. ایراد بزرگ بازی در اصل به طراحی چهره ها برمی گشت. مورتال کامبت ایکس واقعا گرافیک خوبی داشت اما انگار طراحان بازی سر طراحی چهره ها کم کاری کرده بودند و در اکثر موارد با مدل های بی روحی طرف بودیم که حق مطلب دیالوگ های مهم بازی را ادا نمی کردند.

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (3)/ Mortal Kombat

با این حال، حتی همین ایراد بصری که اتفاقا خیلی هم توی چشم بود نتوانست از کیفیت کلی بازی بکاهد و مورتال کامبت ایکس در جلب نظر هواداران سری و همچنین منتقدین موفق ظاهر شدد. بازی از نظر فروش نیز عملکرد خوبی داشت و در حال حاضر پرفروش ترین بازی تاریخ سری مورتال کامبت است. اد بون و ندررلم با مورتال کامبت ایکس نشان دادند، این فرانچایز محبوب تمام ناشندنی است و آنقدر پتانسیل ناشناخته در آن وجود دارد که بتوان با کشفشان برای ساخت نسخه های بعدی بازی اقدام کرد.

با اینکه از همان ابتدا تجربه مورتال کامبت ها برای هر سنی مناسب نبودند اما کودکی بسیاری از ما با این بازی ها ساخته شدند و ناخواسته وجود این مجموعه با ارزش برای بسیاری ما مهم است. مورتال کامبت ها هنوز راه بسیاری در راه دارد و هنوز هم می شود برای معرفی یک نسخه جدید از آن ها هیجان زده شد. هیجانی که همین الان مثالش را می توانید با معرفی مورتال کامبت ۱۱ ببینید. این بود از قصه کلی مورتال کامبت اما در این میان یک سری از بازی ها جا افتادند که در مقاله ای مجزا تحت عنوان «از قلم افتاده ها» به آن ها می پردازیم. این هم از لینک ها تا راحت تر مابقی مقالات مرتبط با تاریخچه مورتال کامبت را پیدا کنید:

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (1)/ Mortal Kombat سه گانه ای فراموش نشدنی

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (2)/ Mortal Kombat – فراز و فرودی برای دنباله ها

تاریخچه بازی های مورتال کامبت (4)/ Mortal Kombat – از قلم افتاده ها

پدیدآورنده: 
Share