معرفی ۴ بازی گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی

انجمن‌ها: 

معرفی ۴ بازی گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی

گاهی نیاز است از یادگیری سنتی فاصله بگیرید. اما هیچوقت فکر کردید یادگیری زبان انگلیسی از طریق بازی ممکن است؟ چه بخواهید برای آزمون تافل آماده شوید یا صرفا بخواهید مهارت های انگلیسی خود را تقویت کنید، بازی های یادگیری زبان انگلیسی زیادی وجود دارند که کیفیت بالایی دارند و موثر هستند، البته جدای از سرگرم کننده بودن!

در ادامه بازی های منتخب ما برای یادگیری زبان انگلیسی بصورت گروهی و تک نفره آمده است اما قبل از آن به بررسی ویژگی های یک بازی یادگیری زبان انگلیسی خوب می پردازیم.

یک بازی یادگیری زبان انگلیسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اولین سوال مهمی که پیش می آید این است که بازی های مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی چه خصوصیاتی باید داشته باشد. موارد زیر همگی از جمله ویژگی هایی هستند که بازی های خوب یادگیری زبان انگلیسی همه از آن بهره می برند.

دقیق و صحیح است

یک بازی یادگیری زبان انگلیسی برای اینکه موثر باشد باید درست و دقیق باشد. تمام ساختارهای گرامریی که استفاده می کند باید از نظر گرامری صحیح باشد و تمام لغات باید به درستی هجی و معنی شوند.

معرفی ۴ بازی گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی

اگر ایراد یا عدم دقت در بازی وجود دارد بهتر است از آن دوری کنید. استفاده از بازیی که مشکلات این چنینی دارد به معنی یادگیری اطلاعات غلط است! پس همیشه دنبال بازیی باشید که نقدهای مثبت و انگلیسی بی عیب و نقصی دارد.

اگر شما یا کسی که می شناسید در حال ساخت بازی هستید، مطمئن شوید که چند نفر را برای بررسی اینکه زبان انگلیسی در آن صحیح است دارید. پیشنهاد می کنم فردی که زبان مادری او انگلیسی است تمام بازی ها یا موارد یادگیریی که می سازید را بررسی کند.

موثر است

بازی ها به جز دقیق بودن، نیاز است که در آموزش زبان موثر باشند. بازی های باکیفیت به شما کمک می کنند از طریق ترکیب ویژگی هایی مانند وابستگی های لغت، تصاویر و تکرار، معنای لغات سخت را به یاد آورید و تسلط خود بر الگوهای گرامری را کامل کنید. از طرف دیگر بازی انگلیسی غیرموثر به یادآوری آنچه آموخته اید یا آزمودن مهارت های انگلیسی شما کمکی نمی کند.

سرگرم کننده است

تمام هدف بازی ها این است که سرگرم کننده باشند. یک بازی انگلیسی خوب نه تنها به شما انگلیسی می آموزد، بلکه در زمان بازی سرگرم تان می کند. بعضی از بهترین بازی های انگلیسی، آنهایی هستند که باعث می شوند فراموش کنید که در حال یادگیری هستید!

البته چیزی که من فکر می کنم سرگرم کننده است شاید همان چیزی نباشد که از نظر شما سرگرم کننده است، پس مهم است که همیشه دنبال بازیی باشید که با علایق شما همخوانی دارد و مواردی که می خواهید تمرین کنید هم شامل می شود.

برای بازی کردن راحت است

در آخر، یک بازی انگلیسی خوب آن است که قوانین واضحی دارد و یادگیری شیوه بازی آن آسان است. لازم نیست مدت زمان زیادی را صرف یادگیری قوانین بازی کنید. در حالت ایده آل می توانید با خواندن شرح بازی یا یکی دوبار بازی کردن، یاد بگیرید برای پیروز شدن نیاز است چکار کنید.

داربازی

معرفی ۴ بازی گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی

داربازی یک بازی هجی کردن کلاسیک است که در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان شناخته شده است. این بازی بصورت «یک نفر به چند نفر» است که در آن یک بازیکن در برابر مابقی گروه قرار می گیرد.

وسایل مورد نیاز: تخته سیاه، وایت برد یا یک برگه کاغذ؛ گچ، ماژیک یا قلم

خلاصه: شخصی که او را «انتخاب کننده» می نامیم، کلمه ای را انتخاب می کند و به ازای هر حرف از آن، یک جای خالی می کشد. بقیه اعضای گروه به نوبت برای حدس کلمات تلاش می کنند. برای هر حرف اشتباه، انتخاب کننده یکی از اعضای بدن شخصیت اعدامی را رسم می کند و در صورت درست بودن حرف، آن را در جای خالی مرتبط یادداشت می کند. بازی وقتی تمام می شود که یا کلمه کامل شود (که در این صورت گروه برنده می شود) و یا تمام اعضای بدن فرد اعدامی کامل شود (که انتخاب کننده برنده می شود).

داربازی چگونه به شما انگلیسی یاد می دهد؟

داربازی برای تحکیم دانش لغات و هجی کردن در ذهن عالی است. باید تشخیص دهید که حروف چگونه با هم تشکیل لغات را می دهند، همچنین باید هجی کردن آنها را بدانید تا بتوانید حروف درست را حدس بزنید. در آخر باید دامنه گسترده ای از کلمات را بدانید تا بتوانید کلمه انتخاب شده را حدس بزنید.

داربازی را چگونه بازی کنیم؟

۱. یک بازیکن کلمه ای را انتخاب می کند. برای مثال، سارا کلمه «Rabbit» به معنی خرگوش را انتخاب می کند. Rabbit دارای شش حرف است پس او شش جای خالی می کشد. همچنین یک تیرک برای دار و یک کادر برای نوشتن حروف اشتباه رسم می کند. مانند شکل زیر:

داربازی

۲. بازیکنان دیگر، یک به یک حروف را حدس می زنند. اگر آن حرف در کلمه باشد، انتخاب کننده باید آن حرف را در جای مناسب یادداشت کند (ممکن است بیش از یک بار تکرار شده باشد). اگر حرف در کلمه نباشد، انتخاب کننده آن را در کادر می نویسد و بعد یکی از اعضای بدن اعدامی را می کشد (اکثر افراد با سر شروع می کنند).

فرض کنیم پرهام حرف H، نادر حرف L، حامد حرف E و عسل حرف B را حدس می زنند. سارا حروف اشتباه را در کادر و حروف صحیح را در کلمه می نویسد؛ همچنین سه قسمت از بدن اعدامی را هم رسم می کند:

داربازی

۳. بازی تا زمانی که کلمه حدس زده شود یا اعدامی کامل شود ادامه پیدا می کند. اگر کسی در گروه کلمه صحیح را حدس بزند، برنده می شوند. اگر گروه کلمه را پیدا نکند، انتخاب کننده پیروز می شود. یک اعدامی کامل معمولا یک سر، یک تن، دو دست، دو پا و یک صورت دارد.

نکاتی برای داربازی

الف) اول حروف پرکاربرد را حدس بزنید. بیشتر انگلیسی زبانان با حدس حروفی که بیشترین استفاده را دارند شروع می کنند یعنی همه حروف صدادار (a،e،i،o،u) و حروف r  و s و t.

ب) برای کمی ساده تر کردن بازی از دسته بندی استفاده کنید. برای مثال فرض کنید قبل از اینکه سارا کلمه «Rabbit» را انتخاب کند، به گروه بگوید که کلمه از دسته بندی حیوانات است. در این صورت کار برای حدس حروف و کلمه ساده تر می شود.

ج) برای سخت تر شدن بازی بجای کلمه های تکی از عبارات استفاده کنید. مطمئن شوید که محل فاصله بین کلمات به درستی رعایت شده باشد.

معرفی ۴ بازی گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی

د) اگر انتخاب کننده هستید، کلمه ای را که انتخاب کردید، روی کاغذی بصورت مخفی یادداشت کنید. از این راه می توانید مطمئن شوید که تعداد جاهای خالی و هجی کردن کلمه به درستی انجام شده است.

ز) تصمیم بگیرید که فرد اعدامی قرار است چه شکلی باشد. شاید بخواهید بازی را با گروه خود ادامه دهید که ببینید تا زمان حدس کلمه، فرصت کشیدن چه مقدار از نقاشی را دارید.

بیشتر افراد این اعضا را می کشند: یک سر، یک بدن، دو ساق پا، دو بازو، دو چشم، یک بینی، یک دهان.

می توانید این موارد را هم اضافه کنید: دو گوش، دو دست، دو پا، دو ابرو، مو

بازی سبد میوه

بازی سبد میوه

سبد میوه یک بازی سرگرم کننده و تعاملی است. این بازی گروهی است پس برنده و بازنده ای وجود ندارد.

وسایل لازم: چند صندلی (تعداد صندلی ها یکی از تعداد بازیکنان کمتر باشد) که بصورت دایره ای رو روبه روی هم قرار گرفته باشند؛ کارت هایی با عکس ها یا لغات انگلیسی بر روی آنها (اختیاری)

خلاصه: همه به جز یک نفر روی صندلی می نشینند (فردی که ایستاده است را «سرپا» می نامیم). فرد سرپا یک لغت یا عبارت انگلیسی را می گوید. هر کسی که به کلمه یا عبارت گفته شده مرتبط باشد باید بلند شود و سعی کند روی صندلی جدیدی بنشیند. در همین حین شخص سرپا نیز باید تلاش کند یک صندلی خالی برای نشستن پیدا کند. هرکسی که بدون صندلی بماند، فرد سرپای بعدی است و حالا باید کلمه یا عبارتی بگوید تا بقیه بلند شوند.

سبد میوه چگونه به یادگیری زبان انگلیسی کمک می کند؟

سبد میوه می تواند بر گرامر و یا لغات تمرکز کند. نه تنها به شما یاد می دهد که سریع فکر کنید بلکه ارتباط با دیگران را هم از طریق ترکیبی از صحبت کردن و گوش دادن می آموزید. در نتیجه می توانید تلفظ خود را بهتر کنید تا اعتماد به نفس خود در مهارت های صحبت کردن را بالا ببرید.

معرفی ۴ بازی گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی

همچنین این بازی بسیار تطابق پذیر است، در نتیجه اگر ساختار گرامری مشخصی یاد گرفته اید که می خواهید آن را بیشتر تمرین کنید، می توانید بازی را به سمتی ببرید تا با آن الگوی خاص کار کنید.

چگونه سبد میوه را بازی کنیم؟

۱. تصمیم بگیرید می خواهید گرامر تمرین کنید و یا لغت. بعد اینکه تصمیم گرفتید دستورالعمل زیر را دنبال کنید تا بازی را آماده کنید.

برای گرامر: لازم نیست از قبل چیزی آماده کنید. خیلی ساده تصمیم بگیرید چه الگوی گرامریی را می خواهید تمرین کنید. ساده ترین الگو استفاده از «‍.~People who have/like/want» است. هر کسی که در این جمله صدق کند باید بلند شود و حرکت کند. می توانید هر تعداد الگوی گرامریی را که می خواهید استفاده کنید. برای مثال اگر بخواهید فرم شرطی «If» را تمرین کنید، می توانید بگویید «!If you like cats, stand up» و بعد تمام کسانی که گربه دوست دارند باید بلند و جابجا شوند.

برای لغات: اگر می خواهید لغات خاصی را تمرین کنید باید از قبل آماده شوید. با ساخت کارت هایی که شامل لغات و یا تصویر لغات هستند شروع کنید. برای هر لغت حدقل دو کارت درست کنید. برای مثال اگر در مورد غذاها مطالعه می کنید، حداقل دو کارت سیب، دو کارت پرتقال و غیره آماده کنید. بعد با استفاده از نخ، آنها را به شکل گردنبند درآورید و به گردن هر بازیکن یکی را آویزان کنید. وقتی فرد سرپا کلمه ای را گفت که به گردن شما آویزان است باید بلند شوید و جای تان را عوض کنید.

۲. به تعداد یکی کمتر از تعداد بازیکن ها صندلی بچینید. صندلی ها را بصورت دایره ای و رو به هم بچینید. اگر تمرین لغت می کنید، مطمئن شوید که همه گردنبند کلمات را به گردن دارند.

معرفی ۴ بازی گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی

۳. یک نفر را به عنوان فرد «سرپا» انتخاب کنید. بقیه روی صندلی ها می نشینند. یادتان باشید که شخص سرپا دائما عوض می شود پس اگر قرار شد به عنوان اولین نفر سرپا باشید، قرار نیست در این نقش گیر کنید.

۴. شخص سرپا یک لغت و یا ساختار گرامری می گوید. هر فردی که نشسته است و با کلمه یا عبارت گفته شده ارتباط دارد باید بایستد و به سرعت روی یک صندلی خالی دیگر بنشیند. مثلاً اگر ساختار «~ People who have» را به کار می برید، می توانید بگویید «People who have a driver’s license» و بعد تمام کسانی که گواهی نامه دارند باید بلند شوند و دنبال جای جدیدی بگردند. از طرفی اگر در حال تمرین لغات باشید، می توانید بگویید «!Apple» و هرکس گردنبند سیب داشته باشد باید جای خود را عوض کند.

۵. هر وقت بخواهید بازی تمام می شود. هیچ برنده و بازنده ای در کار نیست. بازی را تا وقتی می خواهید ادامه دهید.

نکاتی برای بازی کردن سبد میوه

الف) برای سخت تر کردن بازی تعیین کنید که حق ندارید روی صندلی مجاور بنشینید. این کار از عوض کردن سریع جای بازیکنانی که کنار هم نشسته اند جلوگیری می کند.

ب) بگویید «Fruits Basket» تا همه جابجا شوند. اگر برای پیدا کردن جای نشستن و یا بلند کردن افراد به مشکل خوردید، از عبارت «Fruits Basket» استفاده کنید تا همه را مجبور به ایستادن و جابجا شدن کنید.

بازی کشتی جنگی

بازی کشتی جنگی

این بازی بردگیم استراتژیک و محبوب از محیط جنگی استفاده می کند و می تواند برای تمرین گرامر و ارتباطات توسط زبان آموزان مورد استفاده قرار گیرد. کشتی جنگی بازیی دونفره است پس فقط دو نفر می توانند آن را با هم بازی کنند.

وسایل لازم: برگه بازی کشتی جنگی، مداد یا خودکار

خلاصه: بازیکنان بصورت جفت جفت تقسیم می شوند و برگه های کشتی جنگی شان را با جای گذاری پنچ کشتی روی قسمت های مختلف توری پر می کنند. بعد اینکه کشتی هایشان را «مخفی» کردند، بازیکنان به ترتیب با استفاده از توری هایشان به یکدیگر حمله می کنند تا حدس بزنند کشتی های طرف مقابل کجا قرار دارند. هرکس اول تمام کشتی های شخص روبه رو را پیدا کند برنده می شود.

کشتی جنگی چگونه به شما انگلیسی می آموزد؟

این بازی ابزاری عالی برای تمرین الگوهای گرامری و تقویت مهارت خواندن، صحبت کردن و گوش کردن است. برای غرق کردن کشی های رقیب، باید بتوانید انگلیسی بخوانید و جمله ها را با هم به کار ببرید. برای حمله کردن نیاز است تا انگلیسی را واضح تلفظ کنید. در آخر باید متوجه شوید حریفتان چه می گوید تا بفهمید قصد دارد به کدام خانه از توری شما حمله کند.

چگونه کشتی جنگی را بازی کنیم؟

۱. یک برگه کشتی جنگی با دو توری روی آن بکشید. یک توری برای پنهان کردن کشتی های خودتان و دیگری برای حدس محل کشتی های رقیب شما است. این نمونه ای از یک برگه کشتی جنگی است. در این برگه قسمت هایی از جمله بصورت عمودی و افقی لیست شده اند. هر قسمت جمله عمودی می تواند با هر قسمت افقی جفت شود و برعکس. توری هایتان می توانند هراندازه که می خواهید باشند ولی پیشنهاد می کنم بزرگتر از ۸ در ۸ نشود.

۲. حریف خود را انتخاب کنید و شروع کنید به «پنهان کردن» کشتی هایتان روی توری خود. معمولا پنج کشتی با طول های مختلف دارید. برای پنهان کردن یک کشتی، با حروف مانند چند A، چند B، چند C و غیره (بصورت عمودی و افقی و نه اُریب) علامت گذاری کنید. اجازه ندهید حریفتان توری شما را ببیند. در زیر مثالی آمده است:

body battleship my grid

۳. به نوبت مربع های توری حریفتان را حدس بزنید. از توری دوم روی برگه خود استفاده کنید تا حدس بزنید کشتی های رقیب تان در کجا پنهان شده اند. برای حدس یک خانه، با ترکیب عباراتی از ردیف بالا و ستون سمت چپ، جملاتی انگلیسی بسازید.

۴. توری حریف را با X و O علامت بزنید. اگر خانه ای را حدس بزنید که کشتی حریف در آن قرار دارد، او باید بگوید، «!Hit» می توانید یک X روی توری رقیب علامت بزنید تا نشان دهید هدف را درست زدید. اگر خانه ای که انتخاب کردید خالی باشد، حریفتان باید بگوید، «!Miss» می توانید یک O روی توری علامت بزنید تا مشخص شود تیرتان خطا رفته است. برای مثال:

body battleship opponents grid

۵. اگر تمام قسمت های یک کشتی را بزنید، حرفیتان باید بگوید، «!Sink» حال می دانید که یکی از کشتی های رقیب را غرق کرده اید.

۶. هر منطقه ای که حریف تان به آن حمله کرده است را با X و یا رنگی متفاوت علامت بزنید. این به شما کمک می کند نقاطی که رقیبتان به آنها حمله کرده و تعداد کشتی هایی که دارید را بدانید. به عنوان مثال:

body battleship my grid hits

۷. بازی زمانی تمام می شود که یک بازیکن تمام کشتی های رقیب را غرق کند. بعد از آنکه تمامی کشتی های حریف غرق و نابود شوند، شما برنده بازی خواهید بود.

نکاتی برای بازی کشتی جنگی

الف) کشتی هایتان را در سراسر توری پخش کنید. این باعث می شود حریفتان نتواند به سرعت همه کشتی هایتان را پیدا کند.

ب) اگر یک خانه را درست حدس زدید، خانه های مجاور آن را انتخاب کنید. این، احتمال پیدا کردن باقی خانه های کشتی و غرق کردن آن را افزایش می دهد.

ج) هیچ کشتی ای را روی دیگری قرار ندهید. این خلاف قوانین است.

د) زمانی که یک برگه برای کشتی جنگی می سازید، لازم نیست از پنج کشتی استفاده کنید. پیشنهاد می کنم حداقل سه کشتی داشته باشید، همانطور که برگه بالا از چهار عدد استفاده می کند.

بازی ۲۰ سوالی

بازی 20 سوالی

یک بازی لغتی که در هر مکان و هر زمانی قابل بازی است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که به یک لغت فکر کنید و بعد آماده بازی هستید. حداقل به دو بازیکن نیاز است، گرچه می توانید با هر تعداد بازیکن که می خواهید بازی را انجام دهید.

وسایل لازم: هیچی!

خلاصه: راه اندازی این بازی مشابه داربازی است. یک نفر انتخاب کننده می شود و به یک لغت فکر می کند. این لغت می تواند یک شخص، حیوان، شی و غیره باشد. بقیه افراد گروه می توانند حداکثر ۲۰ سوال بله یا خیر بپرسند تا بفهمند لغت مورد نظر چیست. اگر لغت را درست حدس بزنند برنده می شوند. اما اگر از ۲۰ سوال خود استفاده کنند و لغت را حدس نزنند، انتخاب کننده برنده می شود.

بازی ۲۰ سوالی چگونه به شما انگلیسی می آموزد؟

بازی ۲۰ سوالی به هیچ لوازم و تصویری نیاز ندارد، در نتیجه بصورت ۱۰۰ درصدی بر روی ارتباطات فعال انگلیسی تمرکز دارد که شامل صحبت کردن و گوش کردن می شود. باید بتوانید بصورت واضحی به زبان انگلیسی سوال بپرسید و سوالات پرسیده شده را دنبال کنید تا با موفقیت معما را حل کنید.

چگونه ۲۰ سوالی بازی کنیم؟

۱. تصمیم بگیرید چه کسی «انتخاب کننده» است. این شخص در ذهنش یک لغت یا عبارت را انتخاب می کند. می توانید از دسته بندی استفاده کنید تا لغات انتخابی را محدودتر کنید. (به نکته شماره ۱ در پایین توجه کنید).

۲. بعد اینکه انتخاب کننده به یک لغت فکر کرد، دیگر افراد به نوبت سوال می پرسند. همه سوالات باید از فرمت بله یا خیر پیروی کنند یعنی انتخاب کننده فقط با بله یا خیر می تواند پاسخ دهد. سوالات مطرح شده می توانند از ساختارهای گرامری زیر استفاده کنند:

  • «?~Is it»
  • «?~Can it»
  • «?~Does it»

۳. بازی زمانی تمام می شود که یا لغت به درستی حدس زده شود. در نتیجه گروه برنده یا ۲۰ سوال پرسیده شود (که در این صورت انتخاب کننده برنده است).

نکاتی برای بازی ۲۰ سوالی

الف) دسته بندی لغات را در نظر بگیرید تا انواع لغات و عباراتی که انتخاب کننده می تواند در نظر بگیرید کاهش یابد. برای مثال اگر با دسته بندی شخصیت ها بازی کنید، انتخاب کننده باید به شخصیتی مشهور از یک کتاب، برنامه تلویزیونی و غیره فکر کند.

ب) وسیع شروع کنید و بعد خاص تر شوید. بیشتر افراد بازی را از سوالات پایه ای درباره رنگ، اندازه و غیره شروع می کنند و بعد به سوالات خاص تری مانند رابطه ها، توانایی ها، علایق و غیره می رسند.

ج) می توانید از کاغذ و قلم برای دنبال کردن تعداد سوالات استفاده کنید. این مورد بیشتر به درد گروه های بزرگ می خورد.

در بالا چهار بازی گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی به شما معرفی کردیم. موقع استفاده این بازی ها و بازی های دیگر برای یادگیری انگلیسی، نکته کلیدی را به خاطر بیاورید: در حالی که بازی ها برای یادگیری زبان انگلیسی مفید هستند، نمی توانید برای آموختن از صفر روی آنها حساب باز کنید. بازی ها به عنوان منابع مکملی برای تحکیم مطالبی که قبلا با استفاده از منابع دیگر مانند کتاب ها، فلش کارت ها و دیگر موارد آموخته اید کاربرد دارند.

با این دیدگاه بروید و بازی هایی که برای شما معرفی کردیم و دیگر بازی هایی که پیدا می کنید را تجربه کنید. مهم تر از همه، از یادگیری زبان انگلیسی لذت ببرید.

پدیدآورنده: 
Share