نکاتی درباره حضرت عبدالعظیم علیه السلام

6 نکته خواندنی درباره حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام؛
حضرت عبدالعظیم علیه السلام
«عرضه کردن دین» و طرز فکر دینی، از مهمترین ویژگی های حضرت عبدالعظیم علیه السلام بود. ایشان به هر ۴ امامی که با آنان ملاقات داشت، عرضه دین کرد.

نکاتی درباره حضرت عبدالعظیم علیه السلام

حضرت عبدالعظیم علیه السلام با این که از خانواده امام حسن علیه السلام و محدث بزرگ و عالم برجسته ای بود، اما اولین شخصیتی بود که حجاب فرزند امام حسن علیه السلام بودن را کنار گذاشت و گفت: باید از امام حاضر تبعیت کرد. وی گفت: خداوند نخواسته که از فرزندان امام حسن علیه السلام امامی باشد.

علت این که ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام معادل زیارت سیدالشهداء شده، این است که در آن زمان، برخی از سادات حسنی، با امام حسین علیه السلام هماهنگ نبودند؛ اما حضرت عبدالعظیم علیه السلام به رغم آن که خود از سادات حسنی بود، با «تبعیت از امام حاضر» که امام حسین علیه السلام بود، در امتحان ولایت پذیری موفق شد و به این مقام رسید که به او فرمودند: «انت ولینا حقا = تو به حق، از اهل ولایت ما هستی».

«عرضه کردن دین» و طرز فکر دینی، از مهمترین ویژگی های حضرت عبدالعظیم علیه السلام بود. ایشان به هر ۴ امامی که با آنان ملاقات داشت، عرضه دین کرد.

علت انحراف فرزندان امام حسن علیه السلام از امام حاضر (امام حسین علیه السلام) این بود: هر چند که بچه ها و نوه های امام حسن مجتبی علیه السلام همه امامزاده بودند؛ ولی ممکن است مادرهایی غیر مومنی داشتند که تابع آنان شده باشند. در قرآن هم آمده که بعضی فرزندان پیغمبران فاسد بودند. مثل همسر نوح و همسر لوط «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ؛ خدا براى كسانى كه كفر ورزیده‏ اند، نوح و لوط را مثل آورده...». (سوره تحریم/آیه 10)

شب ­های جمعه، زیارت سیدالشهداء علیه السلام وارد شده و هر کس بتواند، خوب است که به زیارت کربلا برود. اما ما که دست مان هر شب جمعه به زیارت کربلا نمی رسد؛ نعمت بسیار با عظمتی مثل وجود مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام را داریم، باید قدرش را بدانیم و از زیارتش غفلت نکنیم، چرا که ثواب زیارت ایشان معادل ثواب زیارت سیدالشهداء علیه السلام است.

وجود حضرت عبدالعظیم علیه السلام در دسترسی ما برای زیارت، از یک سو می تواند مایه خیر و برکت باشد؛ چون اصل و ریشه ماست. اما از سوی دیگر، بی توجهی و به زیارت ایشان نرفتن، موجب ضلالت ما می شود. ایشان جزء رحم ما محسوب می شوند. پس با زیارتش امتحان صله رحم بدهیم تا در قیامت به دیدار ما بیایند.

نکاتی درباره حضرت عبدالعظیم علیه السلام

بیشتر بخوانید: ویژه نامه خورشید ری

Share