احیا در شب عید فطر​​​​​​​ (جامع)

انجمن‌ها: 

احیا در شب عید فطر (جامع)

مجموعه احیا در شب عید فطر گردآوری شده از همه منابع اقبال الاعمال، مفاتیح الجنان، زاد المعاد و بلدالامین...

احیا در شب عید فطر

احیا در شب عید فطر (اقبال الاعمال)

الجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب السادس و الثلاثون فيما نذكره مما يختص بليلة عيد الفطر؛

جلد اول، باب های احکام ماه رمضان؛ باب سی و ششم اعمال و دعاهای مخصوص شب عید فطر؛ از دیگر اعمال این شب احیا می باشد:

وَ مِنْهَا فِي إِحْيَاءِ لَيْلَةِ الْفِطْرِ [الْقَدْرِ] : مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ بَابَوَيْهِ بِإِسْنَادِهِ فِيمَا رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ‏

و از احیای شب عید فطر[قدر] : «محمد بن بابويه» آورده است كه از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه وآله وسلّم نقل شده است كه فرمود:

مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ‏

«هر كس شب عيد فطر را احيا كند، در روزى كه دل‌ها مى‌ميرند، دل او نمى‌ميرد.»

وَ مِنْهَا فِي إِحْيَاءِ لَيْلَةِ عِيدِ [الْعِيدِ] الْفِطْرِ: كَمَا رَوَيْنَاهُ بِرِوَايَةٍ أُخْرَى بِإِسْنَادِنَا إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ هَارُونَ بْنِ مُوسَى التَّلَّعُكْبَرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ‏

و از احیای شب عید فطرنيز در روايت ديگر امام صادق عليه السّلام به نقل از پدران بزرگوارش عليهم السّلام فرمود:

كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يُحْيِي لَيْلَةَ عِيدِ الْفِطْرِ بِصَلَاةٍ حَتَّى يُصْبِحَ وَ يَبِيتُ لَيْلَةَ الْفِطْرِ فِي الْمَسْجِدِ وَ يَقُولُ يَا بُنَيَّ مَا هِيَ بِدُونِ لَيْلَةٍ يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ

«حضرت علىّ بن حسين عليهما السّلام شب عيد فطر را با نماز، احيا مى‌كرد تا اين‌ كه صبح مى‌ شد و نيز شب عيد فطر را در مسجد بيتوته مى‌نمود و خطاب به من مى‌فرمود: پسرم، اين شب كمتر از آن يک شب يعنى شب قدر نيست.»

احیا در شب عید فطر

احیا در شب عید فطر (مفاتیح الجنان)

اعمال شب اول شوال شب اول از جمله لیالی شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که آن شب، کمتر از شب قدر نیست و از برای آن چند عمل است: دوم احیای آن شب به نماز و دعا و استغفار و سؤال از حق تعالی و بیتوته در مسجد.

احیا در شب عید فطر

احیا در شب عید فطر (بلدالامین)

شهر شوال

ماه شوال

عَنِ اَلصَّادِقِ ع

از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

ثَلاَثُ لَيَالٍ يَنْبَغِي لِلْعِبَادِ أَلاَّ يَنَامُوا فِيهَا لَيْلَةُ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةُ اَلْفِطْرِ وَ لَيْلَةُ اَلْمُزْدَلِفَةِ.

سه شب را برای عبادت پروردگار به عبادت بگذرانید و نخوابید و آنها شب بیست و سوم ماه رمضان، شل عید فطر و شب عید قربان هستند.

وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ ع

و على بن الحسين عليه السّلام (امام سجاد علیه السلام)

يُحْيِيهَا بِالصَّلاَةِ حَتَّى يُصْبِحَ وَ كَانَ يَبِيتُهَا فِي اَلْمَسْجِدِ وَ يَقُولُ لاِبْنِهِ اَلْبَاقِرِ ع يَا بُنَيَّ مَا هِيَ بِدُونِ لَيْلَةٍ يَعْنِي لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ .

شب عيد را احيا مى‌كرد به نماز تا صبح و در تمام آن شب در مسجد مى‌ماند و مى‌گفت به فرزندش امام باقر علیه السلام: اى فرزندم! امشب كمتر از شب قدر نيست.

احیا در شب عید فطر

احیا در شب عید فطر (زاد المعاد)

اعمال ماه شوال؛ از جمله ايّام متبركه ماه شوال روز عيد فطر است و شبش از جمله ليالى شريفه است و در فضيلت ثواب عبادت و احياى آن احاديث بسيار است و از حضرت رسول اکرم صلّى اللّه عليه وآله وسلم منقول است كه هر كه احيا كند شب عيد را نميرد دل او در روزى كه دل‌ها از ترس بميرد.[ ثواب الأعمال للصدوق: ص 76.]

و از حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام مروى است: كه گفت: پدرم على بن الحسين عليه السّلام شب عيد را احيا مى‌كرد به نماز تا صبح و در تمام آن شب در مسجد مى‌ماند و مى‌گفت: اى فرزندم! امشب كمتر از شب قدر نيست.

احیا در شب عید فطر

مطالب مرتبط و پیشنهادی :

ویژه نامه ضیافت الله (ماه مبارک رمضان)

ویژه نامه احکام روزه و روزه داری

مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)

دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه نشانی از آسمان ویژه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه (ویژه ماه مبارک رمضان)

Share