آیا ولی فقیه در ایران برای کل جهان ولی فقیه است؟

انجمن‌ها: 

آیا ولی فقیه در ایران برای کل جهان ولی فقیه است؟

آیا ولی فقیه در ایران برای کل جهان ولی فقیه است؟

آیا ولی فقیه تنها حضرت آیت الله خامنه ای است یا اینکه همه مراجع ولی فقیه هستند؟

پاسخ

ولایت فقیه مسأله ای کلامی، فقهی است که حدود، شرایط و دامنه آن با توجه به دیدگاه علمی و فقهی هر یک از علماء تعیین می گردد.

هم چنین این مسأله را باید در دو حوزه و دو فرض

1: بر پایی حکومت اسلامی

2: عدم بر پایی حکومت اسلامی

بررسی نمود بنا بر فرض دوم عقیده مشهور این است که هر یک از فقهای واجد شرایط نسبت به بعضی از امور که شارع مقدس راضی به تعطیل شدن آنان نیست و از آنها به امور حسبیه تعبیر می شود، ولایت دارند و این ولایت برای فقهای جامع الشرائط در آن محدوده، همگانی می باشد. اما بنا بر فرض اول و وجود ولی فقیه مبسوط الید و مسلط بر مجاری حاکمیت علی القاعده ولایت فقیه منحصر در اوست و سایر فقها باید تابع نظام اسلامی باشند، چون با پذیرش ولایت از سوی یک فقیه جامع الشرائط این ولایت که مربوط به شؤون و امور مربوط به حکومت اسلامی است، از دیگر فقها ساقط می شود. و اکنون در نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی جمهوری اسلامی رهبر و ولی فقیه یک فرد بیشتر نمی تواند باشد که با انتخاب مجلس خبرگان این ولی فقیه امروزه حضرت آیت الله خامنه ای می باشد یعنی مسائل و امور مربوط به شؤون حکومت تنها در اختیار ایشان است و البته این معنا منافات با مشورت و همکاری دیگر فقها ندارد ولی فصل الخطاب و حرف آخر به عهده ایشان است.

ب: همان گونه که اقلیم جغرافیایی فتوای مجتهد و مرجع تقلید را شرعاَ محدود نمی کند قلمرو ولایت فقیه را نیز شرعاً محدود نمی کند. یک ولی فقیه شرعاً می تواند همه جوامع اسلامی روی زمین را اداره کند، در صورتی که محدودیت خارجی وجود نداشته باشد. ولی در شرائط کنونی عملاً چنین امری در خارج میسّر نیست زیرا مسؤولان ممالک دیگر، آن را دخالت در امور کشورها می دانند و مانع چنین امری می شوند و دیگر امکان ندارد فقیهی که در یک کشور شرقی است برای مردم یک کشور غربی برنامه تعیین کند و بالعکس. {ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی ص 400 چاپ اول 1378 ه . ش مرکز نشر اسراء}

ﭘس با فرض بر پایی حکومت اسلامی و حاکمیت ولی فقیه مبسوط الید، سایر فقها بالفعل ولایت ندارند.

آیا ولی فقیه در ایران برای کل جهان ولی فقیه است؟

Share