رب گوجه کپک زده را چکار کنیم ؟

رب گوجه کپک زده را چکار کنیم ؟

رب گوجه کپک زده را چکار کنیم ؟ این سوالی است که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد. آن هم زمانی که درب ظرف رب را باز کرده و متوجه می شوید که روی آن کپک های سفیدی جمع شده است. آن وقت است که تردید شما برای مصرف یا عدم مصرف رب شروع می شود. اما براستی باید چکار کنیم؟ آیا می توان مجددا رب گوجه را بعد از کپک زدن مصرف نمود یا اینکه باید دور ریخته شود؟ برای دریافت پاسخ دقیق تر به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

رب گوجه کپک زده را چکار کنیم ؟

رب گوجه کپک زده را چکار کنیم ؟

متاسفانه رب گوجه جز مواد غذایی بسیار حساس است. اگر در دمای پایین نگهداری نشود، در ظرف مناسبی نباشد و یا اینکه قاشق چرب و آلوده داخل آن برود خیلی زود دچار کپک زدگی می شود. اما نکته اینجاست که باید رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ آیا کپک های رب خطرناک هستند و ممکن است باعث بیماری شوند؟ پاسخ این سوال مثبت است.

برخی از افراد هنگامی که با یک رب کپک زده مواجه می شوند قسمت بالایی و کپک روی آن را بر میدارند و به خیال اینکه دیگر مشکلی وجود ندارد رب را مصرف می کنند. اما اینجاست که آژیر قرمز برای شما به صدا در می آید. زیرا این کار کاملا اشتباه است. کار درست و اصولی آن است که وقتی رب گوجه شما کپک زد است آن را کامل دور بیندازید و دیگر به هیچ عنوان مصرف نکنید.

رب های خانگی بیشتر از رب های صنعتی در معرض کپک زدگی قرار دارند. زیرا مواد نگهدارنده در آنها وجود ندارد. به همین جهت توصیه می شود رب های خانگی را در یک ظرف و تماما در یخچال نگهداری نکنید، زیرا در صورت مشاهده کپک مجبورید تمام رب را دور بریزید و بدین ترتیب متحمل ضرر بسیاری خواهید شد. بهتر است رب را در بسته های کوچک و در فریزر نگهداری کرده و هر بار به قدر نیاز در یخچال بگذارید. اگر با فریز کردن رب آشنا نیستید می توانید مقاله مربوط به اینکه فریز کردن رب گوجه و ترفند آن را مطالعه نمایید.

 

چرا نباید رب گوجه کپک زده را مصرف نمود؟

پاسخ این سوال که رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ دریافتید. بهترین و عاقلانه ترین کار آن است که رب را دور انداخته و دیگر مصرف نکنید. اما به چه علت نمی توان رب گوجه کپک زده را مصرف نمود؟ این امر بر می گردد به ساختار بیولوژیکی کپک ها. آنچه که ما به عنوان کپک می شناسیم در حقیقت نوعی قارچ سمی هستند که به وسیله اسپور یا همان هاگ تکثیر می شوند.

هنگامی که رب کپک می زند این کپک ها نوعی سم به نام مایکوتوکسین تولید می کنند. حتی اگر شما قسمت کپک زده و لایه زیرین آن را بردارید باز هم خطر وجود دارد. زیرا ممکن است سم به لایه های زیرین نیز نفوذ کرده باشد. همچنین هاگ های مولد این کپک ها نیز بسیار ریز بوده و با چشم قابل مشاهده نیستند. ممکن است این هاگ ها همچنان در رب گوجه باقی مانده باشند.

بنابراین به نظر می رسد حتی اگر کپک را بطور کامل از رب حذف کنید باز هم نمی توانید سم ناشی از آن و یا هاگ های مولد آن را از بین ببرید. پس بهتر آن است که قید رب کپک زده را بزنید و آن را داخل سطل آشغال بریزید تا خدای نکرده در مورد سلامت خود یا اعضای خانواده تان ریسک نکرده باشید.

البته تا کنون بیماری خطرناکی که منشا آن رب گوجه کپک زده باشد شناسایی نشده است. این کپک ها ممکن است باعث مسمومیت های خفیفی شوند. اما مواردی از آلرژی به کپک رب مشاهده شده که حتی منجر به مرگ شده است. شاید این موارد بسیار نادر باشند و کمتر کسی نسبت به رب گوجه کپک زده حساسیت داشته باشد اما به هر حال عقل سلیم می گوید که نباید بر سر سلامتی خطر کرد، آن هم به خاطر مقداری رب گوجه.

بهتر است به جای آنکه به دنبال این باشید که بدانید رب گوجه گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ به فکر پیشگیری از کپک زدگی باشید. با رعایت یک سری نکات ساده می توانید به راحتی مانع از کپک زدن رب و غیر قابل استفاده شدن آن شوید. کافی است ظرف مناسب و کوچکی برای رب دم دستی انتخاب کنید. قاشق آلوده داخل ظرف رب نکنید و آن را در طبقات بالای یخچال نگه دارید که دمای سردتری دارد یا رب را فریز کنید.

 

نتیجه گیری

همانطور که گفت شد رب گوجه کپک زده را نباید به هیچ عنوان مصرف نمود. کپک ها نوعی قارچ های سمی هستند که می توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند. این قارچ ها نوعی سم به نام مایکوتوکسین تولید می کنند. حتی با برداشتن کپک ها این سم همچنان در رب باقی می ماند. همچنین هاگ های مولد قارچ نیز که میکروسکوپی هستند در رب وجود دارند. ممکن است بدن برخی از افراد نسبت به این سم یا هاگ واکنش های آلرژیک نشان دهد. پس بهتر است عطای آن را به لقایش بخشیده و دیگر آن را مصرف نکنید.

پدیدآورنده: 
Share